Četvrtak, 18. Aprila 2024.

James Webb u dalekom svemiru snimio savršen Einsteinov prsten

Otkako su u julu objavljeni prvi snimci svemirskog teleskopa James Webb, mnoge su fascinirale zapanjujuće fotografije svemirskih prostranstava: od nevjerovatno detaljnih slika Jupitera do najudaljenije poznate zvijezde.

Sada nas je Webb ponovno iznenadio. Naime, uhvatio je prizor koji će mnogima oduzeti dah – efekat gravitacijske leće koji predstavlja savršen primjer Einsteinovog prstena. Ovaj fenomen je od nas udaljen nevjerovatnih 12 milijardi svjetlosnih godina; što znači da uistinu gledamo u daleku prošlost.

Fenomen zbog kojeg možemo vidjeti nama nevidljive objekte

Jedna od prednosti gravitacijske leće jest to da ovaj fenomen omogućuje naučnicima da bolje proučavaju udaljene galaksije, koje bi inače nama bile nevidljive. Bliže masivne galaksije svojom gravitacijom iskrivljuju vremensko-prostorni kontinuum i tako savijaju putanje svjetlosti, slično kao što to čine leće. Na taj način djeluju kao prirodni kozmički teleskopi, objašnjava NASA.

U ovome slučaju je gravitacija jedne galaksije iskrivila svjetlost daleke pozadinske galaksije (naziva SPT-S J041839-4751.8.) i pretvorila je u krivulju, odnosno povećala je njenu sliku i razvukla je u gotovo savršen prsten.

Dakle, ovaj prikaz ne postoji sam po sebi. Efekat nastaje samo kada se ispred teleskopa postroje dalja i bliža galaksija koja služi kao leća.

Einstein predvidio efekt unutar svoje opće teorije relativnosti

Einstein je unutar svoje opće teorije relativnosti pretpostavio postojanje ovakvih gravitacijskih leća. Objekti poput ovih idealni su za proučavanje galaksija koje su često previše slabe i udaljene da bi ih se moglo vidjeti bez ovog efekta, piše Science Alert.

Iako se radi o rijetkom fenomenu, i Hubble je prethodno snimio slike spektakularnih Einsteinovih prstenova. Webb je uhvatio Einsteinov prsten SPT-S J041839-4751.8. ranije tokom augusta, a procesuirao ga je, obojio i objavio student astronomije pod nadimkom Spaceguy44.

Ključne riječi: , ,