Četvrtak, 25. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Koje sve vrste turbulencija postoje i kako one nastaju?

Preuzmite sliku

Avioni lete zahvaljujući strujanju vazduha. Ono je uglavnom pravilno, zbog čega je i vaš let prijatan.

Međutim, ponekad se desi da strujanje postane nepravilno, zbog čega avion počne da „poigrava“, kreće se gore, dolje ili leluja dok se kreće. Turbulencije se dijele u tri glavne kategorije: termalne (kada se topli vazduh podiže iznad hladnog), mehaničke (kada planina ili neka vještačka visoka građevina utiče na strujanje) i turbulencija u tragu (nastaje kada duž granice dva džepa vazduha u pokretu – kada, na primjer, pilot „hvata vjetar u leđa“, odnosno da bi avion letio brže, ulazi u vazdušni mlaz koji mu duva u rep).

Statistike kažu da se 58 putnika godišnje povrijedi u avionu zbog turbulencije, ali kada znamo da svakodnevno ovom vrstom prevoza putuje 8 miliona ljudi, jasno je da se radi o veoma rijetkim povredama.

  • Ne bi trebalo da ste zabrinuti

    Možda ćete se osjećati bespomoćno zbog svog tog drmanja, ali nema razloga za brigu, avioni su dizanirani tako da mogu da podnesu i najjače turbulencije, i one ih ne mogu značajno skrenuti sa planirane rute, niti zazavati njihov pad.

    Piloti su spremni da izađu na kraj sa turbulencijom

    Piloti obično znaju kada će se pojaviti turbulencija, djelimično zato što prate vremenske izvještaje, a djelimično i zbog toga što su u stalnoj komunikaciji sa timovima na zemlji koji prate let.

    Kada avion upadne u turbulenciju, pilot odmah obavještava kontrolu letjenja, a zatim avion usporava na „brzinu za ulazak u turbulenciju“ (turbulence penetration speed). Ipak, postoji jedna vrsta turbulencije koju niko ne može da predvidi, a to je turbulencija vedrog neba (clear air turbulance), koja se naizgled pojavljuje niotkuda, za vrijeme idealnih vremenskih uslova. Ona je potencijalno najopasnija, jer ne daje vrijeme pilotima da obavijeste putnike da treba da se vrate na svoja mjesta i vežu.

  •  

    Vežite pojas

    Svake godine, 58 ljudi bude povrijeđeno tokom turbulencije, uglavnom zato jer nisu bili vezani za svoje sjedište. Mogi od njih su kabinsko osoblje, čija je obaveza da idu od putnika do putnika i provjere da li su svi vezani, i tokom te šetnje najčešće i dolazi do povrede. Kada vam pilot ili kabinsko osoblje kažu da se vežete, oni to rade kako bi vas zaštitili upravo od ove neočekivane turbulencije.

    Turbulencija se može pogoršati

    Kako je naša planeta sve toplija zbog globalnog zagrijavanja, neki naučnici vjeruju da će turbulencije postati sve učestalije i jače. Naučni rad, koji je 2013. godine objavljen u časopisu Nature Climate Change, predvidio je da će u narednim godinama snaga turbulencija da poraste za 10%, a učestalost za 40%, što će prekookeanske letove, na primjer, učiniti vrlo turbulentnim. Naravno, u skladu sa saznanjem o potencijalnim promjenama vezanim za turbulencije, naučnici rade na novim softverima i tehnologijama koje bi mogle da avionima pomognu da izbjegavaju ovu pojavu. I zapamtite, uvijek možete da prije leta provjerite informacije o mogućim turbulencijama na sajtu Turbulence Forecast. (travelmagazine.rs)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: ,