Nedjelja, 18. August 2019.
Tuzlanski.ba logo
Preuzmite sliku

Promjene koje će očuvati zdravlje mozga u godinama koje dolaze

Postoji mnogo jednostavnih intervencija koje možete poduzeti već danas kako biste zadržali oštar um, bez obzira na godine.

Gubitak pamćenja nije normalan dio starenja, iako demencija uglavnom pogađa starije osobe, to ne mora biti naša sudbina. Postoji još jedan način razmišljanja o starenju mozga. Mozak reagira na iste „prekršaje“ kao i ostatak tijela – stres, loša prehrana, toksini, nedostatak vježbe ili sna, nutritivni nedostaci i još mnogo toga. Ipak, moguće je spriječiti kognitivni pad, u bilo kojoj dobi, kada se poduzmu ispravni koraci.

Demencija je sindrom u kojem dolazi do propadanja pamćenja, razmišljanja, ponašanja i sposobnosti obavljanja svakodnevnih aktivnosti. Svjetska zdravstvena organizacija procjenjuje da oko 50 miliona ljudi širom svijeta ima demenciju, a svake godine broj se povećava za 10 miliona novih slučajeva. Procijenjeni dio opće populacije u dobi od 60 i više godina iznosi između 5-8 %, a očekuje se da će ukupan broj osoba s demencijom dosegnuti 82 miliona u 2030. godini i 152 u 2050. godini. Alzheimerova bolest je najčešći oblik demencije i na nju otpada 60-70 % slučajeva demencije.

Umjesto da izoliramo jedno simptomatsko područje i samostalno ga tretiramo, dr. Mark Hyman, doktor funkcionalne medicine, zalaže se za holistički pristup. Promatrajući cijelo tijelo kao cjelinu, i brinući o mentalnom, emocionalnom i duhovnom zdravlju, moguće je adresirati uzroke zdravstvenih problema i sasjeći ih u korijenu.

Dr. Hyman dijeli tri savjeta za ono što možete učiniti danas kako biste poboljšali pamćenje i očuvali zdravlje mozga u godinama koje slijede.

Što je na tanjiru?

Ovaj naizgled jednostavan savjet ima dalekosežne posljedice. Dr. Hyman preporučuje da najmanje 75 posto tanjira ispunite namirnicama biljnog porijekla. Voće i povrće bogato je spojevima ključnima za zdravlje mozga, poput fitonutrijenata i antioksidanata koji sprječavaju oštećenja nastala djelovanjem slobodnih radikala. Uživajte u raznovrsnim šarenim opcijama kao što su borovnice, rotkvice i paradajz, te ih dopunite tamnim lisnatim povrćem poput kelja, blitve, špinata i rikole.

S obzirom na to da mozak čini 60 posto masti, osigurajte mu dovoljno goriva. Iz istog tog razloga dijeta s niskim dijelom masti može uzrokovati umor, mozak kao u magli, promjene raspoloženja i druge neugodne simptome. Fokusirajte se na dobivanje adekvatnih zdravih masti iz izvora kao što je riba, avokado, maslinovo ulje, sjemenke i orašasti plodovi.

Također je važno optimizirati unos proteina, organizam treba oko 30 grama proteina po obroku za izgradnju mišića. Kada izgubite mišiće, starite brže, a i vaš mozak osjeća posljedice. Izbjegavajte šećer, fruktozni kukuruzni sirup, trans masti, prehrambene aditive i konzervanse.

Mozak treba kretanje

Pokrenite se. To ne znači da morate ići u teretanu, već možete činiti što god vam je zabavno, opuštajuće ili uzbudljivo, dok god se cijelo tijelo kreće. Kretanje je neophodno za zdravlje mozga, ono poboljšava protok krvi i ubrzava metabolizam, traži naš angažman i zapravo može poboljšati strukturu i funkciju mozga, čak i u populaciji koja stari. Pješačenje, joga, planinarenje, plivanje – što god to bilo, radite to redovno. Dodatni bodovi ako ste aktivni zajedno s prijateljima jer je povezivanje s drugima još jedan važan način održite zdravlje mozga – društvena izolacija povezana je s nizom štetnih učinaka na zdravlje, uključujući i kognitivni pad.

Dopustite sebi vrijeme za odmor

Stres je izuzetno štetan za tijelo na više od jednog načina, uključujući i njegovu sposobnost da utječe na mozak. Hormoni stresa oštećuju hipokampus, centar za pamćenje u mozgu, uzrokujući gubitak pamćenja i demenciju. San je jednako važan jer to je vrijeme kada dopuštamo mozgu da se odmori, a nedostatak sna negativno utječe na povezanost između neurona u hipokampusu.

Međutim, dobra vijest je da postoji mnogo toga što možete učiniti da zaustavite djelovanje neželjenih utjecaja. Izdvojite vrijeme za odmor, prošetajte, meditirajte ili popijte čaj i pročitajte dobru knjigu. Prakticirajte dobru higijenu spavanja, odvojite sat vremena prije spavanja kako biste prigušili svjetla i učinili nešto umirujuće (po mogućnosti, daleko od ekrana), a zatim sebi priuštite sedam do osam sati sna. Sve što vam omogućuje da se odmorite i opustite pomoći će vašem mozgu da ostane u formi dugi niz godina. (Naturala.hr)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , , ,