Četvrtak, 28. Marta 2024.

NASA spremna za historijski let: Helikopter Ingenuity trebao bi dokazati je li moguće letjeti na Marsu

NASA-ini inženjeri ušli su u posljednju fazu priprema za jedinstven pokus koji će se početkom travnja održati na Marsu. Naime, na roveru Perseverance koji je u februar sletio na Mars, nalazi se i mali helikopter koji bi trebao pomoći u istraživanju atmosfere na tom planetu.

Helikopter nazvan Ingenuity posebno je osmišljen kako bi mogao letjeti na planetu na kojem vladaju drugi gravitacijski i atmosferski uvjeti od onih na Zemlji. Teži tek 1,8 kilograma, a kad se jednom odvoji od Perseverancea imat će mjesec dana da odradi svoje testne letove. Kad je NASA-in rover Sojoruner sletio na MArs 1997. godine pokazao je da je moguće kretati se po Crvenom planetu te je u potpunosti redefinirao naš pristup istraživanju Marsa. Sada želimo otkriti koliki potencijal ima Ingenuity za buduće istraživanje planeta, istaknuli su iz NASA-e.

Pojasnili su kako je letenje na Marsu prilično drugačije od leta na Zemlji jer je gravitacija slabija, a atmosfera puno rjeđa. Tokom dana, na planetu se akumulira tek polovica solarne energije u odnosu na Zemlju, a noćne temperature mogu pasti na minus 90 stepeni. Celzija. Sve to može utjecati na osjetljive elektroničke komponente. Stoga ne iznenađuje što je njegov razvoj trajao čak šest godina.

Da bi poletio, Ingenuity se mora pozicionirati na dijelu Marsove površine koji je što ravniji i bez ikakvih prepreka. Kad ekipa na Zemlji dobije potvrdu da je helikopter na pravom mjestu, let može krenuti. Kao i sa svim ostalim vezanim uz ovaj helikopter, ni ovakav let nikad do sad nije pokušan na drugom planetu. Kad ga pokrenemo, više nema stajanja. Sve su aktivnosti pomno osmišljene i ovise jedna o drugoj. Ako i pomislimo da bi nešto moglo krenuti po krivu, radije ćemo odgoditi polijetanje, pojasnili su iz NASA-e.

Ako sve bude kako treba, Ingenuity će poletjeti na visinu od oko tri metra i tamo lebdjeti oko 30 sekundi. Tijekom tog vremena uređaji na helikopteru zabilježit će cijeli niz podataka koje će potom inženjeri i znanstvenici analizirati kako bi bili sigurni da je let uspio. Ako se pokaže uspješnim, taj će let ući u historiju. A ekipa koja ga je osmislila potrudila se da sa sobom ponese i dio zemaljske historije zrakoplovstva.

U samom Ingenuityju nalazi se mali komadić tkanine sa prvog  koji je poletio 1903. godine, Wright Flyera braće Wright. Wilbur i Orville Wright bi bili ponosni da znaju kako je komadić njihovog Wright Flyera, letjelice koja je letjela tek nekoliko stotina metara i tako ušla u povijest, ponovno ući u povijest na Marsu, istaknuli su unuci poznate braće u objavi za medije.

Inače, ovo nije prvi put da je NASA u svemir poslala dio povijesti. Komadić sa Wright Flayera letio je s astronautom Neilom Armstrongom u Apollou 11 na Mjesec 1969. godine, dok je drugi komadić pratio astronauta Johna Glenna u letjelici Discovery 1998. godine. (zimo.hr)