Srijeda, 29. Maja 2024.
Tuzlanski.ba logo

Tvrde da su bili prisutni i u BiH: Je li otkrivena firma iz Izraela koja globalno manipuliše izbore?

Preuzmite sliku

Misteriozna grupa Izraelaca tvrdi da za velike novce može uticati na rezultate izbora širom svijeta. Nude hakovanje političara, davanje podrške jednom ili ocrnjivanje drugog kandidata – otkrili su istraživački novinari.

Tal Hanan (50) predstavlja se pod pseudonimom Jorge i tvrdi da može manipulisati izbore bilo gdje u svijetu. Za te potrebe širi lažne vijesti, izmišlja desetine hiljada profila na društvenim mrežama, hakira političare i pronalazi njihove slabe tačke, prenosi DW.

No, sada su taj Izraelac i njegovi saradnici sami upecani – istraživački novinari su im se predstavili kao potencijalne mušterije i mjesecima su komunicirali s njima. Na kraju je prošle godine došlo do sastanka u neobilježenoj kancelariji u izraelskom gradu Modinu. Novinari su sve snimali skrivenom kamerom.

Priča o mističnom Timu Jorge, koji nigdje nije zaveden kao PR agencija ili nešto slično, objavljena je u srijedu u 30 svjetskih medija, među kojima su bili i njemački sedmičnici Spiegel i Zeit, te drugi program njemačke televizije ZDF.

U polusatnoj reportaži koju je u srijedu objavio magazin „Frontal“ javnog servisa ZDF, vide se sastanci koje su novinari snimali skrivenom kamerom u kancelariji koju koriste Tal Hanan i kolege. “Na vratima (kancelarije) ne stoji ništa“, hvalio se Hanan. “Eto ko smo mi – niko, mi smo zrak.”

Hanan, bivši vojnik izraelskih specijalnih snaga i stručnjak za eksploziv, kasnije je, suočen s pitanjima novinara, negirao sve optužbe. Isto su učinili njegovi saradnici od kojih su neki ranije radili za izraelsku tajnu službu.

  • Kako se proizvode laži

    Dok nisu znali da su prekoputa njih novinari, Hanan i saradnici su pokazali kako hakuju naloge za mail i Telegram jednog kenijskog političara i u njegovo ime šalju poruke. Bilo je to baš pred izbore u Keniji u augustu prošle godine.

    Demonstrirali su i kako radi njihova platforma kojom za nekoliko sekundi stvaraju lažne ljude – odnosno profile na društvenim mrežama. Te “osobe” koriste slike pravih ljudi, imaju svoj mail, broj telefona, čak i mogućnost da plaćaju neke usluge bitkoinima. Po želji se mogu aktivirati i širiti ovakve ili onakve vijesti.

    Kako Hanan tvrdi – a to se ne može proveriti – sudjelovali su u 33 kampanje za predsjedničke izbore od kojih su njihovi klijenti bili uspješni u 27 kampanja.

    Hanan zvani Jorge tvrdio je da su (bili) prisutni, između ostalog, i u Bosni i Hercegovini, Grčkoj, Ukrajini, Indoneziji, Emiratima, Keniji, Mozambiku

    “Jorge” tvrdi da je njegova grupa bila angažovana u 33 zemlje

    Novinarski tim je došao do mailova koji dokazuju komunikaciju Hanana i šefa zloglasne Cambridge Analytice koja je korištenjem podataka sa društvenih mreža uticala na izbore u SAD-u i referendum o Bregzitu.

    Kako navodi njemački sedmičnjak Zeit, lažni profili kojima upravlja „Tim Jorge“ ciljano podržavaju ili osporavaju razne stvari u svijetu. Recimo, zalažu se za nastavak rada jedne nuklearne elektrane u Kaliforniji ili protiv jednog ponuđača luksuznih jahti.

    Novinarima koji su se izdavali za mušterije, Izraelci su rekli da hakovanje jedne osobe košta 50.000 dolara, a da bi za šest miliona dolara mogli izazvati događaj koji bi odložio izbore u nekoj afričkoj zemlji. Navodno rade tako što u raznim zemljama angažiraju bivše obavještajce i ljude s iskustvom.

    Neznajući da ga snimaju, Hanan je u jednom trenutku rekao da samo tri stvari neće ili ne smije raditi – petljati se u američku politiku, raditi bilo šta u Izraelu, ili poduzimati bilo što protiv ruskog predsjednika Vladimira Putina.

  • Istina ili reklama?

    No i sami novinari navode da se ne može do kraja provjeriti u čemu ovi ljudi preteruju i jesu li stvarno u velikom stilu uticali na predsjedničke izbore širom svijeta.

    “Oni doduše izdašno pričaju o ranijim poduhvatima, ali nikada ne imenuju mušterije”, piše Zeit.

    “Razgovori koje Hanan vodi s reporterima su zapravo reklamne prirode. Moguće je da preteruje.”

    Nejasno je koliko je „Tim Jorge“ želio sam sebe reklamirati i predstavi se bolje, kaže za DW Julian Jaursch iz njemačke Zaklade Nova odgovornost.

    “Pa ipak, izgleda da ima dokaza o tome kako pokušavaju izvršiti utjecaj i falsificirati naloge na društvenim mrežama.”

    Jaursch, koji se specijalizirao za zaštitu korisnika društvenih mreža, kaže da još ima puno posla kako bi se sprječilo da lažni nalozi orkestrirano šire lažne vijesti.

    “Platforme moraju nastaviti odvajati resurse kako bi bolje razumjele način na koji funkcioniraju lažne vijesti i bile u stanju obračunati se s njima.”

    Kada su novinari poslali upite Hananu i saradnicima, od kojih je jedan njegov brat, svi su negirali da rade išta protuzakonito. Jedan od njih – koji je bio prisutan i na sastanku u Modinu i u više razgovora putem Zooma – čak tvrdi da ne zna šta je to „Tim Jorge“.

    (nr/bk (DW, ZDF, Spiegel, Zeit)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje