Srijeda, 28. Februara 2024.
Tuzlanski.ba logo

Evo koja hrana pozitivno djeluje na štitnu žlijezdu, a koju trebate izbjegavati

Preuzmite sliku

Štitna žlijezda je mala žlijezda u obliku leptira koja se nalazi u vratu, uz dušnik. Ta žlijezda proizvodi hormone koji djeluju na gotovo svaki organ u tijelu: od otkucaja srca i tjelesne temperature do probave, metabolizma, raspoloženja, disanja i još mnogo toga.

Kada štitna pravilno radi, oslobađa hormone štitne u krvotok, uglavnom trijodtironin (T3) i tiroksin (T4), prema Endokrinološkom društvu SAD-a. No, ponekad štitna žlijezda može početi proizvoditi previše ili premalo tih hormona. Uzrok mogu biti bolesti štitne žlijezde, poput hipotireoze, hipertireoze i Hashimotove bolesti.

Budući da štitna žlijezda djeluje na funkciju tijela, važno je jesti hranjive namirnice koje podržavaju zdravlje štitne žlijezde. Zato su dijetetičari i nutricionisti za Eating Well popisali koje namirnice mogu poboljšati zdravlje štitne žlijezde, ali i one koje je najbolje izbjegavati.

Najbolje namirnice za štitnu žlijezdu

1. Brazilski oraščići

Ovi orašasti plodovi dolaze iz amazonske prašume i prepuni su hranjivih tvari. Selen je esencijalni mineral s antioksidativnim svojstvima koji je vitalan za zdravlje štitne žlijezde, prema Nacionalnim institutima za zdravlje. Dijetetičarka Josten Fish preporučuje jedenje jednog brazilskog oraščića svaki dan.

2. Morske alge

Morske alge prepune su joda, još jednog esencijalnog nutrijenta koji omogućava štitnoj žlijezdi da obavlja svoj posao. Međutim, postoje određene mjere opreza koje osobe s bolešću štitne žlijezde možda trebaju poduzeti.

  • “Iako je jod ključan za funkciju štitne žlijezde, previše joda može joj naštetiti, posebno kod osoba s Hashimotom”, kaže dijetetičarka Danielle Smith.

    Dodaci joda, kao i konzumacija namirnica bogatih jodom nose određeni rizik pa je potrebno razgovarati s doktorom prije nego što ih uključite u prehranu.

    3. Jaja

    Jaja su protein i odličan izvor vitamina B12 te holina. Kada je riječ o zdravlju štitne žlijezde, ona su važna jer sadrže selen, jod i tirozin, esencijalnu aminokiselinu koja je građevinski blok hormona štitne žlijezde.

    4. Govedina

    Govedina nije samo izvrstan izvor proteina, željeza i vitamina B12, već je također sjajan način za dobivanje doze cinka. Esencijalni mineral, cink, pomaže u borbi protiv infekcija, stvara DNK i igra važnu ulogu u zdravlju štitne žlijezde, prema istraživanju iz 2023. objavljenom u Frontiers in Endocrinology.

  • 5. Lisnato, zeleno povrće

    Lisnato zeleno povrće bogato je dvama nutrijentima koji pomažu funkciji štitne žlijezde: antioksidansima i vitaminima B. Postoji osam različitih vitamina B, a lisnato zeleno povrće, poput špinata, sadrži gotovo sve od njih.

    “Antioksidansi pomažu zaštiti štitne žlijezde od oksidativnog stresa, a vitamini B igraju ulogu u metabolizmu energije i funkciji štitne žlijezde”, pojašnjava Smith.

    Najgore namirnice za štitnu žlijezdu

    1. Soja

    Namirnice od soje, poput tofua, edamamea i sojinog mlijeka, imaju mnoge zdravstvene prednosti. Međutim, sojine namirnice mogu ometati lijekove za štitnu žlijezdu koji se koriste za liječenje hipotireoze, prema Klinici Mayo.

  • Zato se preporučuje konzumiranje soje najmanje sat vremena nakon uzimanja lijeka, što vašem tijelu daje dovoljno vremena da u potpunosti apsorbira lijek. Naravno, o hrani i njezinoj interakciji s lijekovima dodatno razgovarajte s doktorom ili farmaceutom.

    2. Kofein

    Kafa i druga kofeinska pića, poput energetskih napitaka i čaja, mogu pogoršati neke simptome hipertireoze te uzrokovati anksioznost i ubrzane otkucaje srca.

    3. Sirovo povrće iz porodice krstašica

    Povrće poput brokule, karfiol, prokulica, kelja i kupusa, kada je sirovo, sadrži goitrogene koji mogu djelovati na funkciju štitne žlijezde. Kuhanje ovog povrća pomaže smanjiti goitrogen aktivnost i čini ih boljom opcijom za one s hipotireozom.

    3. Namirnice bogate dodanim šećerom

    Postoji veza između dijabetesa i poremećaja štitne žlijezde, kaže pregled objavljen u časopisu Diabetes & Metabolism Journal 2022., zato je važno izbjegavati namirnice koje uzrokuju promjenu nivoa šećera u krvi.

  • 4. Trans-masti

    Trans-masti mogu se naći u namirnicama poput kokica za mikrovalnu pećnicu, rashlađenih tijesta, pržene hrane, margarina i komercijalnih grickalica. Trans-masti djeluju na način komunikacije mozga i štitne žlijezde.

    Zato mnogi koji ih konzumiraju mogu patiti od moždane magle i drugih kognitivnih problema. Potrebno je provesti dodatna ispitivanja, ali istraživači su 2022. za časopis Frontiers in Endocrinology istaknuli da postoji veza između upale uzrokovane trans-mastima i problema sa štitnom žlijezdom. (Index.hr)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje