Srijeda, 24. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Ko to obećava posaditi stablo za svaku fotku s kućnim ljubimcem ili “još jedna prevara”

Preuzmite sliku

Ukoliko imate profil na Instagramu, ovih dana nije vam mogao promaknuti trend storija na kojima korisnici stavljaju fotke s kućnim ljubimcima uz naljepnicu “Posadit ćemo 1 stablo za svaku fotografiju s ljubimcem”.

Do jučer je na Instagramu podijeljeno više od 4 miliona objava ljudi koji dijele fotografije ljubimaca, koristeći Instagramovu naljepnicu za sadnju stabla.

Ko će to posaditi 4 miliona stabala?

Na društvenim mrežama se svako toliko pojavi trend o podizanju svijesti u vezi neke teme koji onda traži od korisnika da postavljaju različite fotografije. Jedan od poznatijih bio je Ice Bucket Challenge koji je izazivao korisnike društvenih mreža da snime video u kojem se polijevaju ledom u svrhu dizanja svijesti o multipli sklerozi. Prošle godine super popularan izazov je bio “žene podržavaju žene” koji je tražio da žene postave na mreže svoj crno-bijeli selfie.

Činjenica je da ljudi vole stavljati svoje fotografije na društvene mreže, a kad k tome pripišete neku “dobru svrhu” i riječ “izazov” – uspjeh je gotovo pa garantiran. Uzevši to u obzir, nimalo ne čudi da je posljednji izazov postao ovoliki hit, posebice jer se radi o fotografijama ljubimaca na koje se svi raznježimo, a u priču je ubačena i tema klimatskih promjena.

Challenge accepted – reklo je više od 4 miliona korisnika.  Sada kada nam se Instagram pretvorio u zoološki vrt, postavlja se legitimno pitanje – radi li se o još jednoj prevari na društvenim mrežama? Ko su te osobe, udruženja ili organizacije koje tvrde da će posaditi 4 miliona stabala?  Instagram profil naziva Plant A Tree Co., koji ima više od milion pratitelja, organizacija je koja se bavi prikupljanjem donacija za druga udruženja, po onome što govori njihov profil. Sudeći po opisu iz profila, do sada su posadili 6500 stabala, međutim nevezano za ovaj izazov. Jučer su postavili objavu na kojoj otkrivaju da oni stoje iza čitave stvari, te priznaju kako su se malo “preračunali”.

“Hvala vam što dijelite svoje ljubimce, preslatki su! Objavili smo novi story “Dodaj svoje” kao zabavnu kampanju sadnje drveća u kojoj možemo pokazati naše fantastične ljubimce 2. novembra! Odmah smo shvatili da će objava narasti prevelika i da nemamo resursa da posadimo toliko stabala, pa smo je izbrisali 10 minuta kasnije. Iako smo izbrisali, sedam dana kasnije priče su se nastavile širiti izvan naše kontrole, dosegnuvši milione objava.”

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Plant A Tree Co. (@plantatreeco)

Jesu li zaista bili naivni u tome ili su tačno znali šta rade?

Sudeći po nastavku njihove objave, rekli bismo da se radi o drugome.

“Želimo iskoristiti ovu svijest za trajan učinak, pa smo kreirali ovu akciju prikupljanja sredstava. To je prikupljanje novca za @treesforthefuture, organizaciju koju volimo, koja je posvećena sadnji drveća. Nismo povezani s@treesforthefuture, mi jednostavno prikupljamo novac putem ove akcije prikupljanja sredstava na Instagramu koja će izravno ići njima, kako bi ga mogli koristiti za sadnju drveća. Nikad ne diramo nikakav novac. Molimo podijelite ovu objavu i prikupljanje sredstava na svojoj priči i označite sve svoje prijatelje, poznate osobe i @instagram kako bi mogli vidjeti ovo i kako bismo zapravo posadili 4 miliona stabala.”  Dakle, kreatori objave, nakon što su priznali da ne mogu posaditi 4 miliona stabala i da su (svjesno ili nesvjesno) dali lažno obećanje, sada traže novac koji će onda preusmjeriti na neku drugu organizaciju. U doba kada internet prevare cvjetaju, čak i da imaju najiskrenije ambicije i želje, ovo zvuči u najmanju ruku “mutno”. Bez obzira na plemeniti cilj, ljudi se baš i ne vole osjećati prevarenima te su tako njihovu objavu zatrpali negativnim komentarima.

“Dakle, dali ste obećanje koje ne možete ispuniti i sada tražite još besplatne promocije?”, “Znači, nećete posaditi nikakvo drveće????”, “Skupljanje profita maskirate u humanitarstvo!” – samo su neki od komentara razočaranih korisnika koji su danima postavljali fotografije svojih ljubimaca. S druge strane, neki korisnici ne napadaju organizatore, već predlažu da svaka osoba koja je podijelila fotografiju ljubimca sama posadi jedno drvo.

Oni ne upiru prstom na organizatore koji su mogući prevaranti već ukazuju na licemjernost ljudi koji kao drže do “spašavanja planeta”, a u principu su samo koristili priliku postavljanja fotografija sebe i ljubimca što mogu učiniti svaki dan i bez izazova. Ako su se već uključili u izazov sa željom da se posadi stablo, nije li sasvim normalno očekivati da će sami htjeti posaditi jedno? Vjerovatno mnogi od njih to i hoće napraviti što je jedini pozitivni ishod ove čitave priče. To i slatke njuške koje smo imali prilike gledati zadnjih dana. Međutim, i dalje u ustima ostaje gorak okus prevare.

Online prevare postale su svakodnevnica korištenja Interneta

Možda je ovo savršena prilika da se ljude podsjeti na to kako nikada ne bi trebali uzimati zdravo za gotovo bilo što što pročitaju na Internetu, a pogotovo treba biti oprezan kada neko od vas traži podatke ili novac. Samo malo guglanja najčešće je dovoljno da se otkrije radi li se o legitimnoj kompaniji. Ako vam se samo čini da nešešto nije u redu – i to je dovoljno da ne nastavljate dalje. Ako zaguglate Plant A Tree Co već na prvoj stranici naići ćete na mnoštvo izvora koji govore o mutnim radnjama ove organizacije te kako im fejk kampanje na društvenim mrežama nisu strane, a sumnja se i da je čitava organizacija prevara za prikupljanje novaca.

  • Odyssey tvrdi da je Plant A Tree Co. učinio sličnu stvari nakon smrti Georgea Floyda u Americi, promovirajući grafičke postove kako bi prikupili novac za ciljeve Black Lives Matter. Kvaka je da se broje donacije samo onih koji prate njihov profil. Malo čudno, zar ne? Također nema apsolutno nikakvih dokaza da su donirali ikakvim dobrotvornim organizacijama, kako to tvrde na profilu.  Sam pogled na njihovu web stranicu koja ne navodi nikakve službene podatke te ima samo generičku contact formu već je dovoljan alarm.

    Na stranici “Proizvodi” naći ćete ogrlice za koje tvrde da prihodi od njihove prodaje idu, pogodit ćete – za sadnju stabla. Ko je posadio stablo s vašim novcem, naravno nikada nećete znati. Ogrlice koje možete naći na Alibabi za manje od dolara, Plant A Tree prodaje za po 20-30 dolara. Trenutno su organizirali “Giveaway” u kojemu možete dobiti besplatnu ogrlicu! Malo čudan Giveaway, doduše, jer u ovom svako može dobiti besplatnu ogrlicu – ako plati poštarinu od 15-25 KM za lančić koji ne vrijedi više od 3 KM. Zvuči kao poruka koju dobijete u Instagram DM gdje vas profil s 0 pratitelja uvjerava kako ste baš vi nova ambasadorica poznatog brenda nakita, a sve što trebate je platiti dostavu i dobit ćete besplatni nakit?

    Da… Ako ste i sami sudjelovali u ovom “izazovu”, nemojte se previše gristi. Vjerovatno ste samo htjeli podijeliti sliku svog slatkog ljubimca – i u tome nema ništa loše. Međutim, ukoliko ste htjeli “pomoći planeti”, radije uzmite tog dlakavog slatkiša u park i zajedno posadite stablo. A na ovakve inicijative uvijek reagirajte s dozom opreza jer, na žalost, Internet je već dugo platforma za najrazličitije vrste prevara.  (miss7.hr)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje