Treba uvažiti svaku nastalu promjenu na upravljaču koja nije bila prije prisutna i obratiti se servisu kako bi se pregledalo vozilo i kako bi se izolirao nastali problem.

Servo upravljači: Zašto dolazi do kvarova i zašto su hidraulični sistemi lakši za održavanje?
Foto: Unsplash

Prestanak rada servo upravljača na vozilu u toku vožnje može biti neugodan doživljaj koji ostavlja osjećaj kao da se upravljač ne može okretati, piše HAK revija.

Nastala neispravnost na upravljačkom mehanizmu može uzrokovati ozbiljne posljedice s nemogućnošću upravljanja vozilom tokom vožnje zbog mogućih problema na vezi između kola upravljača i točka. Kretanje neupravljivog vozila može sve učesnike u saobraćaju dovesti u opasnost uz moguće materijalne štete.

Definitivno se radi o ključnom mehanizmu na vozilu i obaveza je da se temeljito pregledava u okviru obaveznog tehničkog pregleda na potencijalne neispravnosti u smislu vidljivih oštećenja ili povećane istrošenosti na određenom sklopu upravljačkog mehanizma i ostalih nepravilnosti koje mogu biti prisutne.

Servo upravljanje nam olakšava zakretanje upravljačkih točkova prilikom okretanja volana, dok zakrećemo upravljač na mjestu ili prilikom pokretanja vozila pri malim brzinama. Tako nam servo uređaj olakšava fizičko okretanje upravljača. To omogućava lakše upravljanje vozilom za veći komfor i manje umaranje vozača te brže reakcije, što povećava sigurnost bržim izbjegavanjem neželjenih događaja u kontekstu bržeg zaobilaženja iznenadnih prepreka tokom sporije vožnje.

Prvi servo uređaji za upravljače bazirani su na hidrauličkom prijenosu, a najčešći problemi koji se javljaju su oni koji općenito prate hidrauličke prijenosnike:

Otkazivanje pogonskog remena za hidrauličku pumpu; preventiva može pomoći kontroliranjem stanja remena i primjenom intervalne zamjene remena.

Otkazivanje hidrauličke pumpe; najčešće ju uzrokuje niska razina ulja u hidraulici ili unos nečistoća prilikom popravka. Preporuka je redovno kontrolirati razinu ulja servo upravljača i paziti da se kod otvorenog sistema ne unesu nečistoće.

Pucanje hidrauličkih crijeva (najčešće zbog starosti gumenih crijeva ili nepravilno postavljenih hidrauličkih crijeva).

Neispravne gumene manžete koje štite upravljački mehanizam od ulaska vode ili prljavštine iz okoline, što može rezultirati skupim popravcima zbog propuštanja hidrauličkog ulja.

Kod današnjih vozila hidraulika je postala prošlost. Kod novih servo uređaja prednost su dobili elektromotori slične veličine kao elektromotor za brisač stakla, koji osiguravaju ujednačeno i lagano okretanje upravljača. Električni servo upravljač stvorio je niz prednosti poput manjeg broja potrebnih dijelova, manje mase uređaja i mogućnosti uključivanja po potrebi, što vozila čini štedljivijima.

Nažalost, u praksi i ovi sistemi mogu zakazati i imaju svoje nedostatke u odnosu na hidrauličke servo uređaje:

Zakazivanje kod elektro upravljanja često nastupa naglo, dok kod hidraulike upravljač najčešće može imati najavu problema pa polako postaje teži zbog nedostatka ulja ili proklizavanja remena.

Električni servo upravljač je jedan od većih trošila na vozilu i povećava broj ciklusa punjenja akumulatora, što opterećuje generator. Ovisan je o ispravnom akumulatoru, generatoru i pogonskom remenu, koji često otkazuju, pogotovo u kombinaciji s dodatnom električnom opremom.

Neispravnosti na električnom servo upravljaču javljaju se uz otežano upravljanje, a često se uključi lampica na kontrolnoj ploči koja signalizira da je nešto neispravno. Bez dijagnostičkog uređaja teško je utvrditi problem, dok se kod hidraulike problemi obično javljaju na mjestima propuštanja ulja.

Većina proizvođača ne nudi rezervne dijelove za električne upravljačke mehanizme zbog sigurnosti u prometu, kako bi se izbjegli potencijalno nestručni popravci. Proizvođač zahtijeva zamjenu cijelog sklopa stupa upravljača, što može znatno povisiti cijenu popravka, dok je za hidraulične sisteme lakše pronaći pojedinačne rezervne dijelove.

Uglavnom, treba obratiti pažnju na svaku promjenu na upravljaču koja nije bila ranije prisutna i obratiti se servisu kako bi se pregledalo vozilo i izolirao nastali problem, s ciljem izbjegavanja potencijalnih neispravnosti koje mogu utjecati na smanjenu upravljivost vozila.