Novi nastavni plan i program za učenike 9. razreda osnovnih škola na području Republike Srpske s posebnim fokusom na predmet historije je postala glavna tema u Bosni i Hercegovini.
Nakon što su brojni mediji izvijestili o tome, a javne ličnosti iznijele svoje stavove, oglasilo se i Ministarstvo prosvjete Republike Srpske.
Zakonom o osnovnom vaspitanju i obrazovanju propisano je da ministar prosvjete i kulture na prijedlog Republičkog pedagoškog zavoda donosi Pravilnik o nastavnom planu i programu za osnovno vaspitanje i obrazovanje, na osnovu kog se ostvaruje vaspitno-obrazovni proces u Republici Srpskoj.
Republički pedagoški zavod je u okviru svojih redovnih godišnjih poslova u obavezi da prati realizaciju nastave u osnovnim i srednjim školama, primjenu nastavnih programa, interesovanja i postignuća učenika, te da na bazi rezultata analize izradi eventualne izmjene u NPP-u za osnovnu školu ili za srednje škole, navode.
''Brojne su promjene čija je primjena predložena za školsku 2024/2025. godinu i manifestuju se velikim brojem novih nastavnih programa za osnovnu, ali i srednje stručne škole, nove obrasce programa za opšteobrazovne predmete za srednje stručne škole, kao i razna uputstva i preporuke za jasnije definisanje i kvalitetniju realizaciju aktivnosti u školama u Republici Srpskoj.
Svaka predložena promjena ima svoju naučnu utemeljenost i potkrepljena je stručnim mišljenjem članova stručnih timova za izradu nastavnih programa, a usmjerena ka podizanju kvaliteta nastavnog procesa'', ističu.
Nakon što je Republički pedagoški zavod dostavio prijedloge Nastavnog plana i programa inovirane u skladu sa reformskim procesima, Ministarstvo je pristupilo donošenju novog Pravilnika o nastavnom planu i programu za osnovno vaspitanje i obrazovanje.
Vezani članakKažu da je tekst prijedloga Pravilnika o nastavnom planu i programu bio dostupan na zvaničnoj internet stranici radi uvida javnosti i dostavljanja eventualnih sugestija, prijedloga i primjedbi, sa rokom od 15 dana. Data je jedna primjedba koja se odnosila na sedmično opterećenje učenika a koje je definisano Uredbom o pedagoškim standardima i normativima za osnovno vaspitanje i obrazovanje.
''Veoma je simptomatično da je interesovanje medija iz Federacije BiH usmjereno samo ka jednom nastavnom programu i to nastavnog predmeta Istorije, iako su u ovoj školskoj godini u primjeni dva adaptirana programa iz ovog predmeta, nastavni program Istorije za 8. razred i nastavni program Istorije za 9. razred. Interesovanje se zadržalo na programu za 9. razred Istorije i u tom smislu iznijeti su brojni paušalni stavovi, koji odražavaju lični stav i doživljaj dokumenta nestručnih osoba'', navode.
Neophodno je naglasiti da se u Nastavnom programu nastavnog predmeta Istorija za 9. razred osnovne škole ne „pominje" nova tema, već se nastavna tema „Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski rat" nalazi u nastavnom programu i jedanaesta je tema ovog programa, objašnjavaju.
''Ličnosti poput Ratka Mladića i Radovana Karadžića, kao i drugih, predstavljaju osobe koje su u periodu koji se izučava, obavljali značajne dužnosti u vojnom i političkom životu Republike Srpske, te se stoga ne mogu izostaviti prilikom predstavljanja događaja koji se odnose na nastanak Republike Srpske i Odbrambeno-otadžbinski rat'', naglašavaju.
Cilj je, kažu, da se učenicima na objektivan i nepristrasan način predstave događaji, ličnosti, kao i procesi iz neposredne prošlosti, kao i da se kod njih razvije kritičko mišljenje kada su događaji iz Odbrambeno-otadžbinskog rata u pitanju.
''Planom udžbenika za osnovnu školu predviđeno je da se koristi udžbenik nastavnog predmeta Istorije za 9. razred autora Dragiše Vasića. Udžbenici se pišu na osnovu važećeg Nastavnog plana i programa, te se novi udžbenik može očekivati u narednom periodu. Obaveza nastavnika je da realizuju nastavni program i u tom smislu im je kao podršku Republički pedagoški zavod (Stručni tim) kreirao Priručnik za nastavnike u kome su date smijernice za realizaciju teme „Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski rat", kao i sadržaji koji su navedeni u okviru teme, te fotografije, dokumenti, svjedočanstva savremenika i učesnika značajnih događaja, dokumentarni filmovi i slično'', dodaju.
Savremena nastava historije podrazumijeva aktivno učešće učenika u nastavnom procesu i nastavnika kao organizatora aktivnosti, koji će kvalitetnom pripremom materijala i primjenom različitih strategija učenja motivisati učenike za samostalan, ali i istraživački rad.
''U tu svrhu nastavnici će koristiti Priručnik za pripremanje nastave, a u procesu realizacije primjenom različitih metoda i oblika rada, kao i tehnika učenja predstaviće propisane činjenične sadržaje učenicima. Navedeni Priručnik još uvek nije u primjeni, već je u procesu recenzije i nastavnici će biti sa istim upoznati kada bude završen proces recenzije, lektorisanja i tehničke pripreme'', navode.
Jedan od rezultata prethodno pomenute analize procjene kvaliteta nastavnih programa je i iskazana potreba nastavnika historije da se broj časova za realizaciju nastavne teme o Republici Srpskoj poveća, te je sada kreiran program u kome je predloženo da se za temu „Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski rat" planira 10 časova sa tendencijom da se broj časova u narednom periodu i poveća, saopštili su iz ovog Ministarstva.