Četvrtak, 18. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Kako su izgledale reklame u bivšoj Jugoslaviji

Preuzmite sliku

Moć reklame je uvijek bila bitna. Razne firme se trude da na što primamljiviji način prikažu svoje proizvode. Ono što stare reklame čini drugačijim u odnosu na novo doba je jednostavnost, okrenutost tradiciji i tehnika pravljenja.

U vrijeme bivše Jugoslavije reklamni plakati su crtani ručno jer bi fotografisanje oduzelo mnogo vremena, a štampa ne bi bila kvalitetna. Dizajn je bio prožet jednostavnim sloganom, a slike su opisivale spoj tradicije i modernog.

Reklama za JAT iz 1951. godine

Kompanija JAT se trudila da u reklamnim plakatima provuče tradiciju. Na posteru, koji je napravljen 1951. godine, ilustrovan je kontrast tradicije i modernog. Prikazana je žena u narodnoj nošnji koja na selu plete vunu i čuva ovce u polju, dok iznad nje prolazi avion.

“Živio borbeni Dan žena”

Dok se danas za 8. mart mogu vidjeti dame kojima se daruje cvijeće, parfemi i nakit, ranije su žene prikazivane kao borbeni ratnici sa puškom u ruci. Inače 8. mart je nastao kao dan borbe za ekonomsku, političku i socijalnu ravnopravnost žena i muškaraca. U doba Jugoslavije se ovaj dan čestitao riječima “Živio borbeni Dan žena”.

Muzički dani

Dizajneru reklame su bile potrebne riječi “Od Bohinja do Ohrida” sa dva čovjeka u svojim narodnim nošnjama da dočara raznovrsnost muzike koja će moći da se čuje na Jugoslovenskim danima muzike.

Opasnost od šibica

U jednoj ilustraciji je prikazana šteta koja može da se prouzrokuje nepravilnim korištenjem proizvoda koji se reklamira. Na duhovit način su takođe htjeli da istaknu da se požar najčešće izazove nepažnjom.

Džepni kalendar iz 1932. godine

Mali kalendar koji možete ponijeti svuda sa sobom napravljen je sa koricama na kojima je prikazan kralj Aleksandar sa porodicom. On je vladao te 1932. godine pa je u vrhu kalendara ilustrovan grb Kraljevine Jugoslavije, knez Aleksandar, kraljica Marija i njihovo troje djece, Petar II, Tomislav i Andrej.

Jugoslavija je reklamirala i svoju turističku ponudu

Iako sada nerijetko možete čuti da u vrijeme vaših roditelja nije bilo golotinje, ova reklama će vas razuvjeriti u to. Naime turistička ponuda za Vrnjačku banju oslikana je na erotski način, obnaženom damom koja stoji pored fontane.

Ljetovanje na moru

Postoje i one turističke ponude koje su samo ilustracijom pejzaža primamljivale goste da dođu. Dobra slika uz samo natpis mjesta je bila dovoljna da se izreklamira neki grad.

Nerijetko su bile slikane žene koje su se kupale u moru, a ispod fotografije bi bilo napisano mjesto u koje turističke organizacije žele da pošalju svoje klijente. Takođe su i oglasi bili predstavljeni na što jednostavniji način.

Jednostavna reklama za televizor Pored turističke ponude, postojalo je još jednostavnih reklama. Jedna od njih je i izbor za televizor. Proizvođači su konzumenta savjetovali da “jednostavno izabere televizor”.

U galeriji fotografija pored ovih pogledajte i kako su izgledale reklame za: turističku mapu Jugoslavije, turističku ponudu Slovenije, jugoslovensku rivijeru u zimskom periodu, Jugoslovenske sportske igre, Zimske olimpijske igre u Sarajevu 1984, prve auto-moto trke u Beogradu 1939. godine, reli po jadranskoj obali.

(blic.rs)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje