Petak, 29. Marta 2024.

Šta se krije iza ove neobične rupe na Marsu?

Mars je izuzetno zanimljiv planet koji je stoljećima svojom prekrasnom crvenom bojom očaravao astronome. Od njega i potiče popularni termin za vanzemaljce – Marsovci jer su mnogi pisci znanstvene fantastike odabrali baš taj planet kao rodno mjesto inteligentnih bića koja nisu s našeg planeta.

Uz prirodnu ljepotu svojih crvenih dina i kratera, Mars iznenađuje znanstvenike s neočekivanim misterioznim ponorima i rupama. Tako je 24. januara ove godine NASA-ina svemirska letjelica Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) snimila zapanjujući crni ponor u blizini jednog kratera, a 2011. neobičnu rupu u vulkanu Pavonis Mons (slika dole).

• Ova upečatljiva šupljina u vulkanu zapravo je tunel koji je nastao prilikom drevne vulkanske aktivnosti ispod površine Marsa. Naime, na zapadnim padinama vulkana Pavonis Mons nalazi se veći broj vulkanskih tunela.

• Savršeno mjesto za ostatke drvenog života

Nakon analize naknadnih slika otkriveno je da se radi o otvoru promjera 35 metara dok unutarnji ugao sjene ukazuje na to da je sama šupljina duboka otprilike 28 metara. Još uvijek nije poznato ima li šupljina dodatnih tunela niti zašto se iznad ove rupe nalazi kružni krater.

• Šupljine poput ovih posebno su zanimljive znanstvenicima jer je njihova unutrašnjost relativno zaštićena od radijacije te bi se u njima mogli otkriti ostaci drevnog života na Crvenom planetu (ako se on tamo razvio).

Misteriozna provalija

Podsjetimo, krajem januara naučnici su snimili crni ponor na površini Marsa. Fotografirala ga je NASA-ina svemirska letjelica MRO. Tim stručnjaka sa Univerziteta Arizona koji analizira podatke s kamere HiRise koja se nalazi na MRO-u obradio je snimke i pojačao svjetlinu fotografija kako bi detaljnije proučio izgled ove zanimljive provalije (slika dole).

“Izgleda da se na dnu jame, koje se naginje prema jugoistoku, nalazi glatki pijesak“, objasnio je planetarni znanstvenik Ross Beyer iz tima HiRise.

“Željeli smo utvrditi radi li se o izolovanoj jami ili o svjetlosti koja prolazi podzemnim tunelima koji nalikuju tunelima lave na Havajima“, dodao je.

No planetarni stručnjaci još nisu proniknuli u sve tajne ove tamne provalije.

“Za sada ne možemo vidjeti nijedan tunel, ali oni bi se mogli nalaziti u zidovima koji nam trenutno nisu vidljivi. Okrenuli smo kameru HiRise za gotovo 30 stepeni kako bismo snimili ovu fotografiju, no za sada možemo vidjeti samo grubi istočni zid jame“, kazao je Beyer. (Tuzlanski.ba)