Četvrtak, 25. Aprila 2024.

Izraelski naučnici: “Uspjeli smo djelomično preokrenuti proces ćelijskog starenja kod ljudi”

Kako ljudi stare, skraćuju se zaštitne kape na krajevima hromosoma koji se nazivaju telomere. Naučnici iz Izraela kažu da su uspjeli preokrenuti ovaj proces i proširiti dužinu telomera.

U studiji u kojoj je sudjelovalo 26 pacijenata, sudionici su sjedili u hiperbaričnoj komori s kisikom 90 minuta sedmično tokom tri mjeseca. To je rezultiralo time da su se neki telomeri povećali 20 posto. Telomere su im sad dugačke kao prije 25 godina.

To je nešto što su mnogi istraživači pokušavali u prošlosti, ali nije im pošlo za rukom. Treba napomenuti da je u ovom slučaju riječ o malom uzorku, a rezultate će trebati i replicirati.

Vodeća istraživačica Shair Efrati, ljekar s Medicinskog fakulteta i Neuronaučne škole Sagol sa Univerziteta u Tel Avivu, objasnila je za ScienceAlert kako su bili nadahnuti za ovaj eksperiment.

“Nakon što je NASA-in eksperiment s blizancima, gdje je jedan od blizanaca poslan u svemir, a drugi ostao na Zemlji, pokazao značajnu razliku u dužini svojih telomera, shvatili smo da promjene u vanjskom okruženju mogu uticati na ćelijsko jezgro”, rekla je Efrati.

Postoji veza između dužine telomera i zdravlja koju istraživači žele dodatno istražiti.

“Duži telomeri koreliraju s boljim ćelijskim performansama”, objasnila je Efriti.

Više stvari može dovesti do erozije telomera, a nedovoljno sna i prekomjerna konzumacija prerađene hrane samo su neke od njih. Nasuprot tome, vježbanje i zdrava prehrana je proces koji može pomoći u tome da gubite telomere sporije.

Pravo postignuće bilo bi potpuno preokrenuti naš hromosomski pješčani sat i vratiti izgubljene dijelove telomera. Zbog toga najnovija studija privlači toliko pažnje.

Ova najnovija studija otkrila je da su telomeri u bijelim krvnim ćelijama uzetim od 26 ispitanika povratili oko petine izgubljene dužine, a čini se da je ključ hiperbarična terapija kisikom (HBOT).

U ovoj su studiji istraživači uspjeli pokazati da su genetske promjene izazvane HBOT-om produžile telomere i imale potencijalno pozitivan učinak na zdravlje tkiva, piše ScienceAlert.

“Sada kada smo demonstrirali učinak obrnutog starenja koristeći unaprijed definirani HBOT protokol, potrebne su daljnje studije kako bi se optimizirao specifični protokol za svakog pojedinca”, rekla je Efrati. (Tuzlanski.ba)