Ponedjeljak, 6. Maja 2024.
Tuzlanski.ba logo

Sve za ljubav: Indijanka Amber, iz plemena Čiroki, postala Jovana Srpkinja

Preuzmite sliku

Indijanka Amber Jones King iz indijanskog plemena Čiroki, koja je udajom za Hercegovca Iliju Glogovca iz sela Mosko, kod Trebinja, prešla u pravoslavnu vjeru i postala Srpkinja, uskoro će, kaže, postati i Hercegovka.

  • indijanka-amber-srpkinja-jovana
  • “Trenutno živimo u Herceg Novom, ali ćemo prodati kuću u kojoj tamo živimo i preseliti u moje rodno selo Mosko, gdje moja supruga, koja je umjetnica, sada radi na oslikavanju crkve”, kaže Ilija, s obzirom na to da Jovana, kako se sada Amber zove, poznaje malo riječi srpskog jezika.

    Upoznali su se u New Orleansu, gdje je Jovana radila kao profesor istorije umjetnosti, a Ilija bio pomorac, tako što su zajedno čekali u redu za plaćanje kazne zbog saobraćajne greške i otpočeli razgovor. Prkosna Indijanka se najprije, osjetivši da neko diše iza njenog ramena i čita njene novine koje je razgledala dok je čekala u redu, okrenula u namjeri, kako kaže Ilija, “da ga obruči”, ali je, ugledavši ga, samo tiho prokomentarisala neki novinski naslov – “Kakav je kriminal u New Orleansu”, a naočiti Hercegovac, takođe ostavši bez daha, samo je odgovorio “Stvarno jeste” i pozvao je na kafu.

    Čiroki Indijanka se od tada nije odvajala od svoga Hercegovca i postala je prava uzorna supruga, koja danas kaže da joj se nije bilo teško prilagoditi Iliji, gorostasu nježnog srca, čiji narod ima sličan prkos i ponos indijanskom. Iz ljubavi prema svom Hercegovcu se krstila u Cetinjskom manastiru i, s obzirom na to da je njeno drugo ime Jones (Džons), uzela to ime prevedeno na srpski – Jovana, tako da se Amber Jones King od 2001. godine zove Jovana Glogovac. Kaže da joj se Mosko, rodno selo njenog supruga, koje se nalazi na putu Trebinje – Bileća, jako dopada, kao i Trebinje, zbog čega su se dogovorili da iz Herceg Novog presele u Mosko.

    Glogovci su u Herceg Novom čitavu jednu sobu svoje kuće pretvorili u pravu galeriju u kojoj je preko 70 Jovaninih slika i ikona, a nerijetke su one na kojima su srpski i indijanski motivi, pa je zato jedna od prepoznatljivijih “Vuk Karadžić i poglavica Sekvoja”, koji je osmislio pismo Čiroki Indijanaca.

    Jovana ovoga puta nije izlagala tu sliku, već samo one sa Indijancima, kako bi Srbima što bolje dočarala svoje pleme, a među njima je i “Indijanska porodica”, sa tako lijepom odjećom ukrašenom u nekim detaljima poput srpske, a Englezi su ih, kaže, smatrali divljacima.

    Želi da Srbima što više dočara život Indijanaca, zbog čega je obećala da će u Trebinju organizovati izložbu svojih radova sa portretima i krajolicima dva tako daleka, ali, kako tvrde Glogovci, tako slična naroda.

    Zanimljivo je da su nedavno u Galeriju “Bokić” u Trebinju, na kolektivnu izložbu hercegovačkih slikara, gdje je bilo izloženo i nekoliko Jovaninih radova, Glogovci stigli s kapama “zavratama”, koje su dio hercegovačke i crnogorske narode nošnje. Jovana je nosila i indijansku ogrlicu, na kojoj je talisman njenog plemena, odnosno, kako objašnjava, Čiroki krst sa simbolikom cijelog svijeta i Boga u sredini. (NN)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , , ,