Četvrtak, 18. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Sigurnost sve bitnija turistima sa Balkana: Bh. turistima najprivlačnije Hrvatska i Turska

Preuzmite sliku

Počela je špica ljetne turističke sezone i regija je krenula na ljetovanje. Turističke agencije i stručnjaci pomno prate koje su destinacije za građane Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije i Slovenije ove godine najprivlačnije, koje su izgubile na popularnosti, koje se izbjegavaju, koji je način provođenja godišnjeg odmora najpoželjniji…

I ove godine, kažu u Udruzi hrvatskih putničkih agencija (UHPA), velik broj hrvatskih građana tradicionalno svoj godišnji odmor provodi na hrvatskom Jadranu, piše Al Jazeera.

Pitanje sigurnosti destinacije

No, oni s mora najčešće putuju u inostranstvo te, u mnogo manjoj mjeri, na kontinentu.

Za hrvatske građane, najvažniji faktori koji se uzimaju u obzir prilikom odabira destinacije su cijena, blizina, prometna povezanost, vanpansionska ponuda i dodatni sadržaji, a domaće destinacije posljednjih godina, kaže Žgomba, rade na razvijanju novih i različitih motiva dolaska.

Što se tiče smještaja, dio domaćih turista se za odmor odlučuje kod rodbine i prijatelja, a drugi najčešće biraju privatni smještaj, hotele i kampove.

Veliku ulogu u odabiru smještaja imaju potrebe i navike te da li turisti traže li aktivan ili klasičan odmor.

“Nije sunce i more jedini oblik korištenja godišnjih odmora naših građana. Dio njih, iako manji, odlučuje se za kontinentalnu Hrvatsku i planine. Razlozi za korištenje godišnjih odmora na ovaj način uglavnom su zdravstvene prirode, ali i uživanje u wellness centrima, kao i toplicama”.

Ipak, za godišnji odmor u inostranstvu tokom ljetnih mjeseci odlučuje se relativno mali postotak hrvatskih građana, kaže predsjednik UHPA-e Boris Žgomba, a oni koji se na to odluče, uglavnom biraju susjedne europske zemlje, dok tek manji dio bira neke “egzotičnije” destinacije.

Faktora za odluku je više – među njima najvažniji je cijena, ali sve više i drugi čimbenici, poput sigurnosti.

Bh. turistima najprivlačnije Hrvatska i Turska 

“Pitanje sigurnosti je svakako značajan faktor pri odabiru destinacije za odmor. Međutim, iskustva su pokazala da vrijeme povratka u te destinacije postaje sve kraće jer se ljudi privikavaju na takve događaje. Pogođene destinacije ulažu velike napore kako bi kroz atraktivne cijene, ali i marketinške aktivnosti, vratile prvobitni imidž te ponovno privukle goste”, kaže Žgomba.

Hrvatska je glavna ljetna destinacija i za građane BiH. Nakon nje tu je Turska. Kako kažu u putničkoj agenciji Relax Tours iz Sarajeva, oni svoje godišnje odmore itekako koriste, a vjerni i dalje ostaju tradicionalnim destinacijama u južnoj i srednjoj Dalmaciji te Turskoj.

“Jadran je zbog svoje blizine i veoma dobre saobraćajne povezanosti sa unutrašnjosti naše zemlje s jedne strane te fizičko-geografski diverzitetne obale i kulturno-historijske baštine, najinteresantnije odredište, prvenstveno destinacije Šibenik, Tučepi, Brela, Orebić te Mlini za porodična putovanja, dok je Makraska rivijera popularna kod svih uzrasta, posebno mladih. Najveći porast turista bilježe poluotok Pelješac i gradić Orebić gdje su hoteli svih kategorija posjećeni od strane bh. državljana”, kaže Ajdin Kršić iz Relax Toursa.

Planine na drugom mjestu

Posljednih godina, kaže Kršić, porastao je broj dolazaka stranih turista u BiH te je dosta regija i destinacija  obogatilo svoje sadržaje, a posebno planine.

A vjerni su i domaći gosti – tradicionalno najpopularnija destinacija za građane BiH je Neum. No, sve više traže se drugačiji sadržaji i vrste odmora.

“Planine su na drugom mjestu kada su u pitanju odmori rezidentnog stanovništva. Ovdje bih na prvo mjesto istakao Pino Nature hotel na Trebeviću gdje se traži soba više. Također, izdvojili bi planinu Vlašić, bjelašnicu i Trebević, gradove Konjic, Fojnicu, Boračko jezero i Krajinu kao destinacije koje posjećuju naši građani. Konjic i Fojnica su interesantni zbog prirodno-geografskog naslijeđa koje ih okružuje te smještajnih kapaciteta više katgorije koji obiluju raznim sadržajima i koji ujedno produžavaju boravak turistima. Mlađi se odlučuju za rafting na Neretvi i Uni.”

Osim Hrvatske i Turske, najpopularnija strana destinacija je Crna Gora, posebno Ulcinj i Budva, a ove godine iznenadila je velika potražnja za Španjolskom, gdje će biti premašena očekivanja agencije.

Turska ispred Hrvatske po omjeru cijene i kvalitete

Hrvatska je, kaže Kršić, neizostavan dio godišnjeg odmora te imaju klijente koji odaberu neku od svjetskih destinacija, ali se ipak vrate nekoliko dana na Jadran.

Važni elementi su, ističe, pripadanje istom kulturno-civilzacijskom krugu te “osjećaj kao kod kuće”.

Što se tiče Turske, od početka jula došlo je do pada zanimanja, ali nakon Ramazanskog bajrama traži se mjesto više. Po omjeru cijene i kvalitete, kaže, Turska i Hrvatska se ne mogu usporediti.

“Kada poredimo Hrvatsku i Tursku javljaju se neke anomalije na tržištu gdje su hoteli sa tri zvjezdice u Hrvatskoj na bazi polupansiona znatno skuplji u odnosu na hotele pet zvjezdica u Turskoj na bazi all inclusive usluge.”

U BiH cijena nije odlučujući faktor

Zanimanje za neke destinacije je, pak, opalo zbog sigurnosne situacije – Tunis i Egipat su, kaže Kršić, izgubili goste iz BiH.

S druge strane, u blagom padu u odnosu na prošle godine je potražnja za Italijom i Maltom, a pozitivan turistički trend, uz Španjolsku, bilježe Grčka i Albanija, posebno Saranda, zbog svojih prirodno-geografskih karakteristika i netaknute prirode.

Brojka bh. turista koji putuju u inostranstvo na razini je prošlogodišnje no, ističe, raste potražnja u domaćem turizmu.

A novac, ističe, za bh. građane nije odlučujući faktor odabira destinacije. “Jednostavno, građani imaju tu jednu ili dvije sedmice odmora i žele ga provesti kako treba, pa se odlučuju za kvalitetnije i skuplje aranžmane te plaćaju na rate, shooping karticama i slično.”

Srbija: ‘Potonulo’ zanimanje za Tursku

U inostranstvu, porodicama s djecom najvažnije je da imaju “all inclusive” uslugu, dok mlađi obilaze više destinacija s puno provoda i adrenalina.  Oni koji ostaju u BiH, biraju privatni i hotelski smještaj u Neumu, dok na planinama unajmljuju vikendice i hotelski smještaj.

Za građane Srbije, pak, kao i proteklih 15-ak godina, zanimanje je najveće za Grčku.

Iako je ukupan turistički  promet u inostranstvo preko agencija pao blizu sedam posto, kako kaže predsjednik Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić, potražnja za Grčku ove godine porasla je blizu pet posto.

Iza Grčke su Italija, Španjolska, Bugarska i Crna Gora. Turska, Egipat i Tunis, koji su godinama tim redom bili iza Grčke, bilježe golem pad.

“Ove godine za Tursku je interesovanje opalo više od 65 posto, otkazan je veliki broj čarter letova, Egipat već nekoliko poslednjih godina beleži konstantan pad interesovanja, kao i Tunis. Glavni razlog je terorizam i osećaj nesigurnosti kod putnika kad je reč o ovim destinacijama. Generalno gledano, pad interesovanja je posledica terorizma, loše ekonomske situacije, ali i unutrašnje političke situacije u Srbiji – neformiranje vlade, najava otpuštanja u državnim preduzećima i slično”, navodi Seničić.

‘Sporadična promocija Hrvatske u Srbiji’

Istovremeno, što se Hrvatske tiče, navodi, ima pozitivnih pomaka, ali to ide dosta sporo – prije svega zbog cijena, i to ne samo zbog smještaja koji je, kako kaže, za nijansu skuplji od onog na odabranim destinacijama.

Dok osjećaj nesigurnosti u Srbiji šteti aranžmanima u inostranstvu, zbog subvencioniranja određenih kategorija stanovništva za boravak u Srbiji (vaučeri), zadnjih godina raste zanimanje za cjelokupan ili dio odmora kod kuće.

Rast je 15 posto, a najviše se, kaže Seničić, traže toplice i jezera.

Posljednjih godina bilježi se rast potražnje za aktivnim odmorom i seoskim ili etno-turizmom.

Odlučujući faktor odabira je cijena, ali u posljednje vrijeme i sigurnost destinacije.

Odabir smeštaja je također povezan sa cijenama – posljednjih godina u bližim destinacijama, okolnim zemljama, najzastupljeniji je apartmanski smještaj, dok se na daljnim traže hoteli s manjim brojem zvjezdica.

“Van pansion je jako skup i to je nešto što turisti uvek napominju kao glavni razlog. Takođe, mislim da i promocija Hrvatske u Srbiji nije adekvatna, da je sporadična i da zato nema dovoljno efekata”, kaže Seničić.

Ističe da za Hrvatsku i Crnu Goru nemaju točne podatke zbog velikog broja individualnih, a ne aranžmana preko agencija.

Za Slovence, tradicionalne destinacije su, kako kažu u slovenskoj turističkoj agenciji Palma, Hrvatska prije svih te Grčka – zato nude izravne letove ka deset grčkih otoka.

A ove godine su, kažu, hit destinacije Španjolska, Malta i Cipar, od susjednih zemalja Italija, a potražnja ponovno raste za Turskom i Egiptom. Velik broj Slovenaca ove se godine odlučuje za “zelene” destinacije, ali i slovensku obalu i domaće toplice.

U Sloveniji omiljene i planine

“Hrvatska je blizu, gosti vole Istru i Dalmaciju i otoke. Smještaj je od hotela do apartmana, a rado koriste i mobilne kućice. U Hrvatskoj to su mobilne kućice i apartmani. Naravno, odluka je često povezana s finansijama, ali izbor je raznolik i svatko može pronaći nešto za sebe. Jeftinije su postale i druge destinacije na Mediteranu, koje su uz zračni prijevoz ponekad i cjenovno ugodnije.”

Odabir destinacije ovisi o cijeni, ali i sigurnosti i ukupnom ugodnom osjećaju. Popularna je “all inclusive” ponuda, polupansioni, ali i običan najam.

I u Sloveniji je sve veća potražnja za odmor koji se ne bazira na “suncu i moru”.

“Slovenski gosti vole putovanja, a ove godine posebno su pokazali veliki interes za krstarenja, aktivna i provjerena, ali i duža putovanja. Kod nas su omiljene i planine, ali na kraće vrijeme”, zaključuju u slovenskoj agenciji. (Al Jazeera)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje