Na zabranu korištenja mobitela u školama neke zemlje su se odlučile već prije, dok, kada je riječ o Bosni i Hercegovini, na nivou države odnosno entiteta još uvijek ne postoje propisi koji bi to regulisali.

U velikom broju škola u BiH učenicima još uvijek mobiteli dostupni i tokom nastave
Foto: Ilustracija

I istraživanja provedena u Bosni i Hercegovini upućuju na činjenicu da djeca provode sve više vremena na mobitelima, a tema zabrane korištenja u školama aktualizira se pred početak svake nove školske godine. 

Između 2020. i 2022. došlo je do povećanja vremena koje djeca provode pred ekranima za 52 posto, pokazalo je nedavno istraživanje Odbora za obrazovanje Ujedinjenog Kraljevstva, zbog čega se u ovoj zemlji intenzivno radi na zabrani upotrebe mobitela u školama za učenike mlađe od 16 godina, piše Večernji list

"Pretjerano korištenje ekrana i pametnih telefona ima jasan negativne posljedice na mentalnu i fizičku dobrobit djece i mladih", rekao je predsjednik Odbora Robin Walker.

"Bez hitnog djelovanja više će djece biti ugroženo", dodao je. I istraživanja provedena u Bosni i Hercegovini upućuju na činjenicu da djeca provode sve više vremena na mobitelima, a tema zabrane korištenja u školama aktualizira se pred početak svake nove školske godine.

Neke škole zabranile

Na zabranu korištenja mobitela u školama neke zemlje su se odlučile već prije, dok, kada je riječ o Bosni i Hercegovini, na nivou države odnosno entiteta još uvijek ne postoje propisi koji bi to regulisali.

Ipak, škole mogu same odlučiti hoće li i u kojoj mjeri za vrijeme boravka u školskom objektu djeca moći koristiti mobitele. Na potpunu zabranu do sada se odlučio tek manji broj škola. Jedan od primjera je i OŠ Čerin u Čitluku, čije je Vijeće roditelja i škole na početku prošle školske godine u saradnji s Nastavnim vijećem donijelo odluku o zabrani donošenja i upotrebe mobitela u školi.

Ako učenik iz opravdanog razloga (bolest ili drugi opravdani razlog) ponese mobitel u školu, dužan je prije početka nastave o tome obavijestiti učitelja, razrednika i dežurnog nastavnika, objasnili su iz škole, dodavši da, ako se kod učenika pronađe mobitel, on se oduzima i predaje u tajništvo škole te se informira direktor.

Istu praksu uvelo je i nekoliko škola s područja Mostara. Osnovna škola “Bila” u Vitezu bila je prva u BiH koja je zabranila upotrebu mobitela tokom boravka djece i nastavnika u školi kako bi potaknula veću socijalizaciju među učenicima i spriječila maloljetničku delinkvenciju koja se često pojavljuje na društvenim mrežama i potiče nasilje među mladima.

Tokom prošle godine u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH podnesena je inicijativa koja se odnosi na izradu propisa kojima bi se zabranila upotreba mobilnih telefona i tableta tokom trajanja nastave u svim osnovnim i srednjim školama u Federaciji BiH, osim u situacijama kada je upotreba nužna zbog edukativnih, medicinskih i drugih opravdanih razloga. Ovu inicijativu jedni smatraju opravdanom, dok su ipak drugi mišljenja da kontrolisana upotreba određenih vrsta uređaja, poput tableta, može koristiti u nastavno-obrazovnom procesu.

Kvalitetno obrazovanje, zdravlje

"Inicijativa koja nam je dostavljena je opravdana te načelno podržavamo njezino pokretanje, a u cilju dobrobiti učenika, njihova zdravlja, obrazovanja i odgoja. Ipak, ne zagovaramo potpuno izbacivanje tableta i drugih elektroničkih uređaja iz nastavnog procesa ako se koriste u odgojno-obrazovne svrhe i pod nadzorom nastavnika i stručnih suradnika u školi", naveli su tom prilikom iz Ministarstva obrazovanja i nauke FBiH.

Dodaju kako u cilju osiguravanja kvalitetnog obrazovanja, uključujući jačanje digitalnih kompetencija učenika, već duži niz godina podržavaju projekte koji se odnose na jačanje digitalnih kompetencija učenika, ali i zaštitu i prevenciju nasilja u digitalnom okruženju. Nadalje su naglasili kako prekomjerna upotreba mobilnih telefona i tableta nosi sa sobom negativne posljedice te smatraju da je potrebno raditi na tome da se svi negativni učinci današnjih tehnologija svedu na minimum.

"Upotreba mobilnih telefona i tableta na nastavi treba biti regulisana zakonskim i podzakonskim aktima na nivou kantona ili aktima škola", zaključili su iz ovog Ministarstva.