Petak, 19. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Od simbola protesta do dječije radosti: Istorija Snješka Bijelića, figure bez koje zima nije potpuna

Preuzmite sliku

Materijal potreban za pravljenje Snješka Bijelića je besplatan, lak za upotrebu i ima ga mnogo. Umjetnički dar nije potreban, jedino što vam treba jeste snijeg, partner i dobra volja

Čovjeka je oduvijek privlačio sopstveni odraz. Ova ljudska osobina ispoljila se u mnogim sferama života – od remek djela mita o Narcisu, do bezazlenog pravljenja čovječuljka od dvije ili tri lopte snijega, mrkve i komadića drveta.

Materijal potreban za pravljenje Snješka Bijelića je besplatan, lak za upotrebu i ima ga mnogo. Umjetnički dar nije potreban, jedino što vam treba jeste snijeg, partner i dobra volja.

Iako prvi pomeni Snješka Bijelića datiraju iz Srednjeg vijeka, vjerovatno je da je čovječanstvo koristilo snijeg i led u svrhe kreativne zabave još od vremena prvih zima koje je čovjek doživio.

Najstarija ilustracija Snješka Bijelića nalazi se u srednjovijekovnom Časoslovu iz 1380. godine. Časoslov, odnosno crkveni kalendar sa pričama i molitvama, bio je veoma popularan književni oblik tokom srednjeg vijeka. Ovi rukopisi i prikazi izrađeni tehnikom iluminacije jedan su od najvrjednijih istorijskih dokumenata kada se govori kako o crkvenoj praksi koja čini sadržaj Časoslova, tako i umjetnosti koja je sačuvana u ilustracijama.

Prvi prikazani Snješko Bijelić daleko je od onog kojeg mi danas poznajemo. Naime, snježni čovječuljak postavljen je u antisemitski kontekst – dok samouvjereno navlači jevrejsku kapu, iza njegovih leđa gori lomača, a tekst propovijeda o raspeću Isusa Hrista. Tadašnjim Evropljanima, trebalo je nešto ka čemu će da usmjere krivicu i frustraciju zbog smrtonosne kuge.

Ipak, zabilježeno je da je i u Srednjem vijeku, pravljenje Snješka Bijelića predstavljalo događaj u kojem se zajednica zbližavala i skretala pažnju sa mukotrpne zime, gladi i drugih pretećih situacija.

  • snjesko-bijelic
  • Građani Brisela napravili su 100 Snješka u “javnom umjetničkom performansu” poznatom kao “Čudo 1511. godine”. Belgijanci su na taj način, međutim, izražavali nezadovoljstvo političkom situacijom. Figure su bile oblikovane kao demoni, poniženi Kralj, zlostavljane žene i slično. Seksualni kontekst nije izostajao iz karikatura, kao ni folklorni likovi parodirani do krajnjih granica moralnosti.

    Ovaj događaj, kao i najstariji prikaz Snješka Bijelića, otkrio je Bob Ekštajn u svojoj knjizi “Istorija Snješka Bijelića”.

    Tek sa početkom “Viktorijanske ere” (vladavina britanske kraljice Viktorije od 1837. do 1901. godine) Snješko Bijelić je postao, zajedno sa Božić Batom, odnosno Djeda Mrazem, simbol hrišćanskog svijeta.

    U pričama Hansa Kristijana Andersena, Snješko Bijelić predstavlja savršenu metaforu za ljudsko biće uopšte. Njegovo stanje je komplikovano – on je kratkoročan i uvijek žudi za nečime što ne može da ima, u slučaju Snješka, to je dodir i toplota.

    U moderno doba, Snješko je česta pojava u filmovima, knjigama, magazinima, spreman da se materijalizuje kada god je potrebno personifikovati zimu. Takođe, ni horor filmovi nisu prezali da dobrog starog snježnog čovjeka pretvore u zlikovca koji će plašiti djecu.

    Snješkova ličnost podobna je za ekranizaciju – on je politički i vjerski neopredjeljen i praktično je androgen. To je naročito poslužilo marketinškim agencijama koje su uz pomoć Snješka prodavale alkohol, laksative pa čak i rep albume.

    Današnji Snješko istovremeno može da predstavlja dječiju radost i serijskog ubicu sa malih ekrana. Širom svijeta postoje stotine festivala i takmičenja u pravljenju Snješka Bijelića, a najveća snježna figura napravljena je 2008. godine u gradu Mejnu. “Snježna dama” kako su zvali djevojku Olimpiju koja ga je napravila, uspjela je da svog 32 metra visokog Snješka ukrasi draguljima i postavi mu duge trepavice “po modi”.

    Postoji i interesantan običaj u Švajcarskoj, u Cirihu gdje krajem zime ogromnog Snješka (zvanog Boeoegg) postavljenog na lomaču raznose petardama pred publikom kako bi označili kraj surove hladnoće i dolazak proljeća. Na taj način, mještani mogu svoj bijes zbog hladnoće da iskale na jadnom Snješku bez negativnih posljedica po okolinu.

  • A combination of pictures shows the Boeoegg, a snowman made of wadding and filled with firecrackers, burning atop a bonfire in the Sechselaeuten square in Zurich April 13, 2015. As the bells of St. Peter's church chime six o'clock, the bonfire below the "Boeoegg" is set alight and mounted guildsmen gallop around the pyre to the tune of the Sechselaeuten March. The faster the head of the "Boeoegg", the symbol of winter, catches fire and explodes, the warmer and more beautiful the summer will be. REUTERS/Arnd Wiegmann      TPX IMAGES OF THE DAY
  • Ipak, takav je Snješko, možete ga tući, gađati, pregaziti automobilom, ali on će se ipak vratiti sljedeće godine da nas uveseli. (newsweek.rs)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , ,