Petak, 29. Marta 2024.
Tuzlanski.ba logo

Kako formiraju cijene: U Hrvatskoj smislili kako ´oderati´ strance

Preuzmite sliku

U poznatom splitskom restoranu domaća gošća u društvu sina zadovoljna više rižotom nego njegovom cijenom od 90 kuna, dolazi ipak ponovno sutra kod istog ugostitelja, ali ovaj put sa prijateljima iz inostranstva.

Za stolom se razgovara na francuskom i talijanskom, a račun koji za isti rižot plaćaju ovaj put je – 120 kuna! Razlika u cijeni je zato što je gošća dan prije sa sinom govorila hrvatski što joj je osiguralo popust od 30 posto, dok je sutradan jezik komunikacije bio strani. A to je razlog da rižot bude 30 posto skuplji.

Ta situacija dnevno se ponavlja u obalnim dijelovima Hrvatske u turističkoj sezoni, građani o tome pričaju, svi se nad tim već nekoliko godina tobože zgražaju, kritiziraju i prozivaju, ali se ništa ne mijenja. Štoviše, nakon što su se, najprije u Dubrovniku, a potom i u drugim turističkim dijelovima Hrvatske ugostitelji dosjetili dvostrukih cijena kao načina kako da “oderu” strance, a pri tome ne ugroze promet domaćih gostiju koji ne mogu platiti tolike iznose, taj način poslovanja toliko se udomaćio da je gotovo postao – legalan, piše Slobodna Dalmacija.

Uzalud iz nadležnih ministarstava i inspekcija tvrde kako se radi o kršenju nekoliko hrvatskih zakona i Direktive Europskog parlamenta i vijeća o uslugama na unutarnjem tržištu (iz 2006. godine), koja je ugrađena i u hrvatske zakone, sve to ne znači ništa. Na prste doslovno jedne ruke mogu se nabrojati ugostitelji koji su zbog takvog prekršaja kažnjeni, jer takav “status quo”, čini se, odgovara svima pa se i u kontrolama, kažu sami ugostitelji, benevolentno gleda na popuste domaćim gostima. Uostalom, ako ih oni sami ne prijave, ko će za njih znati? Domaći gosti mogu tako i dalje ispijati svoje kafe i piva po “normalnim” cijenama, a stranci i tako ne znaju koliko konobar susjednom stolu naplati istu uslugu. I svi su sretni.

Jaja sa šunkom 100 kuna
Ne čudi zato da je teže pronaći ugostiteljski objekt u Hrvatskoj koji ne primjenjuje praksu dvojnih cijena za strance i domaće, nego obrnuto. Radi se o tome da su na cjenovniku usluga restorana i kafića istaknute cijene koje su prilagođene standardu dobrostojećih stranaca i pokušavaju se približiti onima u EU za sličnu uslugu. Tako se rižoti naplaćuju po 120 kuna, pizze po 100 i više kuna, pivo 40 kuna, čaša vina 45 kuna, sitna frigana riba porcija 90 kuna, dva jaja sa šunkom 100 kuna, kuglica sladoleda 12 kuna, cappuccino 35 kuna…

Kako je jasno da takve iznose svojim standardom ne mogu pratiti domaći građani, to im ugostitelji na licu mjesta odobravaju na te iznose popust od 10 do 30 posto, ovisno o procjeni. Pri tome krše Direktivu Europskog parlamenta po kojoj se na primatelja usluge ne smiju primjenjivati diskriminirajući zahtjevi uslovljeni državljanstvom ili mjestom prebivališta, osim u “slučajevima kada su objektivno opravdani različiti uslovi pristupa usluzi”. Istovremeno hrvatski Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti propisuje obavezu isticanja službenog cjenovnika usluga na hrvatskom i najmanje jednom od svjetskih jezika koji se mora nalaziti na istaknutom mjestu te biti vidljiv i primjenjiv svim gostima.

– Istina je, mi dajemo popuste domaćim gostima da ih ne izgubimo u sezoni zbog većih cijena. U fiskalnu blagajnu tučemo puni iznos iz cjenika i na njega plaćamo porez. Popust koji dajemo gostima ide na naš račun, od naše zarade koje se odričemo u korist domaćeg gosta. Time želimo zadržati stalne goste, a postotak “popusta” određujemo po procjeni, nema pravila. Svi vam tako rade, računovođe nam kažu da tako smijemo jer to nije izričito zabranjeno pa je u nekoj “sivoj” zoni. Inspektori nam dolaze, pregledaju svaki svoj djelokrug rada, ali nikad nismo platili kaznu zbog toga – priča nam poznati ugostitelj iz Makarske koji, logično, želi ostati anoniman.

– Ja uopće ne razumijem taj način rada niti znam kako oni to provode kroz fiskalnu kasu. Ne može se ista usluga u isto vrijeme naplaćivati po različitim cijenama. Ako je popust u nekom razdoblju dana, on mora biti za sve isti. To je antireklama našem ugostiteljstvu i ja po cijenu gubitka ne bih to nikad radio. To je varanje i degradiranje stranaca i zabranio bih raditi takvim ugostiteljima – izričit je Stipe Knežević, dugogodišnji ugostitelj iz Zadra koji kaže da misli da je u njegovom gradu malo ugostitelja koji tako varaju goste.

Ista pravila za sve goste
Naime, zakonske odredbe kažu da ukoliko trgovac ili ugostitelj želi ponuditi neki popust gostu, o tome je dužan obavijestiti sve kupce i javno obznaniti ko i pod kojim uslovima ima pravo ostvarivanja popusta. Ugostitelji su dužni na vidljivom mjestu istaknuti redovnu cijenu i onu “s popustom”. Za neisticanje cijene s popustom pravnim osobama prijeti kazne od 10 hiljada do do 100 hiljada kuna, dok je za kršenje ugostiteljskih propisa iz nadležnosti Turističke inspekcije propisana kazna od 3 hiljade do 50 hiljada kuna. Propisi iz gospodarskog poslovanja kažu kako je određivanje popusta za goste jasno propisano Zakonom o pravu potrošača, ali nisu predviđeni slučajevi davanja popusta po nacionalnoj osnovi jer bi to predstavljalo diskriminaciju. Ugostitelj može tokom dana ili sedmice imati neke sate ili dane (happy hour) kada neke usluge daje po nižim cijenama, ali to mora biti objavljeno i za sve, a ne samo za domaće goste, kažu propisi.

– Ja sam izričito protiv takve prakse jer šteti svim ozbiljnim ugostiteljima, uvodi nered i ostavlja ružnu sliku. Pa kako može Nijemcu za mojim stolom obrok biti skuplji 30 posto od nekoga domaćeg koji jede istu stvar za drugim stolom, samo zato što je stranac?! To je sramota i prevara ugostitelja koji naplaćuju nerealno visoke cijene i varaju strance, a domaće se ne usude, pa to zovu “popustom”. I oni tobože brinu o domaćim gostima?!. Ma pustite te priče, niko ne daje gostu od svoje zarade, to je laž – decidiran je Milivoj Mladina, splitski ugostitelj dugog staža, napominjući kako su cijene nekih ugostitelja u sezoni bezobrazno prenapuhane radi zarade.

Iako ni turistički svijet, osobito Mediterana, nije imun na “lov u mutnom” kada su naplate ugostitelja u pitanju, saznali smo da jedino Bugarska i u nekim turističkim dijelovima Crna Gora imaju sličnu logiku ugostitelja, dok svi ostali nađu načina da eventualnu razliku u cijeni iste usluge (najčešće kafa, pizza) opravdaju pogledom, terasom, porculanskom šoljicom ili ekskluzivnim dijelom grada… Na Jadranu su to riješili puno jednostavnije – “od oka” temeljem jezika koji govore gosti. (Slobodna Dalmacija)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , , ,