Petak, 3. Decembra 2021.
Tuzlanski.ba logo

Sedam stvari koje smanjuju šanse od dobivanja šećerne bolesti tipa 2

Preuzmite sliku

Svjetski dan šećerne bolesti obilježava se 14. novembra širom svijeta s ciljem podizanja svijesti javnosti o bolesti, njenoj problematici i mogućoj prevenciji.

Razlikuju se dva osnovna tipa šećerne bolesti, a to su tip 1 u kojem gušterača ne proizvodi inzulin, te tip 2 u kojem je učinak proizvedenog inzulina smanjen. Simptomi se mogu pojaviti iznenada ili postepeno, u većem ili manjem broju, te ovise od osobe do osobe. Upravo je zbog postavljanja dijagnoze i liječenja te osiguravanje visoke razine kvalitete života važno znati prepoznati prve simptome bolesti.

Najčešći simptomi podrazumijevaju hroničan umor, smanjenje energije, pojačanu žeđ ili mokrenje, debljanje ili mršavljenje, neuobičajenu glad, zamućenje vida te teško i sporo zarastanje ranica i sličnih oštećenja na koži. Drugi, manje češći, simptomi mogu biti svrbež i suhoća kože, zadah po acetonu, mučnina i bolovi u trbuhu te gljivične infekcije.

Kako odgoditi ili spriječiti šećernu bolest?

Osim genetskih faktora, na razvoj šećerne bolesti utiče današnji način života koji podrazumijeva dugotrajno sjedenje i smanjenu tjelesnu aktivnost te nezdrave prehrambene navike. Na razvoj šećerne bolesti tipa 2 utječe mnogo faktora, ali svakako jedan od najuticajnijih je spomenuti način života.

1. Bavite se redovnom fizičkom aktivnošću

Mnogobrojna istraživanja iz različitih dijelova svijeta pokazala su da promjena životnog stila te uključivanje fizičke aktivnosti i zdrave prehrane mogu odgoditi ili spriječiti obolijevanje od šećerne bolesti tipa 2. Međunarodna dijabetička federacija (IDF) preporučuje fizičku aktivnost barem tri do pet puta sedmično u trajanju od 30 do 45 minuta.

  • 2. Smanjite gazirana i zaslađena pića

    IDF donosi preporuke i o poželjnim pićima te hrani s ciljem prevencije šećerne bolesti, ali i općenite brige o fizičkim i mentalnom zdravlju. Voda, kafa ili čaj mnogo su bolji odabir za organizam od gaziranih ili pretjerano zaslađenih pića. Preporučuje se izbjegavati ispijanje alkoholnih pića ili smanjiti konzumaciju istih.

    3. Jedite zeleno lisnato povrće

    Zeleno lisnato povrće bogato je vitaminima, mineralima i drugim nutrijentima korisnim za ljudsko zdravlje. Poželjno je pojesti barem tri porcije povrća dnevno, a pogotovo zelenih lisnatih plodova poput blitve, kelja, salate, špinata, raštike i matovilca.

    4. Ograničite unos voća

    Voće je prepuno korisnih vitamina i minerala, ali sadrži i visoku razinu šećera. Osobama koje boluju od šećerne bolesti tipa 2, ali i onima koje spadaju u rizičnu skupinu za dobivanje iste preporučuje se ograničiti unos voća na tri porcije dnevno.

  • Poželjno je konzumirati voće s nižim glikemijskim indeksom poput jabuka, narandži i jagoda, a ograničiti unos onih s visokim glikemijskim indeksom poput zrelih banana, dinja i lubenica.

    5. Smanjite unos crvenog mesa

    Doktori savjetuju i ograničavanje unosa crvenog mesa, te konzumaciju bijelog mesa peradi ili morskih plodova.

    6. Pametno birajte hljeb i masnoće

    Rafinirani ugljikohidrati poput bijelog hljeba i tjestenine brzo podižu razinu šećera u krvi pa je poželjno smanjiti unos ovih namirnica. Umjesto bijeloga brašna jedite umjerene količine hrane napravljene od cjelovitih žitarica. Također, nemojte izbjegavati masnoće, ali birajte one mononezasićene koje se nalaze u maslinama i maslinovom ulju, avokadu i orašastim plodovima.

  • 7. Idite na redovne preglede kod doktora

    Šećerna bolest tipa 1 ne može se spriječiti, ali prepoznavanjem simptoma, pravovremenim postavljanjem dijagnoze, promjenom životnog stila, redovni liječničkim kontrolama te potporom bližnjih moguće je spriječiti potencijalne komplikacije bolesti. Vodite kontrolu o svojem zdravlju i redovno posjećujte doktore. (zadovoljna.hr)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje