Subota, 15. Juna 2024.
Tuzlanski.ba logo

Turbulencija i sve što trebate znati o njoj: Da li je opasna i koliko je česta?

Preuzmite sliku

Turbulencije, prirodni fenomen, mogu biti i kudikamo više od neugode tokom leta, a to je vrlo jasno dokazano na letu Singapore Airwaysa od Londona do Singapura u utorak, na kojem je zbog ekstremne turbulencije poginuo jedan od putnika, dok ih je više od 30 ozlijeđeno.

U najekstremnijem slučaju, turbulencija može uzrokovati podizanje i spuštanje aviona do 30 metara u zraku. Britanski stručnjaci objašnjavaju kako nastaje taj zastrašujući vremenski fenomen, a također upozoravaju da bi klimatske promjene mogle učiniti ozbiljne turbulencije češćima, piše Daily Mail

  • Šta je to turbulencija?

    Doživjeti turbulencije tokom leta je uobičajeno i često uznemirujuće. Putnici osjećaju kako se avion zanosi, što otežava njegovo kretanje. Prema dr. Davidu Birchu, voditelju Centra za aerodinamiku i strujanje okoliša na Univerzitetu Surrey, do turbulencije dolazi zbog poremećenog zraka ispunjenog kovitlajućim strujama.

    Kada doživite ‘turbulenciju’ u avionu, to je zato što je avion uletio u područje poremećenog zraka, ispunjeno kovitlanjem. Kao čamac na valovitom moru, letjelicu gura zrak koji se kreće, pojašnjava Birch.

    Ozbiljnost turbulencije kreće se od lagane, koja uzrokuje manje promjene visine, do jake, koja nasilno baca avion i može dovesti do oštećenja strukture i ozljeda putnika. Turbulencijama doprinose različiti čimbenici. Turbulencije mogu biti uzrokovane prirodnim fenomenima poput normalnih atmosferskih uzoraka vjetra ili tragovima drugih obližnjih aviona, kaže Birch.

    Jedan značajan izvor je mehanička turbulencija, uobičajena u planinama. Slično oceanskim valovima koji udaraju o stijene, vjetrovi koji udaraju u planine stvaraju “planinske valove”, uzrokujući turbulentni zrak koji trese avione. Grmljavinske oluje također stvaraju jake turbulencije s ogromnim vertikalnim zračnim strujanjima, zbog čega se avioni podižu ili spuštaju između 600 i 1830 metara. Ta se turbulencija može proširiti do 32 kilometra od središta oluje.

    Osim toga, mlazne struje, uske trake brzog kretanja zraka, kruže na visinama na kojima lete zrakoplovi, dosežući brzine preko 442 km/h. Razlika u brzini između mlazne struje i okolnog zraka stvara hlapljive zračne džepove koji utječu na let aviona. Paul Williams, profesor atmosferskih nauka na Univerzitetu Reading, identificira ovo kao “turbulenciju čistog zraka”.

    To može biti teško izbjeći jer se ne pojavljuje na meteorološkom radaru u pilotskoj kabini, napominje Williams.

    Razumijevanje uzroka turbulencija, od prirodnih uzoraka vjetra do poremećaja koje je stvorio čovjek, pomaže objasniti zašto letovi ponekad mogu postati tako neravni i neugodni, prenosi zimo.hr

  • Šta se dogodilo tokom leta Singapore Airlinesa?

    Let Singapore Airlinesa iz Londona za Singapur bio je prisiljen hitno sletjeti na Tajland nakon što je naišao na jake turbulencije, što je rezultiralo smrću jednog putnika i više od 30 ozlijeđenih. Boeing 777-300ER napustio je zračnu luku Heathrow u ponedjeljak u 22:17 s 211 putnika i 18 članova posade.

    U blizini Mjanmara, avion je naišao na ekstremne turbulencije zbog tropskih grmljavinskih oluja, zbog čega je pao na 9450 metara visine prije nego što se brzo spustio. Zabilježeno je da grmljavinske oluje u regiji dosežu visinu od 15.500 metara, pridonoseći nasilnim turbulencijama.

    Tačan uzrok smrti putnika zasad je nejasan, no moguće je da su u pitanju bili pali predmeti. To je jedan od razloga zašto nam se kao putnicima govori da sve torbe pričvrstimo u ormariće iznad glave ili ispod sjedala, jer ti predmeti mogu postati potencijalno opasni u malo vjerojatnom slučaju da se kabina trese. Isto tako, ako ne vežete sigurnosni pojas, mogli biste se ozlijediti na sličan način kao u automobilu, čak i u slučaju manjeg sudara, objašnjava Birch.

    Koliko su česti smrtni slučajevi zbog turbulencija?

    Turbulencije rijetko rezultiraju ozljedama ili smrću. Jedini put kada to možete doživjeti je u avionu, a čak i tada će piloti imati unaprijed upozorenje o džepovima visoke turbulencije i izbjegavat će ih, objašnjava Birch.

    Međutim, turbulencija ostaje značajan uzrok ozbiljnih ozljeda tokom leta. Američki FAA je izvijestio o 163 ozbiljne ozljede između 2009. i 2022. godine, uglavnom pogađajući kabinsko osoblje koje stoji. Podaci NTSB-a otkrivaju 22 smrtonosne ozljede u američkim avionima, od kojih je gotovo polovica rezultirala i potpunim uništenjem aviona.

    Smrtni slučajevi zbog turbulencije na komercijalnim letovima su srećom vrlo rijetki, ali nažalost danas su se povećali za jedan, kaže profesor Williams.

    Ipak, drugi oblici turbulencije prouzročili su novije smrtne slučajeve. Prošle godine putnik je preminuo na letu iz New Hampshirea za Virginiju u SAD-u, nakon što su piloti onesposobili stabilizirajući sistem aviona.

    Profesor Williams upozorava i na pogoršanje turbulencija zbog klimatskih promjena. Njegovo istraživanje ukazuje na povećanje od 55 posto jakih turbulencija u čistom zraku iznad sjevernog Atlantika od 1979. godine, s projekcijama koje upućuju na udvostručenje ili utrostručenje u budućnosti.

    Sada imamo čvrste dokaze da se turbulencije povećavaju zbog klimatskih promjena. Naše najnovije buduće projekcije ukazuju na udvostručenje ili utrostručenje ozbiljnih turbulencija u mlaznim strujama u nadolazećim desetljećima, ako se klima nastavi mijenjati kako očekujemo, poručuje na kraju Williams.

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , ,