Petak, 19. Aprila 2024.

Veliko otkriće: Kod obližnje zvijezde nađena čak 2 planeta veličine Zemlje na kojima može biti života

NASA je u orbiti obližnje zvijezde, udaljene od nas oko 100 svjetlosnih godina, uočila egzoplanet veličine Zemlje koji bi zbog svojih karakteristika mogao biti nastanjiv. Naime, TOI 700 e je vjerovatno stjenovit i 95% veličine našeg svijeta. Ovo nebesko tijelo je četvrti planet otkriven u orbiti oko male, hladne patuljaste zvijezde TOI 700.

Sve ove egzoplanete pronašao je NASA-in svemirski teleskop Transiting Exoplanet Survey Satellite, odnosno misija TESS. Zanimljivo je da je 2020. godine u tom sistemu također otkriven egzoplanet veličine Zemlje, TOI 700 d, i da se oba planeta nalaze u takozvanoj zoni Zlatokose, odnosno na takvoj udaljenosti od svog “Sunca” da bi na njihovim površinama moglo biti tekuće vode – što znači da bi mogli podržavati razvoj života.

Zona Zlatokose

Ako se sjećate priče o Zlatokosi i tri medvjeda te o jednoj kaši koja je bila prevruća, drugoj koja je bila prehladna i trećoj koja je bila savršene temperature, onda će vam odmah biti jasan princip po kojem je to područje dobilo naziv.

Naime, da bi planet bio nastanjiv i mogao podržavati razvoj života kakav poznajemo, ne smije biti previše blizu svoje zvijezde jer bi voda isparila, ali ni predaleko jer bi bila zamrznuta. Dakle, ”zona Zlatokose” je ono područje u kojem je temperatura savršena da bi planet, ako je stjenovit, mogao imati tekuću vodu.

Najbliže zvijezdi se nalazi planet TOI 700 b, koji je 90% veličine Zemlje, i koji napravi krug oko nje unutar samo 10 “zemaljskih” dana. Tu je i TOI 700 c, koji je 2.5 puta veći od našeg planeta i obiđe svoju zvijezdu svakih 16 dana.

Oba su planeta vjerovatno plimno zaključana, što znači da je jedna njihova strana uvijek okrenuta prema matičnoj zvijezdi, slično kao što prema nama gleda uvijek ista strana Mjeseca. Dva egzoplaneta u zoni Zlatokose, planeti d i e, imaju duže orbite. Jednome treba 37, a drugome 28 dana da naprave krug oko patuljaste zvijezde. Novootkriveni planet e se zapravo se nalazi između planeta c i d.

“Do sada smo pronašli samo nekoliko takvih sistema”

“Do sada smo pronašli samo nekoliko sistema s više manjih planeta u nastanjivoj zoni. Zbog toga će biti uzbudljivo pratiti sistem TOI 700. Planet e je oko 10% manji od planeta d, dakle pomoću dodatnih promatranja putem misije TESS otkrivamo sve manje i manje svjetove”, rekla je astrofizičarka Emily Gilbert iz NASA-inog instituta Jet Propulsion Laboratory.

U svemiru često nailazimo na male, hladne patuljaste zvijezde klase M, poput TOI 700, a posljednjih godina je otkriveno je da oko velikog broja njih kruže planeti. Primjera radi, u sistemu TRAPPIST-1 se nalazi sedam egzoplaneta, a uskoro bi na njih trebao baciti oko i moćan svemirski teleskop James Webb.

TOI 700 je crveni patuljak spektralne klase M (puno crveniji, hladniji i tamniji od Sunca). Odnosno, ima 40% mase i 55% temperature naše zvijezde. Zapravo, oko 90% zvijezda u svemiru je manje od Sunca. Crveni patuljci obično imaju temperaturu od samo nekoliko hiljada stepeni, dok se na površini Sunca temperature kreću na oko 5500 stepeni Celzijusa. (Index.hr)