Foto: Tuzlanski.ba

Američka avijacija razvila je koncept novog lakog borbenog aviona koji nosi nadimak “Machete” (Mačeta). Najveća razlika u odnosu na prethodnike i konkurenciju je u materijalu od kog se pravi, kao i u tome što će imati propeler. Amerikanci ambiciozno tvrde da će “Machete” biti najbolji laki borbeni avion na svijetu.

Novi avion trebalo bi da zamijeni čuveni “A-10” , takozvane ili “leteće mašinke” ili “bradavičaste svinje” (hog), avion koji se proslavio nakon akcije “Pustinjska oluja”. Međutim, nakon toga A-10 postaje ranjiv zahvaljujući sve boljim PVO sistemima koji su razvili protivnici, i istovremeno izuzetno skup i neisplativ za operacije (jedan sat letenja koštao je Pentagon 10.000 dolara).

To je i jedan od najvećih razloga što je razvijena “Machete”, novi, bolji nasljednik čiji je koncept nastao u Minnesoti. Oklop aviona sastojaće se od novog materijala, tzv. metalne pjene. Ona omogućava da avion bude lakši i jači, i ujedno da lakše zaustavlja metke.

Ono što će novi avion razlikovati od konkurencije jeste to što će imati veliki propeler. Bit će dizajniran kao avion sa jednim motorom i jednim sjedištem, a krasit će ga isto oružje kao i prethodnika – GAU-8 top, prenosi Daily Mail.

Proizvodnja “Machete” nije počela, cijeli projekat je i dalje u fazi razvoja, ali prema tvrdnjama zvaničnika Američkih vazdušnih snaga (US Air Force) do realizacije će doći veoma brzo.

"Machete je ogroman projekat. Jedva čekamo da počnemo sa realizacijom", izjavio je Chris Beskar, direktor kompanije “Stavatti” koja je dizajnirala avion.

Profesorica mehanike i avioinženjerstva sa Univerziteta Sjeverne Karoline Afsaneh Rabiei imala je za cilj proizvodnju materijala koji je lagan poput aluminijuma, a jači od čelika. Poslije dužeg istraživanja to joj je i pošlo za rukom.

Razvila je materijal, koji je zbog svog izgleda podsjeća na spužvu ili pjenu, dobio naziv “metalna pjena”.

Fascinantan detalj je i da ova pjena absorbuje sedam do devet puta više energije od sličnih materijala, koji su uz to nekoliko puta teži od nje.