Ponedjeljak, 29. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Struka o ukidanju letova iz Tuzle: Najviše će profitirati Beograd i Sarajevo, teško će naći zamjenu za Wizz Air

Preuzmite sliku

Jedna od najvećih evropskih aviokompanija – Wizz Air, dramatično je smanjila prisustvo na svim aerodromima u BiH.

Wizz Air je prošle sedmice potvrdio da planira ukinuti bazu u Tuzli. Naime, u septembru ove godine će premjestiti svoja dva aviona bazirana u Tuzli u druge baze unutar mreže.

Iz kompanije su rekli da su odluku donijeli zbog promjenjivog ekonomskog okruženja, kao i operativnih izazova uzrokovanih vremenskim prilikama u regiji te da bi iskoristili prilike za rast preraspodjelom svojih kapaciteta na druge rute sa većom potražnjom.

“Iako će nekoliko linija biti obustavljeno, Wizz Air će nastaviti sa letovima na relacijama iz Tuzle do Basel Mulhousea, Dortmunda, Frankfurt-Hahna i Memmingena”, rekli su. No, i na tim linijama bit će smanjen broj sedmičnih letova.

Ovo faktički znači ukidanje baze Wizz Aira, jer će oba bazna aviona biti izmještena sa Međunarodnog aerodroma Tuzla.

  • Zrakoplovni analitičar Alen Šćurić u svojoj kolumni za zamaaero osvrnuo se na dešavanja sa aerodroma u Tuzli, naglasivši da je Tuzla na početku godine krenula poslovati abnormalno dobro.

    “Tuzla će sada imati samo četiri linije sa 11 letova sedmično. Dakle, spala knjiga na dva slova. Aerodrom je ozbiljno uložio u infrastrukturu, logistiku, zaposlenike. I šta sada sa svime time? Kako će Tuzla funkcionirati sa tek 11 letova sedmično”, kazao je Šćurić.

    “Wizz Air je u Tuzlu krenuo letjeti 2013. godine. Već 1.6.2015. je pokrenuo bazu sa prvim avionom i 25 sedmičnih letova. 27.3.2017. kompanija je bazirala i drugi avion u Tuzli, te otvorila još 7 novih linija. No, od 2018. kompanija stagnira u Tuzli. Broj letova se nije povećavao, čak štaviše, smanjivao se. Linije su se zatvarale i u manjoj mjeri otvarale nove. Tokom Covida-19 broj letova je opako pao. Wizz Air je prvo prekinuo sve letove na tri mjeseca, a onda je doslovce porezao bazu i letio tek par letova”, dodao je on.

    Smatra da se Wizz Air-u ‘puca za putnike, te da ‘on ne bi kupio kartu ni za šta na svijetu’.

    “Wizz Air je objavio da će putnici dobiti 100% povrata novca ili 120% kroz kredit kompanije za buduće letove (vaučer) ili alternativni let. Naravno, otkazivanja su više nego 15 dana prije leta i nema kompenzacija. I puca Wizz Airu za putnike, njihove planove i obaveze. Kako će se putnici koji su kupili kartu za malo više od mjesec dana sada snaći?

    Koliko će ih to koštati sada? Briga Wizz Air. Iskreno nakon otkazivanja baze u Sarajevu i Tuzli, ali i brdu drugih gradova širom Evrope nakon samo mjesec ili manje dana prije leta, ja više kartu sa Wizz Airom ne bih kupio ni za što na svijetu. Možda 15 dana prije puta, ako i to. Wizz Air je ponudio zaposlenicima da lete iz drugih baza. Odlično, pa što je promijeniti život iz korijena, ostaviti porodicu, prijatelje, rodbinu, stanove…”

  • Moguće posljedice za tuzlanski aerodrom

    Wizz Air je ranije uvjeravao aerodrom da će im bazirati i 3. avion te ih praktično natjerao da radi toga naprave 3. gate. Što aerodrom upravo dovršava.

    Tražili su i osvjetljivanje centralne linije za koju je aerodrom osigurao sredstva.

    “Ovo je posebno važno tokom zime kada Tuzla ima problema sa maglom. Wizz Air ovaj problem naglašava kao presudan. Wizz Air je radi problema sa maglom i snijegom tokom zime znao imati i 3. avion u Tuzli kako bi umanjio posljedice kašnjenja letova. No, nit osvjetljenje centralne linije se nije desilo. Aerodrom i dalje samo obećava, tvrdi da su iznašli sredstva, ali od toga ništa. Atrij aerodroma se gradi i nikako da se dovrši.

    Novi direktor Dževad Haličević je obećao da će i atrij biti gotov do trećeg mjeseca no i to se nije desilo. Opako kasne i radovi na parkingu. Dakle, aerodrom samo obećava, godinama obećava i ništa se ne realizira. I onda se čude zašto je Wizz Air digao ruke i povukao se?

    Treba se postaviti i pitanje je li ovaj odlazak radi takse BHDCA od 1,50 EUR. Radi toga je iz Tuzle otišao Ryanair, a radi istog iznosa opako su smanjili broj letova Ryanair i Wizz Air u Podgorici ove zime. LCC tako reagiraju na povećane izdatke.

    Ako je Tuzla pala na koljena radi 1,50 EUR onda i te kako treba na odgovornost pozvati sve odgovorne. Koji god da je razlog, ovo se desiti nije smjelo, Tuzla je morala iznaći rješenje, kakvo god ono bilo, i nije smjela ovo dozvoliti. Sada će gubici za ogromnu logistiku i infrastrukturu i višak zaposlenih biti daleko veći. I da, zbog ovog treba management, poglavito direktor snositi odgovornost”, kazao je Alen.

  • Smatra da će Aerodrom u Tuzli teško naći druge avioprevoznike

    “Aerodrom kaže da je ovo prilika i da će naći druge prevoznike koji će naknaditi Wizz Airov gubitak. Da baš! Koje to druge kompanije? Ryanair je dva puta dolazio u Tuzlu i odustao. Zar Tuzla misli da će doći i treći puta? EasyJet, Transavia, Eurowings, Vueling ili Norwegian nemaju šanse doći u Tuzlu.

    Eurowings bi još i imao smisla, ali njih je Lufthansa porezala i oni ne otvaraju puno novih linija. Konačno, ako se odluče za nove linije u ovom području prije će to učiniti u Osijeku gdje su već letjeli i koji ima bitno više potencijala. Jedina mala šansa je Norwegian, no on leti za Sarajevo i Beograd i teško će se odlučiti za još jedan aerodrom u blizini.

    Dakle, koje to kompanije može privući Tuzla? Možda Pegasus za Istanbul i to je to. Kraj priče. Dakle, aerodrom priča bajke. Uostalom, što je aerodrom do sada čekao sa drugim kompanijama? Koliko sam puta ponovio da se sva jaja ne stavljaju u istu košaru.

    Još 2018. sam tadašnjem direktoru aerodroma Tuzla na jednom kongresu javno rekao da jako riskiraju što rade sa samo jednom kompanijom i da se sva jaja ne stavljaju u jednu košaru. I eto sada posljedica. Do vraga. Sada će aerodrom krenuti u traženje novih kompanija? A kog ste vraga do sada čekali? Zašto ste izgubili Ryanair? Majko mila!

    I šta će sada aerodrom sa izgrađenom infrastrukturom? Za koga je ona napravljena? Što će im treći gate, toliki terminal, koga će staviti u anex (sigurno da će sada biti daleko manje rent’a’car poslovnica)? Zašto je utučen tolik novac? Što će sa velikom logistikom?

  • Šta će sa ogromnim brojem zaposlenika? Hoće li sada dijeliti otkaze ili će imati puno previše zaposlenika i nadati se da će kanton i država plaćati minuse i plaće radnika koji ne rade ništa?

    Tuzla će izgubiti 3.744 letova godišnje, što je kapacitet od 696.384 sjedala. Ovo je bar 600.000 izgubljenih putnika. Tuzla će sada imati oko 179.000 putnika godišnje. Jako loše. Ovako malo putnika Tuzla nije imala ni u najgoroj Covid-19 2020. godini, a zadnji puta tako malo putnika imala je 2014. godine.

    Na ovoj situaciji sa Tuzlom će sada najviše profitirati Beograd i Sarajevo.

    Prisjetimo se da je 2022. Tuzla imala 474.336 putnika, a u prvih pola godine 2023. Tuzla je ostvarila već 359.752 putnika, dok je 2019. imala čak 592.083 putnika.

    Kako god ovo je tragično za Tuzlu. Istinski tragično. Tuzla sada više nema alternative. Može pokušati tek djelomično umanjiti štetu davanjem daleko većih kompenzacija Ryanairu koji ako se vrati i 3. puta u Tuzlu imat će možda 3-4 linije sa 8-9 tsedmičnih letova, te se može opako potruditi da Pegasus dođe sa 3 sedmična leta.

    Ako se sve to desi, a teško da će se desiti, biti će još jako daleko od onog što je Wizz Air imao u Tuzli. Šteta je nastala, nazad nema, ona je nepopravljiva. Odgovornost i te kako postoji. No, isto neće pomoći ni putnicima, ni Tuzli, ni BiH”, zaključio je Šćurić.

    Podsjetimo, ukidanjem baze Wizz Air-a u Tuzli, veliki dio bh. putnika ostaje uskraćen za 9 značajnih linija. Zbog toga bh. uzdruženje Pangea iz Njemačke ranije je tražilo uključenje nadležnih u iznalaženje rješenja kako bi se trenutne zračne linije zadržale.

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje