Nedjelja, 28. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Zabrinjavajuće: Otkriveno koliko društvene mreže zarađuju na maloljetnicima

Preuzmite sliku

Brojke se odnose samo na SAD, a najpopularnije platforme milijarde zarađuju i na korisnicima od 12 godina i mlađima.

Velike tehnološke kompanije, pogotovo društvene mreže često su na udaru kritika zbog svog odnosa prema maloljetnim korisnicima. Optužuje ih se da su njihovi algoritmi namjerno napravljeni kako bi uzeli što više vremena i pažnje korisnicima (i za to vrijeme im prikazivali reklame), a brojne su optužbe i za negativan uticaj društvenih mreža poput Instagrama na mentalno zdravlje mladih. Iako kompanije tvrde da poduzimaju maksimum kako bi zaštitili svoje korisnike, to i dalje nije dovoljno.

Maloljetni korisnici, uključujući i one mlađe od 12 godina koji u teoriji ne bi niti smjeli koristiti društvene mreže, od velike su važnosti za društvene mreže jer od njih zarađuju veliki novac. A o kakvim je ciframa riječ pokazalo nam je istraživanje provedeno na Harvardu, a koje je obuhvatilo Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, platformu X i YouTube te njihovo poslovanje prošle godine u SAD-u.

Kako bi izračunali koliko zarađuju na maloljetnicima, naučnici su napravili simulacijski model u kojem su koristili podatke o broju maloljetnih korisnika tih platformi u SAD-u (na temelju podataka Common Sense Medije i Pew Researcha), njihovim prihodima (koristili su podatke eMarketera) te vremenu koje su djeca provodila svaki dan na tim društvenim mrežama (podaci aplikacije za roditeljski nadzor Qustodio).

Podaci koje su dobili putem tog modela pokazuju kako su spomenute društvene mreže samo u SAD-u od osoba mlađih od 17 godina ostvarile prihode veće od 11 milijardi dolara, od čega je oko dvadeset posto tih prihoda (2,1 milijardu dolara) ostvareno od korisnika koji su navršili 12 godina i mlađih. Posebno su zanimljive, ali i zabrinjavajuće brojke vezane uz Snapchat, TikTok i YouTube koji, prema predviđanjima znanstvenika, ostvaruju 30 do 40 posto ukupnih prihoda od oglašavanja upravo od prikaza oglasa maloljetnicima, dok je po visini prihoda od maloljetnika dominantan Instagram. Instagrm od korisnika mlađih od 17 godina zarađuje više od 4 milijarde dolara, što je više nego dvostruko više u odnosu na YouTube i TikTok. Kada je YouTube u pitanju, treba naglasiti i kako Googleov videoservis najviše od svih spomenutih platformi zarađuje od djece mlađe od 12 godina – skoro 1 milijardu dolara.

Ovo su prve konkretnije brojke do sada koje nam pokazuju koliko velike tehnološke kompanije, odnosno društvene mreže zarađuju od maloljetnih korisnika i koliko su im oni važni, uprkos činjenici što se pokazalo kako se njihovo pretjerano korištenje povezuje s depresijom, anksioznosti, poremećajem prehrane i drugim problemima mladih.

Kako bi smanjili negativan uticaj društvenih mreža na mlade korisnike, zakonodavci EU donijeli su regulativu zbog koje je Meta odlučila pauzirati s prikazom oglasa korisnicima Facebooka i Instagrama mlađim od 18 godina na tom području. (AP News)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , , , ,