Petak, 24. Maja 2024.
Tuzlanski.ba logo

Struk vam je sve širi: Pet znakova da su hormoni krivi za vaše trbušno salo

Preuzmite sliku

Većinu dana vježbate i jedete zdravo kad god možete, a ipak kilogrami ne padaju. Posebno ne prekomjerno salo oko struka.

Ali, prije nego što odlučite svaki dan raditi dodatni set vježbi prihvatite činjenicu da, kako starimo, čak i najmanji poremećaj ravnoteže hormona može uzrokovati nakupljanje tvrdokornog trbušnog sala. Srećom, moguće je prirodnim putem utjecati na razine hormona – smanjite unos šećera, izbacite procesuiranu hranu iz prehrane, izbjegavajte mliječne proizvode, alkohol i kofein  sve to dobro će utjecati na razine šećera u krvi i inzulina. Ali kako možete znati jesu li vaše „ljubavne ručkice” posljedica previše pizze i vina ili je u podlozi ozbiljnije stanje? Pet je znakova koji ukazuju na to da su krivi hormoni.

Hranite se pravilno, a ipak se debljate u struku

Ako ste imali relativno ravan trbuh veći dio života, a sada kao da vam se napuhao „šlauf” preko noći, razlog bi mogao biti u hormonima. ,, S godinama tijelo može postati neosjetljivije na inzulin, što znači da počinje pohranjivati masnoće umjesto da ih sagorijeva. Kod žena se pojačava dominacija estrogena kako se približavaju perimenopauzi, a ona potiče inzulinsku rezistenciju, koja pak uzrokuje gomilanje sala na trbuhu”, objašnjava doktorica Sara Gottfried, autorica knjige „The Hormone Cure”.

  • Ne dobivate signal da ste siti

    Inzulinska rezistencija, kaže dr. Gottfried, može utjecati i na neke druge važne hormone. “Ima neizravan utjecaj na leptin, tzv. hormon gladi, koji upozorava naše tijelo kada je sito. Povišene razine inzulina mogu dovesti do povišenih razina leptina. To ne znači, kao što ste možda pomislili, da ćete zbog toga bolje prepoznavati kada trebate prestati jesti – konstantno povišen leptin može dovesti do prestanka funkcioniranja receptora za leptin”, ističe dr. Gottfried. Ti receptori tada prestaju slati signale mozgu kojima javljaju da treba prestati jesti i događa se nešto potpuno drugačije od onoga što bi leptin trebao kontrolisati nastavit ćete jesti i nećete primati signal da prestanete.

    Često mijenjate raspoloženja

    U godinama prije i poslije menopauze ženama razine estrogena izrazito fluktuiraju, utječući na promjene raspoloženja, ali i na nakupljanje masnoća na trbuhu. Prema studiji Sveučilišta Wisconsin upravo su te fluktuacije razlog zbog kojeg žene imaju viši rizik za razvoj poremećaja raspoloženja od muškaraca. To je i životni period u kojem žene češće prijavljuju pojavu depresije. Fluktuacije razine estrogena posve su prirodne u toj dobi, pa ne treba optuživati sebe za povećanje težine. „Ako se neuspješno borite protiv nakupljenih kilograma ne krivite sebe i i svoju lošu disciplinu. Vjerovatno su se vaši hormoni okrenuli protiv vas”, kaže doktorica.  Umjesto toga, fokusirajte se na ono što možete kontrolisati, a to su prehrana i redovno vježbanje. Prilagodite prehranu, neka vam obroci sadrže mnogo povrća, nemasnih proteina, složene ugljikohidrate i zdrave masnoće. Takva hrana će vas lijepo zasititi i pružiti vam nutrijente potrebne za sprečavanje razvoja inzulinske rezistencije i gubitka mišićne mase.

  • Stalno ste pod stresom

    Još jedan važan igrač u hormonskoj igri oko trbušne masnoće je kortizol koji obično nazivaju stresnim hormonom. Razine kortizola rastu kada vaše tijelo osjeća da ste pretjerano uznemireni i zabrinuti, a i one mogu voditi do nakupljanja masnoća na trbuhu. Prema dr. Jacqueline Montoya, osnivačici portala GreenMedMD, do toga dolazi jer tijelo ulazi u način rada „bori se ili bježi”. Visoke razine stresa i zabrinutosti mogu dovesti tijelo u stanje borbe za preživljavanje u kojem razine kortizola rastu i javljaju tijelu da pohranjuje više masti.

    Iscrpljeni ste, ali ne možete zaspati

    Nesanica i iscrpljenost mogu biti jasni znakovi da su upravo hormoni krivi za nakupljanje težine. Manjak sna uzrokuje umor koji vodi do stresa i nesanice, a to utječe na razine hormona, posebno kortizola. „Njegove visoke razine mogu dovesti do snižavanja razina hormona štitnjače, što može uzrokovati debljanje u sredini trupa. Uz to, sniziti se mogu razine hormona rasta koji su odgovorni za izgradnju tkiva, razvoj mišića i ukupno zdravlje”, objašnjava dr. Montoya. (gloria.hr)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , ,