Subota, 20. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Kako naučiti djecu da savladaju temeljne socijalne vještine?

Preuzmite sliku

Dijete bi u predškolskom razdoblju trebalo svladati temeljne socijalne vještine kao što su dijeljenje, saradnja s drugima, slušanje, poštovanje ličnog prostora, stvaranje kontakta očima s drugima te primjena pravila lijepog ponašanja.

Zato vam donosimo i primjere koji će pokazati kako to ostvariti i u praksi.

Dijeljenje

Sve od dijeljenja igrački s prijateljima do prostora s braćom i sestrama, ovo je vještina koju dijete treba savladati kako bi se izbjegle drame i plač svaki put kada mu neko „otuđi“ igračku ili neki drugi predmet. Obično djeca u dobi od dvije godine već rado dijele svoje stvari s drugima, ali to je najčešće u situacijama kada ih, naprimjer, određena igračka više ne zanima, pa samim time ništa ne „gube“.

  • Zatim počinje razdoblje usredotočenosti na samog sebe u kojem se javlja tzv. egoistično ja, kada je potrebno poraditi na učenju ove vještine. Ali to se neće postići tako da se dijete prisiljava da drugome da nešto svoje, naročito u društvu nepoznatih mu ljudi, nego mora vidjeti i roditelje kako to rade te ujedno uključiti i „ja poruke“. Naprimjer, djetetu se može reći da će vas dijeljenje keksića ili igračka s drugima usrećiti, a potom promatrajte kako reaguje.

    Saradnja s drugima

    Kada dijete krene u vrtić, naročito je važno da stekne vještinu saradnje s drugima. Ta je vještina nužna kako bi se slagalo s novim prijateljima i bilo sretno, a to će se preslikati i na odraslu dob.

    U dobi od tri do četiri godine dijete već može raditi s drugima na zajedničkom cilju kao što je priprema za igrokaz, igra u kojoj sudjeluje čitava vrtićka skupina ili građenje kule od kockica s drugim djetetom. Neka od njih poželjet će voditi, dok će druga radije slijediti ostale.

    Slušanje

    Slušanje je prva jezična djelatnost s kojom se dijete susreće, mnogo prije nego što dođe do govora, čitanja i pisanja. Ali da bi se nekoga uistinu i čulo, odnosno shvatilo kakvu vam poruku šalje i zašto mu je ona važna, nužno je naučiti kako slušati. Ta se vještina najlakše može usvojiti čitanjem priča. Dok djetetu čitate njegovu omiljenu knjigu, zastanite svako malo i upitajte ga šta se do sada dogodilo u priči. Postavljajte i potpitanja, tražite što više detalja.

  • Slijeđenje uputa

    Slijeđenje uputa i njihovo razumijevanje nužno je za kasniji uspjeh u školi, kao i na radnom mjestu. Što se tiče samog ranog djetinjstva, bilo da djetetu govorite da mora pospremiti igračke ili se ispričati prijatelju u vrtiću, važno je da dijete to zaista i shvati.
    No potrebno je izbjeći zamku postavljanja pitanja.

    Dakle, nemojte reći: Molim te, možeš li pokupiti svoje igračke? Tako će dijete imati dojam da ima opciju biranja između toga hoće li ili neće pokupiti svoje igračke, a time se povećava vjerovatnoća da to neće učiniti.

    Također treba izbjegavati nizanje uputa. U jednoj rečenici odjednom izrecite samo jednu uputu. Dakle, recite, neka pokupi igračke. Kada to napravi, tek se tada usredotočite na to da pokupi razbacanu odjeću.

  • Poštovanje ličnog prostora

    Otkad se rode, djeca su vezana za majku i njezino tijelo. Vole uvijek biti uz nju, a često im separacija predstavlja značajan problem. Kako vrijeme odmiče, tako dijete i uči da svako ima svoj lični prostor.

    U tome može pomoći i pridržavanje kućnog reda. Primjer, naučite dijete da kuca na vrata soba i kupatila, naročito ako ima braću i sestre. Također je važno da se u razgovoru ili igri s drugima drži pravila da bude od njih udaljeno barem 40 cm (što se smatra najužim ličnim prostorom).

    Stvaranje kontakta očima

    Gledanje druge osobe u oči dok razgovarate s njom jedan je od najvažnijih elemenata neverbalne komunikacije. Ipak, mnoga se djeca muče s time.

    Tome možete doskočiti pokaznim primjerom. Recite djetetu neka vam ispriča najdražu priču ili šta se dogodilo u vrtiću, a potom gledajte svuda osim u njega. Potom tokom pričanja druge priče gledajte ravno u njega. Upitajte ga kako se osjećalo u jednoj, a kako u drugoj situaciji.

    Pridržavanje pravila lijepog ponašanja

    Četiri čarobne riječi moraju se naći u vokabularu svakog predškolarca, a to će se najlakše postići primjerom. Ali nije dovoljno da djetetu samo govorite da kaže Hvala, Molim, Izvoli, Oprosti ili da pozdravlja pri ulasku u trgovinu, nego to morate raditi i sami.

    Pozdravljajte prijatelje na ulici, uvijek kada nešto dajete djetetu, nemojte izostaviti riječ “izvoli” i slično. S vremenom će sve to upiti poput spužve. (zadovoljna.hr)
     

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje