Srijeda, 21. August 2019.
Tuzlanski.ba logo
Preuzmite sliku

Kompanija koja zarađuje više od Google-a i Ebay-a dati će vam otkaz samo ako ste neiskreni

Mnoga istraživanja poručuju da nedostatak iskrenosti na poslu daje loše rezultate. Povlađivanje šefovima i čuvanje mišljenja za sebe može da dovede kompanije do bankrota.

Eksperti savjetuju da ne bi trebalo da donosimo važne odluke sa istomišljenicima. Mala grupa nadređenih, koja ima identične stavove, često nije sposobna da sagleda sve negativne aspekte, niti da bude dovoljno kreativna.

Kompanije se u posljednje vrijeme bore protiv grupnog razmišljanja na različite načine. Pojedine zapošljavaju đavolje advokate, odnosno, radnike čiji je zadatak da otkrivaju rizike i iznose argumente protiv primamljivih odluka. Nijedna se, međutim, nije toliko udaljila od tradicionalnih poslovnih normi koliko Bridgewater, investiciona kompanija iz Connecticuta.

Bridgewater funkcioniše na osnovu više od 200 načela, kojim je kreirana jedinstvena kultura poslovanja – kultura koja insistira na beskrupuloznoj iskrenosti i radniku koji razmišlja svojom glavom. Ray Dalio, osnivač kompanije, naziva to radikalnom transparentnošću. Zaposleni koji rade za njega ne mogu da pričaju jedni drugima iza leđa. Ako to učine tri puta, dobijaju otkaz. Umjesto toga, oni se ohrabruju da otvoreno kritikuju i ocjenjuju kolege. Njihovi sastanci se snimaju, poslije čega postaju dostupni svima.

„Shvati da nemaš zašto da strahuješ od istine“, glasi jedno od Daliovih mnogobrojnih načela.

  • Bridgewater je koncipiran na takav način da bi podsticao izražavanje originalnih ideja, neophodnih za konkurentnost. Polazi se od uvjerenja da se u svijetu investicija može opstati samo ako se razmišlja drugačije od ostalih. Zato u kompaniji nema klasične hijerarhije. Dalio nije pošteđen načela koje je propisao za zaposlene. U knjizi Originalni Adama Granta može se pronaći mail koji je dobio od jednog radnika: „Raye – za svoj današnji učinak zaslužio si dvojku… trabunjao si 50 minuta… Svima nam je bilo očigledno da se nisi spremio, jer da jesi, ne bi na početku mogao biti tako neorganizovan. Rekli smo ti da je ova mogućnost prepoznata kao ‘obavezna ponuda’… danas je bilo baš loše… ne smijemo dozvoliti da se to ponovi”.

    U nekoj drugoj kompaniji takav mail bi izazvao haos. Ali, direktor Bridgewatera nije odreagovao burno, niti je zaposleni snosio posljedice. Dalio je odgovorio tako što je zatražio da ga ocijene i drugi učesnici sastanka, a jedan od izvršnih direktora kopirao je prepisku i proslijedio je svima, jer je smatrao da zaposleni iz nje mogu mnogo da nauče.

    Radno okruženje u kom se konstantno iznose kritike na neposredan način nije za svakoga. Pojedinci su poslovnu politiku Bridgewatera okarakterisali kao bizarnu. Prije nekoliko godina u medijima su odjekivale vijesti o konkursu za posao na kom je kandidatima, u cilju pripreme, pušten snimak s menadžerkom koja je na sastanku briznula u plač. Tužba bivšeg radnika, koji je atmosferu u kompaniji okarakterisao kao „kotao straha i zastraživanja“, dobila je jednaku pažnju.

    Bridgewater u prvih 18 mjeseci rada napusti oko 25% zaposlenih. U njemu se najbolje osjećaju samo oni koji su posvećeni iskrenosti, argumentaciji i otkrivanju problema. Za njih je olakšavajuća okolnost što ne moraju da razmišljaju šta neko misli o njima ili njihovom radu – čuće to u direktnom razgovoru. Pored toga, svaki radnik ima tzv. bejzbol karticu, na kojoj je transparentno ocjenjivan da bi se pri donošenju poslovnih odluka znao njegov kredibilitet.

    „Najveća tragedija čovječanstva“, rekao je Dalio, „potiče od ljudske nesposobnosti da se promišljeno ne slažu kako bi otkrili šta je istina“, dok Grant prenosi da njegov sagovornik očekuje od radnika da pomire razlike kroz nepristrasnu raspravu. Na kraju se poslovne ideje i rješenja, koji se izrode iz takvog pristupa, usvajaju na osnovu više činilaca, pri čemu je kredibilitet zaposlenih presudan.

    Da li takav recept daje rezultate? Čini se da u Bridgewateru, najvećem fondu na svijetu, dobro znaju šta rade. Godine 2010. njihovi prihodi premašili su zaradu Google-a, eBay-a, Yahoo-a i Amazona. Kompanija raspolaže sa 160 milijardi dolara u investicijama za vlade, penzione fondove, dobrotvorne organizacije i univerzitete, a nije neuobičajeno da zaposleni, koji ne pobjegnu u prvih 18 mjeseci, ostanu na radnom mjestu decenijama. (Citymagazine.rs)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , ,