Petak, 26. Aprila 2024.

NASA-in teleskop detaljno snimio dio galaksije Velikog Magellanovog oblaka

NASA-in teleskop James Webb uspio je detaljno snimiti najstariji zvjezdani klaster u području Tarantule Nebule, dijelu galaksije Velikog Magellanovog oblaka, koji je od Zemlje udaljen 160.000 svjetlosnih godina, otkrivši nove značajke koje produbljuju dosadašnja naučna saznanja, objavila je NASA.

Grozd zvijezda u maglici Tarantula, službenog naziva 30 Doradus, već dugo je omiljeno područje astronoma zainteresovanih za formiranje zvijezda. Zahvaljujući Webbovim infracrvenim instrumentima visoke rezolucije, prvi su put vidljive hiljade mladih zvijezda, daleke pozadinske galaksije i detaljna struktura plina i prašine maglice.

James Webb vrijedi devet milijardi dolara

James Webb je revolucionaran, devet milijardi dolara vrijedan svemirski teleskop koji djeluje u infracrvenom spektru jer se svjetlost objekata u dalekom svemiru proširila na tu valnu dužinu za vrijeme ekspanzije svemira.

Stoput je osjetljiviji od teleskopa Hubble i pomoću njega se promatraju svemirska prostranstva u infracrvenom spektru, što mu omogućuje da prodre kroz oblake plina i prašine u područjima u kojima se rađaju zvijezde.

• Primarna infracrvena kamera teleskopa, NIRCam, otkrila je da je šupljina u središtu maglice izdubljena zračenjem koje nose zvjezdani vjetrovi koji izviru iz skupine mladih zvijezda, a vide se kao blijedoplave tačke.

Astronomi: Webb će navijestiti novu eru otkrića

Webbov infracrveni spektrograf (NIRSpec), koji analizira svjetlosne uzorke da bi odredio sastav objekata, uspio je uhvatiti jednu mladu zvijezdu dok oko sebe raspršuje oblak prašine. Ranije su naučnici smatrali da je ista zvijezda u kasnijoj fazi formiranja, no precizni spektrograf je pokazao suprotno.

Područje je snimljeno i pomoću instrumenta srednjeg infracrvenog zračenja (MIRI), koji koristi duže valne dužine infracrvenog zračenja da bi se prodrlo kroz zrnca prašine koja apsorbiraju ili raspršuju kraće valne dužine.

Snimke su stručnjacima razjasnile hladnija područja, otkrivajući nikad ranije viđene tačke svjetlosti unutar zvjezdanog klastera, a one upućuju na zvijezde u nastajanju ili protozvijezde, koje još uvijek dobivaju na masi.

Zanimanje astronoma za maglicu Tarantulu proizlazi iz njena hemijskog sastava sličnog sastavu golemih područja u kojima su nastale zvijezde nekoliko milijardi godina nakon Velikog praska. Astronomi su uvjereni da će Webb, najmoćniji svemirski teleskop napravljen do danas i u funkciji od jula, navijestiti novu eru otkrića. (Hina)