Subota, 22. Juna 2024.
Tuzlanski.ba logo

Koje je ulje najzdravije koristiti kada pravite jelo?

Preuzmite sliku

Ulja za kuhanje sadrže zasićene, višestruko nezasićene i mononezasićene masti, od kojih svaka može uticati na ljudsko zdravlje na različite načine.  

Osim što su divni pojačivači okusa, ulja za kuhanje neophodna su tijelu za apsorpciju vitamina A, D, E i K. Također, igraju ključnu ulogu u osiguravanju energije i podržavanju stanične strukture i komunikacije.

Važno je znati da ulja imaju različite tačke dimljenja

Kuhanje na visokoj temperaturi iznad tačke dimljenja ulja može osloboditi slobodne radikale ili policikličke aromatske ugljikovodike (PAH). Oni mogu uzrokovati upalu i s vremenom dovesti do stanja poput bolesti srca i raka, prema doktoru Nateu Woodu i stručnjaku za profesionalnu kulinarsku umjetnost.

Opetovano zagrijavanje i ponovno korištenje ulja (u fritezi, na primjer) može proizvesti iste štetne spojeve, a dim od pregrijanog ulja može se ispustiti u zrak i udahnuti, kaže registrirana nutricionista Pam Hartnett. 

  • Maslinovo ulje 

    Stručnjaci se slažu da je ekstra djevičansko maslinovo ulje jedno od najzdravijih ulja. Maslinovo ulje bogato je mononezasićenim masnoćama i antioksidansima koji mogu pomoći u snižavanju holesterola, krvnog pritiska i upala, kao i podržati zdravlje mozga i spriječiti dijabetes tipa 2, kaže Hartnett. Okus maslinovog ulja često je bogat, voćni, a ponekad čak i papren ili travnat. Kuhar Silvio Salmoiraghi, vlasnik dva restorana s Michelinovim zvjezdicama (u Kaliforniji i Milanu) maslinovo ulje voli koristiti sirovo, na salatama ili tjesteninama, a preporučuje i njegovo sparivanje s medom.

    Ulje avokada 

    Ulje avokada idealno je za kuhanje, pirjanje, pečenje i prženje uz miješanje. Prepuno je oleinske kiseline, korisne mononezasićene masti, koja može pomoći u snižavanju holesterola, šećera u krvi i krvnog pritiska. Bogato luteinom, ulje avokada može poboljšati zdravlje očiju i, zaštititi kožu od oštećenja UV zrakama. Također, ulje avokada može poboljšati i elastičnost i čvrstoću kože, kaže Hartnett.  Ulje avokada ima lagan, blag okus sa suptilnim tonovima maslaca koji može nadopuniti širok raspon okusa. Zbog visoke tačke dimljenja, ulje avokada je i svestrano i zdravo. Štoviše, gotovo uvijek se obrađuje prirodno (bez hemikalija).

  • Laneno ulje

    Laneno ulje izvrstan je izvor alfa-linolenske kiseline (ALA). Ta omega-3 masnea kiselina biljnog porijekla može igrati ključnu ulogu u funkcioniranju mozga, smanjenju upale i rizika od srčanih bolesti te upravljanju simptomima artritisa. Laneno ulje ima vrlo nisku tačku dimljenja, tako da nije idealno za kuhanje ili pečenje. Umjesto toga, Hartnett kaže da ga je najbolje konzumirati sirovo, u preljevima za salatu ili preliti preko pečenog povrća ili krompira. Može se dodati i u smoothije. Laneno ulje je lako kvarljivo, stoga ga treba čuvati u frižideru i upotrijebiti unutar nekoliko sedmica od otvaranja.

    Sezamovo ulje 

    Salmoiraghi voli koristiti sezamovo ulje jer je bogato antioksidansima i protuupalnim svojstvima te ima visoku tačku dimljenja. Sezamovo ulje ima živahan, orašasti okus s naznakama pečenja i baršunastom teksturom, kaže Salmoiraghi.  Voli ga koristiti za prženje mesa, ribe i drugih sirovih bjelančevina. U vrlo malim količinama dodaje ga i u vruće supe jer smatra da toplina oslobađa složene arome i obogaćuje zimske supe.

    Kanola ulje 

    Ulje kanole sadrži niske količine zasićenih masnoća, prema dr. Woodu. Također, ima povoljan omjer omega-6 masnih kiselina i omega-3 masnih kiselina, 2:1. Ima vrlo blag, neutralan okus, piše Ordinacija.hr

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , ,