Ponedjeljak, 26. Februara 2024.
Tuzlanski.ba logo

Ovako izgleda kupovina glasova u Srbiji: Agencija za hostese i milioni u kešu

Preuzmite sliku

Skriven od javnosti, u blizini Luke Beograd, nalazi se veliki call centar. Odatle, više od 100 ljudi svakodnevno poziva građane i pita ih da li će glasati za Srpsku naprednu stranku na predstojećim izborima, piše Cins.rs.

Naime, iza svega se krije dobro organizovana grupa, a način na koji rade baca sumnju na kupovinu glasova i novac iz „crnih fondova“. Svemu je iz prve ruke svjedočila novinarka CINS-a koja je nakratko bila dio ove grupe.

Sve počinje porukom.

Da biste uopšte počeli da radite u call centru potrebno je da vas neko preporuči. Zato je i novinarka CINS-a, da bi je preporučili, poslala poruku sa imenom, prezimenom i brojem telefona. Samo dan kasnije, ubačena je u WhatsApp grupu sa nazivom CALL CENTAR 2023 i srpskom zastavom.

Sredinom novembra, kada se sve ovo dešavalo, grupa je brojala nešto manje od 350 ljudi.  Ona je služila da se organizuje rad onih koji će svakodnevno zvati građane i pitati ih da li će glasati za Srpsku naprednu stranku (SNS).

U grupi nije bilo nikakvog dopisivanja između samih članova, već su mogli da pišu samo administratori. Prva poruka je stigla sa broja telefona sa nazivom M&J Lady Hostese.

„S obzirom da ima dosta novih članova, početak vaših radnih dana biće od ponedeljka 20.11.2023“, pisalo je, uz informaciju da će rasporedi biti javljeni naknadno.

M&J Lady Hostese je zapravo agencija za hostese i, kako se navodi na njihovom sajtu, vode je sestre bliznakinje Milena i Jelena Marković. Njih dve imaju više firmi sa ovim nazivom, ali su one ili obrisane ili je njihov rad privremeno prekinut.

  • Ova agencija inače već godinama organizuje hostese za promocije, korporativne događaje, sajmove, televizijske reklame. Organizacija call centra SNS-a nigdje se ne pominje.

    Prema informacijama koje je CINS dobio od izvora koji je upoznat sa radom call centra, posao je na isti način bio organizovan i prošle godine. Međutim, to se nigdje ne spominje u finansijskom izvještaju o troškovima izborne kampanje SNS-a za prošlu godinu.

    U subotu, 18. novembra, sa ovog profila je stigla još jedna poruka.

    „Polako spakujte raspored, nemojte me odmah bombardovati porukama. Imate cio dan da razmislite o rasporedu“, napisala je i dodala da će rad biti organizovan po smjenama. U svakoj smjeni po 73 osobe.

    Tada je grupa otključana i krenula je „poplava“ poruka. Ljudi su počeli da pišu kojih dana i koje smjene žele da rade.

    Grupa je ponovo zaključana, a sa profila M&J Lady Hostese poslato je „pravim vam raspored“.

  • Postoji samo jedan mali uslov

    U nedjelju je novinarka CINS-a saznala kojih dana radi i koje su njene smjene. Trebalo je da počne već u ponedjeljak. Prva smjena je trajala od deset ujutru do pola tri popodne, a druga od pola četiri do osam uvečer.

    Sa smjenama, u grupi su poslati i brojevi takozvanih supervizora, osoba koje nadgledaju rad drugih u call centru, vode evidenciju dolazaka i pauza. Članovima grupe, među kojima je bila i novinarka CINS-a, rečeno je da se od njih očekuje kolegijalnost i da reaguju ispravno ukoliko ih supervizori opomenu.

  • Ipak, to nije bilo sve.

    Oko pola deset uvečer, novinarki CINS-a je zazvonio telefon. Na ekranu je bilo ispisano M&J Lady Hostese. Ne znajući da priča sa novinarkom, ženski glas sa druge strane je objašnjavao uslove rada od koji se jedan posebno isticao.

    Pare na ruke

    Kada se uđe u prostorije ove organizacije sa desne strane se nalaze stepenice kojima se penje na galeriju. Tu, duž uskog hodnika u redu stoje oni koji su protekle nedjelje radili u call centru, a na njegovom kraju se nalazi sto za kojim sjede Milena Marković iz MJ&Lady Hostese i osoba iz CEROB-a. Milena provjerava na spisku imena ljudi, koliko su radili i da li je riječ o običnim ili specijalnim dnevnicama, a osoba iz CEROB-a daje novac.

    Poslije nekog vremena, došao je red na novinarku.

    Cjelokupno istraživanje CINS-a pročitajte OVDJE.

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje