Srijeda, 20. Januara 2021.
Tuzlanski.ba logo

EU donosi nove propise koji bi mogli jako zakomplikovati rad velikih tehnoloških kompanija

Preuzmite sliku

Novi propisi posebno će se odraziti na velike američke igrače kao što su Google, Apple, Amazon, Facebook i Microsoft, kojima prijete novčane kazne, a možda i podjela poslovanja u Evropi budu li kršili propise koji bi trebali ograničiti njihove ovlasti.

Novi evropski propisi za digitalne usluge koji su u pripremi nisu prijetnja tržišnom takmičenju, nego prilika za uspostavu pravednijeg i sigurnijeg digitalnog okruženja za potrošače i preduzeća u Evropi i svijetu, istakao je u utorak evropski zastupnik Alex Agius Saliba.

Evropska komisija objavit će 15. decembra dva zakonska prijedloga, Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima, kojima želi osnažiti jedinstveno tržište za digitalne usluge i potaći inovacije i konkurentnost u online okruženju u Evropi.

Zakonodavni okvir za digitalne usluge nije mijenjan od usvajanja Direktive o elektroničkoj trgovini 2000., koja je temelj za regulisanje digitalnih usluga u Evropskoj uniji.

Novim propisima EU želi oblikovati digitalno gospodarstvo na evropskom nivou i utvrditi standarde za ostatak svijeta, kao što je već učinjeno na području zaštite podataka.

Novi propisi posebno se će odraziti na velike američke igrače, kao što su Google, Apple, Amazon, Facebook i Microsoft, kojima prijete novčane kazne a možda i podjela poslovanja u Evropi budu li kršili propise koji bi trebali ograničiti njihove ovlasti.

Evropski zastupnici iznijeli su niz prijedloga u vezi s tim zakonodavnim paketom, koji su usvojeni na plenarnoj sjednici Evropskog parlamenta u oktobru.

Parlament želi s jedne strane zaštititi potrošače na internetu (kad je riječ o štetnom ili ilegalnom sadržaju, prijevarama, uslugama platformi, elektroničkoj trgovini, uslugama koje se temelje na umjetnoj inteligenciji i dr.), a s druge omogućiti im veću kontrolu nad onime što vide na internetu, uključujući da mogu odustati od prilagodbe sadržaja i da budu manje ovisni o algoritmima.

Evropska komisija morat će usuglasiti planirane propise s državama članicama i Evropskim parlamentom, što bi moglo potrajati godinu do dvije.

Izvjestitelj Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Alex Agius Saliba objasnio je u utorak na webinaru za novinare u organizaciji Evropskog parlamenta glavna načela novih propisa i zahtjeve Evropskog parlamenta s tim u vezi.

Saliba je naglasio da bi se novi propisi trebali temeljiti na načelu da ono što je nezakonito offline treba biti nezakonito i online te na načelima zaštite potrošača i sigurnosti korisnika.

Parlament traži da preduzeća registrovana izvan Evrope poštuju nova evropska pravila za digitalne usluge ako su njihove usluge namijenjene evropskim potrošačima, dodao je.

Parlament smatra također da bi Komisija trebala regulisati štetne poslovne modele na internetu, manipulacije i diskriminatorne prakse, kojima se želi privući pažnja korisnika na osnovi ilegalnog i senzacionalističkog sadržaja, kazao je.

Europarlamentarci traže da se uvede novo načelo „upoznaj svojeg klijenta”, kojim se od platformi traži da provjeravaju i sprječavaju lažna preduzeća da pomoću njihovih usluga prodaju nezakonite i nesigurne proizvode i sadržaj.

Zauzimaju se za promicanje transparentnih oglašivačkih praksi i protive praćenju korisnika na internetu, istakao je.

Korisnici bi trebali imati veću kontrolu nad time što vide na internetu, odnosno treba im omogućiti da u potpunosti odustanu od prilagodbe sadržaja te da budu manje ovisni o algoritmima.

Ciljano oglašavanje treba strože regulisati u korist kontekstualizovanih i manje nametljivih vrsta oglašavanja koje zahtijevaju manje podataka i ne ovise o praćenju interakcije korisnika sa sadržajem.

Traže se također ciljane mjere za internet trgovine kao što su Amazon i Alibaba kako bi se osigurala jednaka pravila za sve i zagarantovalo da potrošači budu jednako zaštićeni i sigurni kada kupuju online kao i offline, naglasio je.

Traži isto tako da se donesu ex ante pravila kako bi se spriječilo nekonkurentne tržišne prakse velikih tehnoloških kompanija koje su u poziciji da mogu diktirati pravila na tržištu. Tržišta bi se time otvorila novim akterima, na primjer novoosnovanim, malim i srednjim poduzećima, objasnio je.

Parlament sugeriše i mjere za ilegalni sadržaj i njegovo uklanjanje.

Akt o digitalnim uslugama i Akt o digitalnim tržištima ne bi se smjelo doživljavati kao prijetnju tržišnom takmičenju, nego kao zlatnu priliku da se uspostavi pravednije i sigurnije digitalno okruženje za potrošače i poduzeća u Evropi, zaključio je Saliba. (Zimo.hr)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje