Osnovna škola „Hasan Kikić“ Gračanica postala je prva obrazovna ustanova u Federaciji Bosne i Hercegovine koja je stekla zvaničan status kupca-proizvođača (prosumera) električne energije. 

OŠ "Hasan Kikić" iz Gračanice prva škola u FBiH koja proizvodi vlastitu električnu energiju
Foto: OŠ Hasan Kikić | Solarni paneli

Time je napravljen pionirski iskorak u oblasti korištenja obnovljivih izvora energije i energetske tranzicije u obrazovnom sektoru.

Na krovu škole je u oktobru 2023. godine instalirana fotonaponska elektrana (FNE) snage 20 kW, namijenjena za vlastite potrebe. Tokom jednogodišnjeg probnog perioda, elektrana je radila u ograničenom režimu, proizvodeći električnu energiju isključivo u skladu s trenutnim potrebama škole.

Nakon uspješno završenog probnog perioda i dobivanja stalnog priključka u junu 2024. godine, škola je pokrenula postupak sticanja statusa kupca-proizvođača/prosumera, koji je okončan 19. maja 2025. godine potpisivanjem ugovora s Javnim preduzećem Elektroprivreda BiH, podružnica "Elektrodistribucija" Tuzla. Ovim ugovorom školi je omogućeno korištenje distributivne mreže, čime je formalno stekla status prvog krajnjeg kupca-proizvođača električne energije u Federaciji BiH.

Prvobitno instalirana FNE proizvodila je onoliko električne energije (kilovata) koliko je škola u tom trenutku trošila, bez obzira na njenu maksimalnu snagu od 20 kW, jer je tako bila programirana.

"Sada, kada je škola dobila status prosumera, FNE instalirana na krovu proizvodi u svakom trenutku maksimalnu snagu od 20 kW. Jedan dio proizvedene energije troši se za trenutne potrebe škole, dok se višak šalje u elektroenergetsku mrežu, gdje se akumulira. Tu energiju škola može povlačiti iz mreže u noćnim satima ili tokom zimskog perioda kada je manje sunčeve svjetlosti", saopšteno je iz OŠ Hasan Kikić  Gračanica.

Škola planira da na godišnjem nivou pravi presjek potrošnje, s ciljem da ukupna potrošnja električne energije bude jednaka proizvedenoj, čime bi se ostvarile uštede koje će biti usmjerene na projekte unapređenja energetske efikasnosti i modernizacije nastavnog procesa.

Ovaj primjer predstavlja uspješan model kako se obrazovne ustanove mogu aktivno uključiti u održivu energetsku tranziciju i svojim djelovanjem doprinositi ekološkoj i finansijskoj održivosti.

No, važno je spomenuti da Osnovna škola Hasan Kikić nije jedina škola koja se upustila u ovaj proces. Naime, u sklopu inovativnog projekta za održivi razvoj, Elektrotehnička škola u Tuzli prošle godine je uspješno postavila solarnu elektranu snage 10 kW na krovu svoje škole, čime je započela edukaciju mladih o obnovljivim izvorima energije.

Oni su se u energetski projekat koji uključuje proizvodnju električne energije korištenjem solarnih panela uključili još 2019. godine, a u međuvremenu je škola uvela i zanimanje instalater fotonaponskih sistema kako bi svojim učenicima ponudili teorijsko i praktično znanje usklađeno sa savremenim potrebama na tržištu.