Petak, 24. Maja 2024.
Tuzlanski.ba logo

Devet jasnih znakova da ste dehidrirali i prije nego što osjetite žeđ

Preuzmite sliku

Popularno

Jeste li se ikada doveli do situacije da ste se upravo jako najeli, ali ste brzo nakon toga opet gladni?

Voda je esencija života, to znamo svi. Voda čini više od polovice našeg organizma i silno nam je potrebna za održavanje dobre ravnoteže zdravlja i energije.

Bez obzira jeste li onoj skupini koja se voli natakati vodom ili radije posežete za namirnica koje u sebi imaju relativno veliku količinu vode – oba su načina ok, dok god u tijelo unosite dovoljno tekućine. No pitanje je koliko je to vode doista i potrebno da bi organizam funkcionirao najbolje što može jer koliko svi manje više znamo – kada smo žedni trebamo popiti vode, a kada nam se mokri, očito je da moramo izbaciti višak vode. Ali to su samo očiti znakovi, a što je sa svim onim ostalim znakovima s kojima naše tijelo doslovno vrišti da treba vode, a mi ga ne slušamo jer nismo žedni.

E pa da bi znali prepoznati te jasne znakove dehidratacije i sa svakim znakom se podsjetili da trebamo pod hitno popiti barem jednu čašu vode, treba znati kada poslušati tu potrebu našeg tijela.

1. Usnice i usta su vam suhi

Čim vaš organizam osjeti da mu nedostaje vode količina sline koju prirodno proizvodite u ustima smanjuje se pa vam samim time i usta i usnice pate od nedostatka sline, odnosno vode. U tom slučaju i vaš je dan vjerovatno malo smrdljiviji samo zato što ste dozvolili povećano nakupljanje bakterija u ustima koje niste na vrijeme isprali s vodom.

2. Urin vam je pretaman

Boja urina može već na prvi pogled reći štošta o trenutnom stanju vašeg organizma. Zdrava, hidratizirana pišalina trebala bi biti bistra, blijedo žute boje. To znači da vaši bubrezi i mjehur rade savršeno i da vaš urin ima dovoljno tekućine koja ga razrjeđuje, za razliku od urina koji je srednje do tamno žute boje, čak i narančaste, a što znači da je previše koncentrisan. Ujedno vam se i mokri znatno rjeđe, što znači da ćete se rjeđe prazniti i urin će pritom samo bujati od bakterija.

3. Osjećate manjak energije

Kada svom tijelu ne dajete dovoljno tekućine organizam počinje paliti svoj zaštitni mehanizam i automatski šalje puno manje krvi u nevitalne organe, kako bi uspio “nahraniti” vitalne. To naravno znači da će vaši mišići odjednom postati usporeniji i osjetit ćete očit manjak energije. Ništa što se s povećanom konzumacijom vode ne bi moglo riješiti.

4. Patite od glavobolja

Iako se točan razlog ove poveznice između dehidriranosti i glavobolje još nije točno dokazao, vjeruje se da manjak vode utječe na glavobolju baš kao i ranije opisan pad energije, jer kako tijelo počinje štiti vitalne organe u vašem tijelo, puno manje krvi ostaje za mozak uslijed čega se počinje javljati glavobolja. Odnosno, manjak krvi u mozgu utječe i na manjak kisika u mozgu pa se osim glavobolja i dekoncentracije znaju javiti i vrtoglavice.

5. I suze su pesušile 

Slično kao i sa slinom, i naše suze trebaju vodu inače ćete plakati bez suza, a vaši će oči hronično biti suhe, peckat će vas i bit će crvene.

6. Koža vam je suha

Iako je koža najveći organ ljudskog tijela, kada je u pitanju pomanjkanje vode u organizmu znajte da će koža biti na zadnjem mjestu kada organizam krene iskorištavati to malo vode što dobije. Vaš organizam logično neće dozvoliti da na uštrb lijepe hidratizirane kože pate vaši vitalni organi pa ćete s kroničnom dehidracijom od vaše nekad možda jako lijepe kože napraviti njenu suhu i perutavu verziju.

7. Mišići vam se grče

Ukoliko jako često prilikom vježbe osjetite kako vam se mišići grče, možda vam nedostaje magnezija, a možda i malo više vode. Možda ćete takve grčeve povezivati s naporom, ozljedom mišića ili premorenosti, ali kada vas grč probudi usred noći znajte da je vrijeme za pojačanu konzumaciju obične vode.

8. Tijelo vam se grči

Ponekad se u pomanjkanju vode, odnosno dovoljne količine minerala koje inače nalazimo u vodi, grčiti može cijelo tijelo. I baš kao i s mišićima, to je itekako jasan znak da vašem organizmu ne samo da nedostaje dovoljno tekućine, već ste doslovno iscrpili sve zalihe minerala pa vam u tom slučaju neće pomoći samo voda – puno vode, već bi vam bilo dobro i da si pod hitno nabavite neki sportski napitak s puno minerala koji će vam pomoći vratiti balans u vaš organizam.

Posebno ako ste jedan od onih kojih ne može odoljeti slanim jelima i još gore – industrijskim (pre)slanim grickalicama. U tom slučaju vaš organizam traži još malo više vode.

9. Gladni ste nakon jela?

Jeste li se ikada doveli do situacije da ste se upravo jako najeli, ali ste brzo nakon toga opet gladni?

To vam je zato što signali gladi i žeđi dolaze iz istog dijela mozga pa se ponekad doista lako zbuniti. Vi niste gladni, vi ste se upravo najeli, ali ste zato jako, jako žedni. Možda vam vaše tijelo ne šalje takve signale, možda ne osjećate tipičnu žeđ, ali baš je to jasan znak da se lako zbuniti, posebno ako uopće nemate naviku ispijati puno vode.

Ovih devet jasnih signala, pored žeđi, koji nam ukazuju na očitu dehidraciju organizma, za časopis SELF je otkrila doktorica znanosti Kelly Pritchett, s Central Washington Universityja no kako je istaknula u razgovoru sa SELF – sve su ovo zapravo blagi znakovi.

Postoje tako i puno gori simptomi koju ukazuju na vrlo ozbiljnu dehidriranost zbog koje je najbolje uputiti se ravno u bolnicu gdje će uz veće količine tekućine i liječnici morati spasiti stvar. Zato ukoliko ikada osjetite simptome poput pojačanog ritma srca i disanja, zbunjenost, groznicu, ako primijetite da su vam oči suhe i upale – obratite se liječniku i pazite da se više nikada ne dovedete u sličnu situaciju. Jer tijelo pamti, a ovakva teška dehidracija znači da vaše tijelo više ne može čak ni sa svim svojim zaštitnim mehanizmima, zaštiti vaše vitalne organe.

I zato odmah odite popiti barem jednu čašu vode – znajte da je žeđ tek kasni zov organizma da mu treba tekućina. (index.hr)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , , ,