Utorak, 23. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Skandal za skandalom: Ovo je deset saznanja o Facebooku koja su šokirala javnost

Preuzmite sliku

Svakim se danom otkriva sve više skandala oko Facebooka, a iz te su kompanije upozorili kako im najgore tek dolazi.

Lavina koju je pokrenula zviždačica Haugen, kotrlja se i dalje i otkriva nam nove skandale o Facebooku. Ne radi se tu samo o nekoliko stvari koje se konstantno ponavljaju – o stavljanju profita ispred sigurnosti i opasnosti Instagrama za djecu, već su dokumenti o Zuckerbergovoj kompaniji koje posljednjih dana otkrivaju CNN, Politico i drugi mediji otkrivaju brojne skandale na koje Facebook nije (na vrijeme) reagirao, a znao je za njih.

Kakve će biti dugotrajne posljedice za kompaniju (i hoće li ih uopće biti) vrijeme će pokazati, a ono što je sigurno je da možemo očekivati nove neugodne informacije za ovu kompaniju i društvenu mrežu. Na Rolling Stoneu, na temelju svih do sada objavljenih dokumenata iz Facebook Papersa (riječ je o hiljadama dokumenata), objavili su deset, kako su ih nazvali, najšokantnijih otkrića.

1. Ignorisanje internih pritužbi o objavama s političkim dezinformacijama koje su se širile uoči izbora 2020.

Još prije 2016. Facebookom su se širile brojne dezinformacije vezane uz američke predsjedničke izbore, a takve su se lažne vijesti nastavile širiti i dalje, usprkos saznanju ljudi iz Facebooka. Prema zviždačici, takve su dezinformacije i teorije zavjere uticale na povećanje posjećenosti Facebooka pa su Zuckerberg i ekipa ponekad zažmirili na njih.

Prije, ali i nakon prošlogodišnjih izbora zaposlenici i podatkovni naučnici iz Facebooka upozorili su na širenje lažnih vijesti i na objave koje potiču nasilje, a vezane su uz “lažiranu” pobjedu Bidena. U nekim od njih korisnici su poticali na nasilje. Facebook, dakle, nije reagovao.

2. Nisu dovoljno napravili kako bi spriječili grupe koje su širile informacije o ukradenim izborima u SAD-u.

Sve do Bidenove inauguracije na Facebooku su bile aktivne grupe putem kojih su se širile lažne informacije o ukradenim izborima te je dio zaposlenika požalio kako kompanija nije bila spremna na obračun s njima te nisu pravovremeno reagirali da ih zaustave.

3. Problem QAnona

Zaposlenici su dugo vremena upozoravali na opasnosti radikalizacije putem Facebooka, no godinama niko nije poduzeo ništa kako bi se tome stalo na kraj. Dapače, pokazalo se kako je Facebookov algoritam osobama s određenim interesima sam preporučivao stranice povezane s QAnonom te “nekvalitetan, zavaravajući i polarizirajući sadržaj”.

4. Poznate osobe imaju privilegije.

Kada je riječ o primjeni pravila korištenja isadržaju koji se objavljuje, pokazalo se da za poznate osobe vrijede neka druga pravila u odnosu na obične korisnike te oni mogu objavljivati sadržaj kakav bi nekom drugom bio zabranjen ili bi ih Facebook suspendovao. Ono što je naročito zanimljivo jest da krajnju odluku oko takvih korisnika i sadržaja koji objavljuju te pravila korištenja donosi viši menadžment, ponekad čak i sam Zuckerberg.

5. Zuckerberg je pristao na zahtjeve za cenzuru iz Vijetnama

Kada zviždačica kaže da Zuckerberg stavlja profit ispred svojih korisnika, to se odnosi i na situaciju iz Vijetnama. Kada su ga vodeći političari te zemlje zatražili da izbriše objave u kojima se kritizira vlada, on ih je poslušao. Razlog? Mediji govore kako su u Facebooku bili u strahu kako bi mogli izgubiti oko milijardu dolara prihoda koje ostvaruju u toj zemlji. Prema aktivistima koji su razgovarali s novinarima, Facebook je vijetnamskoj vladi dao gotovo pa potpunu kontrolu nad platformom u toj zemlji.

6. Nisu zaustavili nasilnu retoriku oko građanskog rata u Etiopiji

Dokumenti koje je objavio CNN pokazali su da Facebook nije pravodobno reagirao tokom građanskog rata u Etiopiji, usprkos upozorenjima svojih zaposlenika kako brojne “strane organizacije i naoružane grupe” šire mržnju i potiču na nasilje u toj zemlji. Jedan je naučnik čak uputio otvoreno pismo Facebooku u kojem je od njih zatražio da zaposle lokalne ljude koji poznaju kulturalne razlike zemlje i koji bi im mogli pomoći u moderiranju sadržaja, no tokom godine dana malo se toga promijenilo.

7. Nisu dovoljno brzo reagovali na zaustavljanje trgovanja ljudima na Bliskom istoku

Još jedna nevjerovatna situacija koja je zahtijevala hitnu intervenciju, a do koje nije došlo, prijavljena je na Bliskom istoku. Ta se društvena mreža koristila čak i za prodaju i kupovinu sluškinja, a neke od njih bile su i zlostavljane. Situacija je toliko eskalirala da je čak i Apple zaprijetio da će iz svoje trgovine aplikacijama izbaciti Facebook i Instagram.

8. Širenje govora mržnje u arapskim zemljama

Facebookov algoritam pokazao se jako loš u prepoznavanju i sprečavanju govora mržnje na arapskom – krajem prošle godine prepoznavao je samo oko 40 posto govora mržnje na Facebooku i samo oko 6 posto na Instagramu. Također, mediji spominju i brojne oglase usmjerene protiv žena i LGBTQ zajednice, a koji su rijetko uklonjeni od strane Facebooka.

9. Objave dječje golotinje

U Iraku su članovi sunitske i šiitske vojske objavljivali neprikladne fotografije (uključujući i dječju golotinju) na stranicama suparničkih vojska na Facebooku kako bi kompanija blokirala te stranice. Također, jedan dokument otkrio je kako su se članovi IS-a hvalili s ubistvima 13 vojnika, a uz tu objavu stavili su sliku Marka Zuckerberga kako Facebook ne bi blokirao takvu objavu.

10. Širenje govora mržnje protiv muslimana u Indiji

Krajem 2019. za čak 300 posto na Facebooku u Indiji porastao je govor mržnje usmjeren prvenstveno protiv muslimana. Usprkos savjetima da se s Fejsa uklone grupe koje su širile takav sadržaj, Facebook nije reagovao. (Zimo.hr)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , ,