Saobraćajne nesreće na bh. cestama su svakodnevna pojava, a bez obzira na kazne i propise, stanje se kontinuirano pogoršava.

BiH uvodi novi model istrage saobraćajnih nesreća? Cilj je razumjeti uzroke, a ne tražiti krivca
Foto: Tuzlanski.ba | Arhivska fotografija

Prema službenim podacima mjerodavnih kantonalnih, entitetskih i državnih institucija, na cestama u Bosni i Hercegovini u 2024. godini zabilježeno je ukupno 35.854 saobraćajnih nesreća u kojima su život izgubile 222 osobe, a više od 11.000 ih je povrijeđeno.

Neki od ključnih uzroka velikog broja nesreća s fatalnim posljedicama na bh. cestama su rasprostranjeno kršenje propisa, općenito niska razina saobraćajne svijesti i kulture, te kontinuiran porast broja vozila i učesnika u saobraćaju.

Jedan od najčešćih uzroka nesreća je neprilagođena brzina, posebno prebrza vožnja u odnosu na uslove na cesti i vremenske prilike.

Kako bi se unaprijedila sigurnost na bh. cestama Ekonomska komisija Ujedinjenih naroda za Europu (UNECE) i Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) organizirale su niz radionica o multidisciplinarnim istragama saobraćajnih nesreća (MDCI).

Po riječima specijalnog predstavnika Svjetske zdravstvene organizacije u BiH Erwina Cooremana, multidisciplinarne istrage saobraćajnih nesreća savremeni su alat za unaprjeđenje sigurnosti na cestama, koji pomaže u razumijevanju kako i zašto dolazi do nesreća sa smrtnim ishodom.

"Za razliku od tradicionalnih istraga koje se često fokusiraju samo na pogreške vozača, tehničke kvarove ili propuste u infrastrukturi, multidisciplinarna istraga okuplja stručnjake iz različitih oblasti – inženjere saobraćaja, policiju, medicinske stručnjake, stručnjake za vozila i pravnike. Oni zajednički analiziraju sve aspekte nesreće sa smrtnim ishodom", pojašnjava Cooreman.

MDCI, također, razmatra ponašanje osoba uključenih u nesreću, tehničko stanje i sigurnosne karakteristike vozila, dizajn i stanje saobraćajnica, kao i vremenske i druge okolišne faktore. Cilj je razumjeti cijeli tok događaja, od toga kako je do nesreće došlo, šta ju je uzrokovalo i kako se razvijala, sve s ciljem kako bi se spriječilo ponavljanje sličnih nesreća u budućnosti.

"Važno je istaći da MDCI koristi pristup sigurnog sistema (Safe System), koji prihvaća činjenicu da ljudi griješe, ali teži izgradnji transportnog sistema koji štiti učesnike u saobraćaju čak i kada do tih grešaka dođe. Cilj nije pronaći krivca, već identificirati slabe tačke sistema, bilo da se radi o lošem dizajnu prometnice, neadekvatnom ponašanju ičesnika u saobraćaju ili vozilima koja ne ispunjavaju sigurnosne standarde, te predložiti mjere koje mogu spriječiti buduće nesreće sa smrtnim ishodom ili ublažiti njihove posljedice", dodaje Cooreman.

Po njegovim riječima, multidisciplinarne istrage saobraćajnih nesreća imaju veliki potencijal za unapređenje sigurnosti na cestama u Bosni i Hercegovini jer omogućuju dublje i preciznije razumijevanje uzroka nesreća i mjera koje se mogu poduzeti kako bi se one spriječile.

Detaljnom analizom stvarnih nesreća, ove istrage otkrivaju rizike i nedostatke u postojećem cestovnom sistemu, poput opasnih raskrsnica, nejasne signalizacije ili učestalih problema u ponašanju vozača.

"Bosna i Hercegovina je trenutno u početnoj fazi primjene metodologije multidisciplinarnih istraga saobraćajnih nesreća u praksi. Iako MDCI još uvijek nije integriran u zakonodavni okvir zemlje, nedavne radionice za obuku koje su organizirali UNECE i SZO predstavile su ovu metodologiju i njene prednosti ključnim akterima u oblasti sigurnosti prometa iz mjerodavnih ministarstava i institucija BiH", kaže Cooreman.

Bosna i Hercegovine, ističe Cooreman, prepoznaje MDCI kao ključni naredni korak nakon postojećih revizija i inspekcija cestovne sigurnosti, uz snažnu podršku dužnosnika, uključujući Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine.

Međutim, po njegovim riječima, izazovi i dalje postoje zbog trenutnog izostanka MDCI metodologije u zakonodavnom okviru, što doprinosi stopama smrtnosti na cestama koje su znatno iznad prosjeka Europske unije.

"U cjelini, nedavne pilot radionice predstavljaju značajan napredak jer postavljaju temelje za buduće zakonodavne promjene i širu integraciju MDCI pristupa u državni sistem sigurnosti prometa. Ovakav pristup se očekuje da unaprijedi identifikaciju uzroka nesreća i podrži razvoj učinkovitijih mjera sigurnosti, približavajući Bosnu i Hercegovinu sigurnijem cestovnom okruženju usklađenom sa standardima Europske unije", poručio je specijalni predstavnik Svjetske zdravstvene organizacije u BiH Erwin Cooreman.