Petak, 26. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Znate li s novcem? Saznajte koja je vaša finansijska ličnost…

Preuzmite sliku

Kroz opis nekoliko arhetipova koji određuju odnos osobe prema novcu, te pozitivne osobine, ali i izazove koje trebamo svladati, provjerite na čemu biste trebali poraditi da zadržite više novca u životu

Svi znamo da ima ljudi koji i sa relativno malim prihodima uspiju uštedjeti novac, tako da gotovo ništa ne kupuju na kredit, ali i onih koji će i sa iznadprosječnim prihodima stalno biti u dugovima. Način na koji reagujemo na novac i trošimo ga odražava našu ličnosti razumijevanje motiva naših reakcija može biti vrlo korisno da bismo se riješili finansijskih problema, tvrde stručnjaci.

– Razumijevanje vaše ličnosti kad je u pitanju novac može pomoći da krenete naprijed zarađujući i zadržavajući više novca nego dosad –  kaže savjetnica za osobne finansije Emma Maslin iz firme Whisperer Money blog. Koristeći model arhetipova ‘svetog novca’, koji je razvio Kendall Summerhawk, Emma pomaže klijentima da postanu svjesni kako razmišljaju o novcu i kako se osjećaju bez njega ili s njim, tako da mogu promijeniti svoje nesvjesno ponašanje.

Svaki od arhetipova, objašnjenih u nastavku, ima neke jake strane i izazove s kojima se treba izboriti, a svi posjeduju jedan dominantni tip finansijske ličnosti, iako mogu imati i elemente drugih, prenosi 24sata.hr.

– Važno je prepoznati izazove i ne dopustiti da prevladaju vaše snage –  kaže Emma.

  • Evo tih ličnosti i najvažnijih karakteristika koje ih obilježavaju:

    1. Akumulator 

    Ovo je čovjek koji ima svog unutarnjeg bankara. Ljudi s ovom osobinom lako štede i žive u granicama svojih mogućnosti, jer im je teško potrošiti novac. Vole vidjeti novac u banci, ali mogu biti zabrinuti ako ga moraju potrošiti.

    – Imati novac ovom tipu osobnosti daje osjećaj sigurnosti –  objašnjava Emma. Snaga ovog arhetipa je finansijska odgovornost, ali negativna strana uključuje element opsesije ili prisile oko upravljanja novcem.

    2. Alhemičar

    Ovaj arhetip govori o stvaranju nečega iz ničega i snažnoj želji za pozitivnim promjenama. Unutarnji idealist imat će odnos s novcem kao i s partnerom: između ljubavi i mržnje. Oni cijene dobro koje novac može učiniti u svijetu, ali zamjeraju to što mu se danas pridaje takva važnost.

    – Ljudi koji vode socijalna poduzeća ili rade za sebe često imaju taj dominantni arhetip. Osjećaju ‘ovo radim jer volim to što radim, a ne zbog novca’. Ali to može biti i način da sabotiraju sami sebe, jer nam je potreban novac da bismo preživjeli – kaže Emma. Idealist u čovjeku zaradu smatra lošim motivom za aktivnost, no trebaju imati na umu da je novac potreban.

    3. Slavne osobe 

    Ovi ljudi žive u velikom unutarnjem filmskom kadru jer žele uticaj i priznanje. Za slavnu osobu novac je alat za postizanje statusa i pažnje pokušavajući impresionirati druge.

    – Slavna osoba često će izgledati samouvjereno, ali možda troši iz drugog razloga, jer se želi osjećati voljeno. Njihova bankovna bilanca možda neće odražavati dojam koji ostavljaju i često će biti dužni – kaže Emma.

    Snaga ovog arhetipa su liderske osobine, ali izazov je vrednovanje statusa iznad finansijske sigurnosti.

    4. Konektor

    Konektori cijene odnose više nego novac. Zrače optimizmom i nisu pod stresom zbog svojih financija.

    – Konektor se ne boji novca, ali ga se može iskoristiti, jer odluke o financijama može prenijeti na druge ljude – kaže Emma. Za ovaj arhetip novac nije važan, no  to može dovesti do nedostatka njihove finansijske neovisnosti.

    5. Maverick

    Ovo je unutarnji buntovnik, koji uspijeva u riziku. Maverick može biti uključen u tržište dionica ili imovine i privlači ga kocka.

    – Oni se znaju nositi s ekstremnim finansijskim rizikom, ali mogu ući u krug pobjeda-poraza. Igraju igru ​​novca –  kaže Emma. Ovaj arhetip može biti nevjerovatno kreativan u stvaranju novca. Sposobni su obraćati pažnju na brojeve i financijske detalje. Međutim, skloni su riziku i kockanju te odbacuju bilo kakvu financijsku sigurnost. Oni jednostavno slijede svoj unutarnji glas.

    6. Hranitelj

    Ovo je unutarnji sponzor koji je brižan i suosjećajan i stavlja tuđe finansijske potrebe ispred svojih.

    – To su ljudi koje svi zovemo kad nam treba pomoć. Ne razmišljaju o posljedicama za sebe i mogu završiti u dugovima ili s malo ušteđevine – kaže Emma. Ova se osobina često može naći kod žena koje pomažu djeci ili roditeljima i često dolazi s nemogućnošću da se postave granice, zbog čega mogu ugroziti svoju finansijsku stabilnost.

    7. Romantičar

    Ovo je unutarnji hedonist koji uživa u životnim užicima. Kupuju stvari kako bi osjetili zadovoljstvo, osjetilno zadovoljstvo ili zato što im se ‘tako sviđa’.

    – Ovo je klasični potrošač.  Žive za trenutak, nikad ne kažu ‘ne’ i nisu motivisani za štednju. Često žive izvan svojih mogućnosti i mogu biti jako dužni na sve strane – objašnjava Emma. Romantičar može biti velikodušan, ali oni imaju tendenciju izbjegavati bilo kakve veze s finansijama.

  • 8. Vladar

    Ovo je graditelj unutarnjeg carstva koji želi postići velike stvari i može biti samozaposlen ili poduzetnik.

    – Postavljaju jasne i čvrste ciljeve i kad ih postignu, odmah postavljaju sljedeći cilj. Također, skloni su tome da prekomjerno rade – kaže Emma. Vladara će priroda jednostavno natjerati da ostvari velik utjecaj i značajan prihod, ali postoji opasnost da nećete uzeti vrijeme za uživanje u tome, niti uzeti dovoljno vremena da procijenite vrijednost svoje bankovne bilance.

    Primjer Vladara: Naomi predano štedi da bi kupila kuću

    – Vjerujem da ću uskoro moći kupiti kuću – kaže 33-godišnja Naomi. Otkako je postala majka, vrlo je usmjerena na to da izgradi svoj sigurni svijet, a dio toga je da posjeduje vlastiti dom. Radi kao poslovna savjetnica u zapadnom Londonu i imala je jasne financijske ciljeve nekoliko godina unaprijed. Od tada je štedjela baš svaki mjesec, bez obzira na sve što se događalo.

    – Počela sam s izdvajanjem po 100 funti svakog mjeseca. Čak i kad to nije bilo lako, taj novac je jednostavno bio zabranjen. Bila sam vrlo disciplinirana i prvo bih uplatila štednju. Možda to jest žrtva, no vrlo sam ponosna na sebe – kaže.

    Njen dominantni arhetip je vladar, ali pokazuje i njegovateljske osobine, jer još uvijek voli pomagati drugima.

    – Nisam veliki potrošač, ali trošim na djecu. Ako mi netko ispriča dirljivu priču, ja vadim novčanik – kaže. No samohrana majka dvoje djece priznaje da nije uvijek bila tako odgovorna. Dok je bila mlada, nije toliko štedjela ni razmišljala o budućnosti. No sa dvoje djece – od 6 i od 8 godina – danas je usredotočena na svoje ciljeve, što je tipično ponašanje osobnosti vladara novca.

    Primjer Mavericka: Slijedim svoje instinkte, kaže Chloe

    Chloe Oladipo, 23-godišnja poduzetnica ima nevjerovatnu ličnost novca. Ne boji se preuzeti rizik i slijediti instinkt kad su u pitanju poslovne odluke. Nedavno je osnovala vlastitu marku luksuzne opreme za šminkanje, cc Glam Kit. Najprije je kupila dosta dionica na tržištu kapitala i to po vrlo visokoj cijeni, pa nije dobro prošla, no onda je odlučila riskirati i tako da pokrene vlastiti posao.

    – Preuzimam puno više rizika od većine ljudi u mojim godinama. Vjerujem da nešto veće kontroliše mnoge stvari i da postoji neka viša sila, tako da mi sami i ne donosimo svaku odluku. Vjerujem da ako uložite u posao i imate ciljeve, možete učiniti sve – kaže. Iako redovito izdvaja oko 500 funti mjesečno za štednju, Chloe svaki mjesec potroši oko 200 funti za kozmetiku i proizvode za uljepšavanje, čime pomalo nagovještava osobine arhetipa slavnih.

    – Ne bih to mijenjala. Mislim da je zaista važno svaki dan izgledati najbolje što možeš, jer to može potaknuti dobro raspoloženje tokom cijelog dana – kaže uvjereno. (Tuzlanski.ba)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , ,