Ponedjeljak, 26. Septembra 2022.
Tuzlanski.ba logo

Kadrija Hodžić: Nema savršenog poreznog modela, pa ni u oblasti javnih prihoda

Preuzmite sliku

Premijer Tuzlanskog kantona Kadrija Hodžić (SDP) doktor je ekonomskih nauka, a o razmiricama između Tuzlanskog i Sarajevskog kantona po pitanju izmjena Zakona o pripadnosti javnih prihoda, kaže da je “porezna politika uvijek sporno političko pitanje”.

– Analizom Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federacije Bosne i Hercegovine, još 2015. godine, došli smo do zaključka o neravnomjernoj raspodjeli prihoda od indirektnih poreza po kantonima FBiH, a posebno je bio sporan član ovog Zakona koji govori o “posebnim rashodovnim potrebama” za neke kantone. Nažalost, ove primjedbe tada nisu ozbiljno shvaćene, pa je dalji tok odgovora na ovo pitanje pretvoren u oštru, često i (ne)principijelnu političku debatu – navodi Hodžić za Faktor.

Nedostatak međusobnog razumijevanja u tumačenju šta kome zaista pripada, nastavlja Hodžić, doveo nas je do prijelomne tačke izražene na Zastupničkom domu Parlamenta FBiH po kojoj se ponder 1,965 za KS odokativnom metodom smanjuje na 1,5 a narednih godina na 1,4 i 1,3.

– Principijelno je napravljena shema “pravilnije” raspodjele, ali je ostao gorak ukus načina na koji se došlo do novih pondera, budući da nisu uzeti u obzir prijedlozi predstavnika KS da osnovna mjerila budu ostvarena potrošnja i GDP, trenutni zakonski kriteriji su drugačiji – navodi Hodžić.

Sa stanovišta KS ovi prijedlozi možda i jesu principijelni, ističe Hodžić, ali dodaje da se “trebaju uvažiti i primjedbe drugih kantona da potrošnja, uz socijalni princip raspodjele, može biti relevantno mjerilo samo ako se tumači na način stvarnog nastanka potrošnje određeno brojem stanovnika, a ne principom potrošnje prema registraciji firmi s obzirom na to da su sjedišta javnih preduzeća registrovana u KS”.

– Dakle, kao ovo i svako drugo mjerilo bi moglo biti problematizirano. Upravo stoga, porezna politika i jeste uvijek sporno političko pitanje, tako da nema savršenog poreznog modela pa ni u oblasti javnih prihoda koji su namijenjeni kantonima FBiH. Do problema je, prema mom mišljenju, došlo iz dva razloga: prvog, da nikada nismo utvrdili regionalnu politiku kojom bi se rješavali probleme neravnomjernog regionalnog razvoja (dakle razvoja kantona) i drugog, da nismo konstruisali model održivog finansiranja Sarajeva kao glavnog grada, odnosno da je “problem” grada Sarajeva u vezi s KS – kaže Hodžić.

Primjera radi, pojašanjava premijer TK, Zakonom o pripadnosti javnih prihoda otvorena je stavka finansiranja glavnog grada Sarajevo, sa 0,25 posto iz ukupnog koeficijenta raspodjele koji pripada kantonima (51,48 posto – 0,25 posto), te iznos novčanih sredstava nakon preračuna pao na teret pondera KS, na koji način je ponder KS sa 2 umanjen na 1,965.

– E sad, tu nastaje problem za grad Sarajevo izražen pitanjem šta poslije smanjivanja pondera za KS. Ovo pitanje bismo morali rješiti prije nego što izmjene Zakona o pripadnosti javnih prihoda stignu do Doma naroda. Rješenje bi npr. moglo ići u pravcu da finansiranje grada riješimo na nivou ukupnih indirektnih prihoda FBiH prije raspodjele po kantonima. Druga korekcija bi podrazumijevala uvažavanje pariteta kupovne moći, koji se razlikuje od kantona do kantona. Treća korekcija govori u prilog izmjena stavki o vanjskom zaduživanju na način da se otplate kredita realizuju prem mjestu korišćenja kredita – navodi Hodžić.

I najzad, dodaje Hodžić, bilo bi važno osnovati Fond za nerazvijene kojim bi rješavali pitanja regionalnog razvoja.

– Naravno, ne smijemo dozvoliti nikakve političke animozitete između kantona, naročito u vrijeme aktuelnih izazova političke održivosti BiH – zaključio je premijer TK Kadrija Hodžić.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje