Problem s ograničenjem boravka profesionalnih vozača iz Bosne i Hercegovine u EU predstavlja značajnu prepreku za ovu profesiju.
Evropska komisija je potvrdila da nema planova za promjenu pravila koja ograničavaju boravak profesionalnih vozača iz Bosne i Hercegovine u EU na 90 dana unutar 180 dana, saznaje Akta.ba.
Naime, Udruženje poslodavaca FBiH je uputilo šefu Delegacije EU u BiH i specijalnom predstavniku EU Johannu Sattleru dopis u kojem su tražili izuzeće profesionalnih vozača iz odredbi ograničenog boravka u zemljama Europske unije.
"Problem boravka vozača na teritoriji EU, obzirom na propise o radu vozača, multiplicira se iz razloga što vozači moraju praviti zakonom predviđene pauze, te na taj način se dodatno produžava njihov boravak na teritoriji EU.
U stvarnosti, da bi kompanija mogla obavljati međunarodni prijevoz robe ili putnika, morala bi uposliti duplo veći broj vozača na isti broj vozila, jer jedan vozač bi praktično bio na poslu, dok bi drugi vozač bio u Bosni i Hercegovini i čekao povratak kamiona ili autobusa kako bi nastavio sa radom.
Napominjemo da ovo nije ekonomski održivo i funkcionalno, te da postoje ozbiljne prijetnje po očuvanje lanaca isporuke u dominirajućem cestovnom prijevozu tereta u vrijeme kontinuiranog rasta robne razmjene sa EU i istovremenog nedostatka velikog broja profesionalnih vozača na tržištu rada", istakli su iz UPFBiH.
Odbijen zahtjev za izuzeće
Uprkos apelima UPFBiH za specifična rješenja i izuzeća za vozače kamiona i autobusa, Komisija je istakla da pravila ostaju nepromijenjena.
Prema zvaničnom odgovoru, svaka promjena nadležnosti u pogledu boravka bi zahtijevala saglasnost država članica, koje zadržavaju individualno pravo da upravljaju dugotrajnim boravkom putem svojih nacionalnih viza ili radnih dozvola.
"Sa žaljenjem vas moram obavijestiti da nema planova za promjenu podjele nadležnosti između EU i država članica u tom pogledu niti za izmjenu definicije kratkog boravka u pravu Unije", rekli su.
Stoga će nadležnost za boravak duži od 90 dana i dalje biti u državama članicama, koje su u mogućnosti da udovolje različitim potrebama i profilima kandidata putem nacionalnih viza za dugotrajan boravak ili boravišnih dozvola.
"Ovo rješenje također može biti adekvatno za profesionalne vozače, a mi pozivamo transportne kompanije da istraže takve opcije sa dotičnim državama članicama. Ipak, svjesni smo da bi moglo doći do situacija u kojima bi vozači željeli ostati duže od 90 dana u šengenskom području, a da ne ostanu duže od kumulativnih 90 dana u bilo kojoj državi članici.
Postoji pravna praznina koja se tiče takvih boravaka, koju je Komisija posljednji put pokušala riješiti 2014. godine kreiranjem specifične vrste vize. Ova ponuda nije dobila podršku država članica u Vijeću, što je dovelo do njenog povlačenja 2017. godine", pojasnili su.
Kombinovana rješenja
Poručuju da će se morati pronaći kombinovana rješenja, gdje će se pravila država članica o vizama za dugoročne boravke, radnim i boravišnim dozvolama morati potpuno istražiti, ukoliko profesionalni vozači sa Zapadnog Balkana žele ostati i raditi u EU izvan 90-dnevnog ograničenja Schengenskog acquis.
"Kao što vam je već poznato, Sporazumi o stabilizaciji i pridruživanju zaključeni sa našim partnerima sa Zapadnog Balkana uključuju nekoliko odredbi koje olakšavaju drumski transport između Zapadnog Balkana i EU, uključujući neograničeni drumski tranzitni saobraćaj, recipročni pristup tržištu, poreze, putarine i druge naplate.
Komisija je uvijek spremna razgovarati s našim partnerima kako najbolje iskoristiti ove odredbe. Osim toga, u kontekstu novog plana rasta za zapadni Balkan koji je postavila predsjednica von der Leyen 31. maja, spremni smo istražiti mogućnosti za bliže povezivanje Zapadnog Balkana sa jedinstvenim tržištem u nizu oblasti, uključujući transport", zaključili su iz EK.
Podsjećamo, u junu je Vijeće ministara BiH zadužilo državna ministarstva sigurnosti i vanjskih poslova da s nadležnim tijelima Evropske unije (EU) poduzmu aktivnosti u cilju izuzimanja vozača iz BiH iz ograničenja boravka na teritoriju Evropske unije.
Prethodno su na sjednici usvojili Informaciju Ministarstva komunikacija i prometa o problematici ograničenog broja dana boravka vozača na teritoriju Evropske unije na temelju Uredbe 2018/1806 Evropskog parlamenta i Vijeća o boravku državljana trećih država na teritoriju EU-a, koja ne propisuje izuzetke.
Rješavanje ovog otvorenog pitanja je ključno za cijelu regiju, posebno za Bosnu i Hercegovinu, koja ostvaruje oko 72% robne razmjene s državama EU. Sa više od 90% međunarodnog cestovnog prijevoza, ostanak vozača bez izuzetaka otežava obavljanje poslova i održavanje ekonomske povezanosti s EU. Bez promjena u pravilima, vozači i dalje suočavaju sa značajnim preprekama u svom radu, što dodatno komplikuje situaciju u transportnom sektoru.