Utorak, 21. Maja 2024.
Tuzlanski.ba logo

Bh. avijacija u ozbiljnom problemu zbog nedostatka kadra

Preuzmite sliku

Oružane snage Bоsne i Hercegovine nedavno su dobile od Sjedinjenih Američkih Država četiri nova helikoptera.

Za flotu Oružanih snaga BiH to je veliki podstrek, ali i dalje postoji isti problem ko će upravljati tim i sličnim letjelicama. Ako vlasti ne preduzmu nešto, statistika neumoljivo pokazuje da bi narednih godina bh. avijacija mogla biti u ozbiljnom problemu, i da bi ovaj kadar morali posuđivati iz inostranstva.

Nabavka novih helikoptera će obogatiti i unaprijediiti zračnu flotu Bosne i Hercegovine. Četiri helikoptera HJU 2 obavljaće zadaće zračnog prijevoza, evakuacije, gašenje požara, traganja i spašavanja. Obuka pilota za ove letjelice vršena je u SAD-u.

General-pukovnik Senad Mašović, načelnik ZŠ OSBiH:

“Najveći investicijski projekat u procesu modernizacije OSBIH, naravno ovo je samo prvi projekat očekujemo i naredne projekte koji će podići kapacitete ukupne funkcije i sposobnosti OSBIH kao jedine legitimne vojne sile.”

Letjelice dobili, ali stari problemi ostali. Nedostatak kadra, najviše pilota. Na taj problem struka godinama upozorava. Avijacija u BiH je urušena i to ne može zaobići ni OSBiH. Posljednje organizovano školovanje pilota bilo je 1989. godine. Proces školovanja je skup i komplikovan i traje u prosjeku 5 godina. I sve zbog toga jer su aeroklubovi kao baza urušeni, a državne institucije nemaju interesovanja da pomognu, ističe naš sagovornik.

Omer Kulić, inženjer zrakoplovstva i instruktor letenja:

“Postoje možda dvije,tri pilotske škole privatne koje školuju mlade pilote , ali to je isključivo za one hajde ja ću reći tatine sinove. Problem je i u RS,imaju već nekoliko helikopetra ali su u velikom problemu nemaju pilota, u cijeloj BiH nisu školovani, znači aeroklubovi kao osnovna baza su zamrli, to je skupa aktivnost i nema prirodne selekcije prilikom školovanja.”

Nužno, kadar nam se školuje u inostranstvu, a dio ih tamo i ostane. Stanje u OSBiH je takvo da imaju 42 helikoptera različitih tipova, ali njihovo uzlijetanje zavisi od ispravnosti, a mnogi su i zastarjeli. Iz Ministarstva odbrane uvjeravaju da je broj pilota u OS dovoljan za letačke aktivnosti, ali ne navode koliko ih ima. Potvrđuju da je prosječna starost pilota veća od 40 godina.

Zbog prirodnog odljeva kadrova, poput odlazaka u mirovinu, nužno je stalno podmlađivanje letačkog sastava. Obuka pilota do sada se obavljala uz pomoć partnerskih zemalja Turske, Srbije, Grčke i Hrvatske. Mogućnost za školovanje letačkog kadra na vojnim učilištima partnerskih zemalja ovisi od sporazuma ili mogućnosti da ta zemlja ponudi upražnjena mjesta za školovanje pilota.

Još crnje prognoze kažu da bi do 2025. godine na raspolaganju moglo biti tek 25 pilota i to u dobi od 55 godina. I evidentno je da već kasnimo. Tehniku nabavljamo i naručujemo i zbog toga primorani su i nove generacije pilota obučavati.

Peter Vojinović, urednik zrakoplovnog portala Tango Six:

“Mislim da će u najgorem slučaju moraju iznajmljivati pilote iz inostarnastva, tako da sve te nabavke koje jesu skupe, ali veoma korisne neće biti ugrožene zbog trenutno objektivnog problema nedostatak pilota.”

Pohvalno je da u OSBiH razmišljaju o školovaju potporučnika za vojne pilote, a dio njih bi bio obučen i za pilote helikoptera. Za sada je sve u pripremi. A do tada su apeli struke sve glasniji. Struka se mora pitati, a ne politika, inače ćemo urušenu bh. avijaciju potpuno izgubiti.  (BHRT)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje