Subota, 23. Oktobra 2021.
Tuzlanski.ba logo

Sarajevo gubi povlašteni status?

Preuzmite sliku

Nacrt zakona i izmjenama i dopunama Zakona o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji Bosne i Hercegovine, čiji su predlagači delegati Jasmin Duvnjak, Slađan Ilić i Ivo Tadić, podržan je većinom glasova na današnjoj sjednici Doma naroda Federalnog parlamenta.

Budući da Nacrt mijenja dio sadašnjeg zakona iz ove oblasti, Federalna vlada je zadužena da u roku od dva mjeseca predloži Parlamentu sveobuhvatne izmjene na tragu transparentne, pravične i ravnopravne raspodjele javnih prihoda u Federaciji BiH.

Današnjem glasanju delegata prethodila je duža rasprava po čijem je završetku predsjedavajući Doma Tomislav Martinović opservirao da su od deset kantona, devet za predloženi Nacrt i da je stvorena kritična masa razgovora o nečemu što treba završiti. Potom je pozvao delegate koji u tom momentu nisu bili u sali da se vrate i glasanjem pokažu pojedinačnu odgovornost pošto on ne nemjerava prolongirati izjašnjavanje ni prekidati sjednicu.

Martinović je također rekao da je jedan od predlagača zakona i današnji obrazlagatelj tog teksta Jasmin Duvnjak bio izložen nekorektnim verbalnim napadima tokom delegatske rasprave o materiji koja je inače pitanje ‘conditio sine qua non’.

  • Po Martinovićevim daljnjim navodima, rasprava je generalno ipak pokazala da se bez nacionalnih i drugih netrpeljivosti, o vrlo teškom pitanju može razgovarati i odlučivati na korektan način.

    I drugi predlagač zakona Slađan Ilić je također zaključio da su istupi pojedinaca bili nekorektni prema Duvnjaku. Ilić je podsjetio da je on, kao i Duvnjak prethodno, pozvao kolege da u raspravi ne krenu smjerom populizma i ubiranja političkih poena, čega je dijelom ipak bilo, kako je Ilić konstatirao.

    Duvnjak je na sve kazao da namjerno nije replicirao u navedenim spornim momentima jer je uporno želio da rasprava na koncu urodi plodom a ne da ode neželjenim tokom populizma i politikantstva.

    Jedan od onih koji su tokom rasprave zamjerili Duvnjaku kao predlagaču bio je delegat Elmedin Konaković čije je obraćanje bilo karakteristični momenat sjednice. U jednom trenutku je on Duvnjaka nazvao nekompetentnim za ovu materiju i neznalicom te osporio zahtjev za širom javnom raspravom o Nacrtu pošto Duvnjak i supredlagači mijenjanju samo jedan član sadašnjeg zakona i dodaju tek još jedan, o vremenu stupanja na snagu izmijenjenog teksta.

    Kao prvi obrazlagač Nacrta danas na sjednici, Duvnjak je kazao da se uistinu radi o izmjeni samo jednog člana, ali suštinskoj, pa kao takva, može izazvati suprotstavljene argumente budući da je materija vrlo osjetljiva. Namjera je, po Duvnjakovim riječima, napraviti predloženim zakonom bar prvi korak ka reviziji cijelog sistema raspodjele javnih prihoda, a na koncu, dovesti do finansijske stabilnosti Federacije i njenih kantona te ravnomjernog regionalnog razvoja FBiH. Cilj je također otvoriti široku javnu raspravu o predloženom nacrtu kao početnom koraku ka ravnomjernijem i ravnopravnijem tretmanu svih građana Federacije u raspodjeli javnih prihoda njihovim sredinama budući da je aktuelni zakon rađen u posve drugačijim okolnostima, da je nerealan i nepravičan. U raspodjeli prihoda, čini uočljivu nepravdu, primjerice na štetu stanovnika Tuzlanskog kantona u odnosu na stanovnike Kantona Sarajevo, obrazložio je Duvnjak.

    Duvnjak, Ilić i Tadić, kao predlagači Nacrta, obrazložili su, naime, u pismenoj formi da je sadašnji Zakon o pripadnosti javnih prihoda na teritoriji Federacije BiH, od usvajanja nepravedan i štetan po građane koji ne žive u Kantonu Sarajevo jer je članom 9. stav 2., bez logičnog obrazloženja i utemeljenja, utvrđeno da formula za raspodjelu javnih prihoda za kantone u Federaciji i BiH sadrži ponder koji odražava posebne rashodovne potrebe Kantona Sarajevo i iznosi dva, a od 2015. godine, 1,9658.

    Radi se o jednom od najvažnih zakona u pravnom sistemu Federacije Bosne i Hercegovine. Njegovom primjenom tokom posljednjih desetak godina primjetna je nepravedna i nelogična raspodjela javnih prihoda po glavi stanovnika u kantonima FBiH.

    – Ako se uzmu u obzir kriteriji za raspodjelu javnih prihoda u FBiH: broj stanovnika, površina kantona, broj učenika u osnovnim i srednjim školama, možemo konstatovati da koeficijent (ponder) dva u formuli na rashodovnoj strani Kantona Sarajevo, direktno i u dugom vremenskom periodu stvara nelogičnost, nepravdu u odnosu na građane Tuzlanskog kantona. Iako ima veći broj stanovnika, veću površinu, veći broj učenika u osnovnim i srednjim školama, sredstva koja po sadašnjem zakonu dobije Tuzlanski kanton po glavi stanovnika su svake godine gotovo dva puta manja od sredstava koje dobije Kanton Sarajevo, odnosno njegovi građani. Mogli bismo konstatirati da su u ovom slučaju, primjenom koeficijenta 2, obesmišljeni i kriteriji za raspodjelu pripadnosti javnih prihoda u FBiH koji se odnose na broj stanovnika, površinu kantona, broj učenika u osnovnim i broj učenika u srednjim školama. To faktički znači, a tako se i tumači u javnosti, da građanin koji živi na području Kantona Sarajevo (sa svojim potrebama i mogućnostima da ih ostvari kroz budžet) vrijedi dva puta više nego građanin Tuzlanskog kantona. Ova anomalija je najprimjetnija u slučaju Tuzlanskog kantona i Kantona Sarajevo, pa je stoga i navedena uobrazloženju – naveli su predlagači.

    Stoga je njihova jedina a suštinska predložena izmjena u odnosu na sadašnju legislativu bila brisanje stava koji govori o navedenom ponderu za Kanton Sarajevo.

    Ukoliko je zbog stepena ratnih razaranja i posljedica agresije na BiH, te činjenice da je Sarajevo glavni grad Bosne i Hercegovine, bila potrebna veća finansijska podrska za obnovu, onda je takva funkcija trenutnog Zakona već odavno ispunjena, pa je krajnje vrijeme da se raspodjela prihoda vrši na pravedniji način i omogući ravnomjeran razvoj Federacije BiH, konstatirali su također u pisanom obraloženju Duvnjak, Ilić i Tadić.

    Sjednica je nedugo po odobravanju njihovog nacrta zakona završena, a termin naredne će biti poznat naknadno.

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , , ,