Četvrtak, 28. Marta 2024.
Tuzlanski.ba logo

´Influencerska mafija´: Siva zona na internetu, peru velike količine novca

Preuzmite sliku

Društvene mreže razvile su se do te mjere da su postale ozbiljan i unosan posao, pa tako danas ‘influenceri’ na njima razvijaju svoja poslovna carstva, postaju celebritiji i svjetski poznate ličnosti, a stručnjaci predviđaju da će se taj fenomen nastaviti i u budućnosti jer ljudi vjeruju drugim online korisnicima, osjećaju bliskost na društvenim medijima i zato im vjeruju.

Riječ influencer u engleskom jeziku označava općenito osobu ili grupu osoba koja ima neki utjecaj. U poslovnom jeziku nazivom influencer u engleskom se jeziku označava osoba ili grupa osoba koji mogu utjecati na poslovne odluke zbog svojega ugleda, položaja ili veza te čije mišljenje i djelovanje ima veću težinu nego mišljenje ili djelovanje njihovih kolega ili usporedivih grupa.

No, za razliku od slavnih lica, influenceri su često osobe poput svih nas. Nisu slavne zbog uloga u filmovima, sportskim uspjesima ili slično, već kreiraju određeni sadržaj s kojim se poistovjećujemo. Za razliku od poznatih zvijezda, “influenceri” na društvenim platformama čine se puno bližima, dostupnijima, u bližem odnosu s korisnicima. Može ih se “lajkati”, njihove fotografije se mogu komentirati, a često se od njih dobije i odgovor.

Domagoj Bebić, docent i voditelj smjera Novi mediji na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, ističe da su influenceri oduvijek važna instanca u širenju poruke/prodaji proizvoda/informiranju, ali do digitalnog okruženja trebali su zaslužiti svoj status i prestiž obrazovanjem, djelovanjem, radom u zajednici…

“No, današnje digitalno okruženje dalo nam je mogućnost da svi imamo priliku biti influenceri – imamo priliku biti utjecajni u svojoj mreži”, kaže Bebić.

Digitalno okruženje promijenilo je uloge i autoritete u društvu, što pokazuju i istraživanja prema kojima puno više vjerujemo drugim online korisnicima nego vladama i medijima.

Pretpostavke su, stoga, da će se fenomen influencera nastaviti i u budućnosti upravo zbog toga jer korisnici vjeruju drugim online korisnicima, jer osjećaju bliskost na društvenim medijima (ipak su od nas udaljeni jednim klikom) i na taj način imaju povjerenja u te poruke, ističe Bebić.

Danas influencerom zovemo svakog pojedinca ili korisnika koji je eksponiran u digitalnom okruženju – putem zajednice na društvenim medijima i blogovima – i zbog toga što okupljaju veliki broj korisnika na svojim platformama, doseg koji njihova poruka može ostvariti (a i popularnost) postaje jako privlačna marketing radnicima. Danas osobe koje imaju veliku zajednicu na društvenim medijima dobivaju marketinške ugovore i postaju brend ambasadori.

Forbes: 84 posto oglašivača planira barem jednu kampanju s influencerima

Firme znaju da se radi o osobama koje imaju utjecaj na određenu ciljnu grupu i da uživaju njeno povjerenje i to koriste kako bi usmjerili potrošačke navike. Ne moraju se posebno truditi da dođu do potrošača i ciljne grupe, već angažiraju ‘influencera’ s kojim dobiju njegove followere ili sljedbenike.

Forbes tako piše da je jedna anketa pokazala da čak 84 posto oglašivača planira barem jednu marketinšku kampanju s influencerima tokom sljedećih 12 mjeseci.

Prema istraživanjima čiji su rezultati objavljeni na platformi za influencere Grin Influencer Marketing Software, 94 posto marketinških stručnjaka koji koriste influencere za marketing smatraju ih učinkovitim.

Čak 30 posto potrošača sklonije je kupiti neki proizvod na temelju preporuke influencera koji nije celebrity, dok je samo tri posto potrošača navelo da je kupilo proizvod na temelju preporuke influencera celebrityja, navodi Grin.

Također, navode i da je studija pokazala da kompanije zarađuju oko 44 kune (1,055 KM) na jednu uloženu kunu (0,26 KM) u influencer marketing.

Prostitutke, hodajuće reklame, influencerska mafija – moralne, pravne i novčane nedoumice

Neki stručnjaci pak smatraju da se influenceri prostituiraju jer za mišljenje koje zastupaju u svojim blogovima, postovima i videima dobivaju novac, navode brendove koje koriste ili oblače, no rijetko se radi o proizvodima koje su sami kupili.

Nerijetko njihove objave nisu označene kao reklama, iako bi to prema zakonskim propisima trebale biti. A kako bi se prikrila činjenica da se radi o reklami, pojedini influenceri se služe lažnim tvrdnjama poput toga da im je taj ‘sveti gral’ od proizvoda preporučila prijateljica.

Brendovi koriste sivo tržište i izbjegavaju plaćanje oglašivačkog poreza. Svoje proizvode “poklanjaju” influencerima, pa ih potom šalju na putovanja, a ovi ih vješto reklamiraju bez očite reklame.

Neki ekonomski analitičari idu toliko daleko da smatraju kako se na zaradi oko Instagrama i YouTubea zapravo pere nevjerojatna količina novca, pa koriste izraz “influencerska mafija”.

“Na influencere možemo gledati kako hoćemo i to je svačiji lični stav, ali istina je da je ovakav vid promocije postao istaknut u današnjem poslovanju”, ističe Bebić koji, budući da se tu radi o velikim iznosima i ugovorima te velikom broju korisnika kojima je dostupna ta poruka, smatra da takva vrsta sponzoriranog sadržaja treba biti jasno istaknuta i naglašena.

“Istraživanja pokazuju da vjerujemo porukama koje objavljuju korisnici na internetu – upravo zato je važno da se vidi granica između autorskog i sponzoriranog sadržaja. U okruženju gdje transparentnost postaje potreba i zaštita, smatram da regulacija ovog područja također treba biti aktivnija i ažurnija. Cilj ne treba biti samo novac, već upravo zaštita potrošača”, poručuje.

Bebić ističe da je istraživanje dubinskih intervjua s odabranim hrvatskim influencerima do sada pokazalo, kako je većina ispitanika istaknula, da se od toga može živjeti (oni su influenceri na YouTubeu).

Svjedoci smo, dodaje, i primjera i od naših influencera, ali posebno svjetskih, da se u ovoj vrsti poslovanja može jako dobro zaraditi. Tako u medijima možemo čitati o tome da određene objave istaknutih influencera dosežu i milionske iznose.

“Mislim da je posao influencera postao jednak bilo kojem poslovanju – koliko ugovora i angažmana dogovorite, toliko vam se zapravo isplati. Tako imamo pojedince kojima je to stvarni posao i koji su doslovno stvorili carstvo iz komunikacije na novim medijima”, kaže Bebić.

Navodi pritom primjer influencerice Chiare Ferragni koja je cijelo carstvo stvorila, te čak i svoju marku i dućane po svijetu iz fashion bloga – što je, ocjenjuje, impresivno ne samo u tom modnom, već i u komunikacijskom i marketinškom smislu. (Sara Margetić | Hina)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , , ,