Foto: Tuzlanski.ba

Od ukupno 947 djece putnika koja su zatečena u putničkom motornom vozilu prilikom kontrola njih čak 592 nije bilo prevoženo u skladu sa Zakonom (62.5%), podaci su Ministarstva unutrašnjih poslova RS.
Ove kontrole provodile su se u periodu od od 25. januara do 28. februara 2017. godine u Republici Srpskoj.

Važno je istaći da su bezbjednosni pojasevi i prevoz djece u sigurnosnim autosjedalicama jedan od bitnijih elemenata pasivne zaštite u vozilima i u značajnoj mjeri utiču na smanjenje broja i težine povreda vozača i putnika prilikom saobraćajnih nesreća.

Mirna Miljanović, načelnica Odjeljenje za odnose sa javnošću Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske rekla je da je Zakonom o bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, kao i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH definisano da su djeca do pet godina na zadnjem sjedištu u obavezi da budu u sigurnosnoj sjedalici, pravilno postavljenoj i pričvršćenoj, dok su djeca od pet do 12 godina obavezna da sjede na posebnom podmetaču prilagođenom njegovoj visini, koji omogućava upotrebu i vezivanje bezbjednosnog pojasa.

“Djeca do 12 godina se ne smiju prevoziti na prednjem sjedištu, s tim da djeca do dvije godine smiju se prevoziti na prednjem sjedištu u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj u suprotnom smjeru od smjera kretanja vozila, ako je isključen vazdušni jastuk na mjestu suvozača”, rekla je za BUKU Mirna Miljanović.

Ona kaže da je sankcija za vozača koji u svom vozilu prevozi djete koje nije vezano u sigurnosnoj sjedalici 40 KM, ali ukoliko je došlo do saobraćajne nezgode, ta sankcija može biti i do 200 KM, a novčana kazna od 400 do 1000 KM predviđena je za vozača koji na sjedištu suvozača prevozi dijete mlađe od 12 godina.

“Tokom 2016. godine godine policijski službenici MUP-a Republike Srpske izdali su 412 prekršajnih naloga zbog prevoženja djece mlađe od pet godina koja nisu ispravno vezana u sigurnosnoj sjedalici. Policijski službenici u prethodnom su u zanemarivom broju sankcionisali nekorištenje bezbjednosnih pojaseva putnika na zadnjim sjedištima vozilima, iako je to zakonska obaveza”, ističe Mirna Miljanović.

Mirna podsjeća da je u cilju poboljšanja stanja bezbjednosti u saobraćaju, Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srpske organizovalo od 25. januara do 28. februara akciju „Pojas i sigurnosne sjedalice za djecu“ čiji je cilj podizanje nivoa svijesti vozača i drugih putnika u motornom vozilu o potrebi korištenja bezbjednosnih pojaseva prilikom vožnje, kao i pravilnog prevoženja djece.

“U okviru ove akcije, policijski službenici su kontrolisali ukupno 35.933 vozača, suvozača i putnika u putničkom motornom vozilu. Od ukupno 947 djece, putnika koja su zatečena u putničkom motornom vozilu prilikom kontrola, čak 592 nije bilo prevoženo u skladu sa Zakonom”, ističe Miljanović Mirna.

Jana Bosanac, Rodina savjetnice za autosjedalice iz Hrvatske kaže da je svijest o važnosti autosjedalica sve veća, a u Hrvatskoj se bilježi pad broja stradale djece kao putnika u saobraćaju u zadnjih 15 godina, ali to je još uvijek duplo veća brojka nego u drugim evropskim zemljama.

“Navike se teško mijenjaju. Još uvijek kod nas postoji tendencija da se na sudar gleda kao na prst sudbine. Sudar skoro nikad nije slučajnost, on je u najvećem broju slučajeva nečija pogreška. A djeca su upravo najranjivija skupina, najviše stradavaju u prometu upravo kao putnici u vozilu. Sigurnosni sustavi u vozilima namijenjeni su odraslim ljudima, djeci treba njihova prilagodba. A to su upravo autosjedalice. One smanjuju rizik teških ozljeda kod djece do čak 92%”, rekla je za BUKU Jana Bosanac.

Rodine savjetnice preporučuju da se djeca što duže voze u obrnutom smjeru od smjera vožnje automobila, a minimum uslova koje dijete treba zadovoljiti da se prebaci u smjer vožnje je da ima 10 kilograma, 15 mjeseci i da samostalno hoda (sva tri uslova ispunjena). To je minimum. Poželjno je da se tako voze do barem druge godine, idealno do četvrte.

Jana kaže da ljudi nažalost nisu svjesni opasnosti kada je dijete, koje nije dovoljno stasalo, okrenuto u smjer vožnje.

“Ne razmišljaju o tome. To je najčešća pogreška s kojom se susrećemo. Pokušavamo podići razinu svijesti o tome. Djeca se u skandinavskim zemljama do četvrte godine voze u suprotnom smjeru od vožnje i to su zemlje koje imaju najmanji postotak stradale djece u prometu. Jednostavno razina svjesti o tome je vrlo visoka”, ističe Jana Bosanac.

Ona dodaje da djeca i bebe, nisu mali ljudi i da njihov kostur, muskulatura, proporcije, nisu kao kod odraslog čovjeka.

“Glava do druge godine života čini četvrtinu djetetovog tijela, ako gledate proporcije. To je veliki i teški dio njihovog tijela. Vratni kralješci nisu okoštali (okoštavanje je proces koji kod čovjeka traje do 14.te godine), veze između malog mozga i leđne moždine se stvaraju tek oko prve godine života. Kralježnica u potpunosti okoštava tek između četvrte i šeste godine. Ukoliko dijete u toj dobi, posebno prije druge godine života, doživi traumu vratne kralježnice (trzajne ozljede prilikom naglog kočenja i sudara) može doći do ozbiljnih povreda koje mogu značiti smrt ili trajnu invalidnost. Kad je dijete okrenuto u smjeru vožnje njegova glava leti prema naprijed i dolazi do istezanja tog osjetljivog vrata. Ako je dijete okrenuto u suprotnom smjeru od vožnje onda su mu glava i vrat poduprti naslonom i ne dolazi do tih ozljeda”, objašnjava naša sagovornica.

Nikolija Vidljinović, majka dječaka od 11 mjeseci kaže da je njena beba u jajetu izašla iz bolnice, ali da je dijete prije godine dana prebacila u veću autosjedalicu.

“U jajetu sam ga vozila kontra od smjera vožnje. Međutim, kada je prešao u veću sjedalicu već je imao 10 kilograma i od tad se i vozi u smjeru vožnje . Iako sam čula da autosjedalice imaju rok trajanja, ne znam koliki je on. Sjedalicu smo dobili iz Austrije, a smatram da u Banjaluci ima solidan izbor, ali i da su one kvalitetnije skuplje nego u drugim državama”, rekla je Nikolija Vidljinović za BUKU.

Kako izabrati autosjedalicu za dijete?

Jana Bosanac kaže da je prvo važno odrediti koju vrstu sjedalice trebamo, uzevši u obzir djetetovu dob, težinu i visinu.

“Nakon toga moramo znati na koji način sjedalicu možemo učvrstiti u vozilo (pojas ili isofix). Odredimo si također cijenovni rang koji možemo izdvojiti za sigurnost djeteta. Kombinacijom toga doći ćemo do nekoliko sjedalica koje ulaze u izbor. Jako je važno biti siguran da te sjedalice imaju atest koji potvrđuje njihovu ispravnost za upotrebu. I onda ono najvažnije – isprobati sjedalicu sa djetetom i u autu prije kupnje. Ona mora odgovarati vašem djetetu, vašem autu, vašim navikama i potrebama. Morate ju moći ispravno i svakodnevno koristiti. Uvijek i bez iznimke”, objašnjava ona.

Rodine savjetnice smatraju da je svaka sjedalica koja ima atest, odgovara djetetu i autu dobra sjedalica.

“Ne uplićemo se u marketinške i promidžbene procese, držimo da je svaka ispravna sjedalica bolja od nikakve sjedalice. A svaki roditelj najbolje zna koliko može izdvojiti za sjedalicu”, ističe Jana B.

Koji je rok trajanja autosjedalici?

Bosanac Jana kaže da autosjedalice imaju rok trajanja koji određuje svaki proizvođač za svoju sjedalicu, a on je obično naveden u uputstvima svake sjedalice, ako nije onda ga se može tražiti od proizvođača pismeno.

“Plastika tijekom vremena gubi svoja svojstva, elastičnost, postaje krhka. Kopča je testirana na 5000 ukopčavanja, pojasevi se oštećuju. To se ne vidi na sjedalici u svakodnevnoj upotrebi ali prilikom sudara postoji mogućnost da neće izdržati sile koje bi trebala. A onda je djetetov život u opasnosti. Važno je biti svjestan toga i pripaziti na rok trajanja prilikom kupnje sjedalice”, ističe naša sagovornica.