Četvrtak, 28. Marta 2024.
Tuzlanski.ba logo

Različite plaće za isti posao u državnim institucijama

Preuzmite sliku

Za isti posao zaposlenici u različitim državnim institucijama često su i različito plaćeni. Plaće su regulirane i različitim zakonima.

Tako su plaće i naknade zaposlenih, imenovanih i izabranih osoba u institucijama BiH uređene Zakonom o plaćama i naknadama u institucijama BiH (71 institucija), Zakonom o plaćama i drugim naknadama u sudbenim i tužiteljskim institucijama na razini BiH (tri institucije) te odlukama Ustavnog suda BiH kojim su uređene plaće i naknade sudaca Ustavnog suda BiH i ostalih uposlenih u Ustavnom sudu BiH, piše Akta.ba.

“Zbog ovakvih zakonskih rješenja u praksi nije zadovoljeno načelo ista plaća za isti posao u svim institucijama BiH”, navode iz Ureda za reviziju javnih institucija u BiH.

Pitanje naknada zaposlenih također nije jedinstveno regulirano za zaposlene u zakonodavnoj, pravosudnoj i izvršnoj vlasti.

“Primjerice, isplata regresa za zaposlene u institucijama BiH vrši se na temelju odluke Vijeća ministara BiH u visini od 300 KM, zaposlenima kojima se naknade isplaćuju po Zakonu o plaćama i drugim naknadama u pravosudnim i tužiteljskim institucijama na razini BiH regres se isplaćuje u visini od 50% od njihove neto plaće, dok se u Ustavnom sudu BiH ista naknada isplaćuje u iznosu od 70% od prosjeka plaće u Ustavnom sudu BiH”, navode revizori.

Topli obrok se za zaposlene u Ustavnom sudu BiH isplaćuje u većem iznosu nego u ostalim institucijama.

“Zaposleni u pravosudnim institucijama na razini BiH (sudci, tužitelji i određene kategorije stručnog osoblja) nemaju pravo na iste naknade kao izabrani dužnosnici, državni službenici, namještenici i ostali zaposleni u zakonodavnoj i izvršnoj vlasti. Navedeno smatramo neprimjerenim i diskriminirajućim postupanjem, s obzirom na to da se radi o naknadama iz radnog odnosa koje nisu sastavni dio plaće zaposlenih te bi u tom smislu trebale biti izjednačene za sve zaposlene u institucijama BiH”, ističu revizori.

Iz Ureda za reviziju javnih institucija navode da neujednačeno reguliranje prava iz radnog odnosa ima za posljedicu brojne sudske sporove i isplatu značajnih dodatnih sredstava na teret proračuna institucija BiH.

“Ne ulazeći u tehnička rješenja, kao na primjer odvojeni zakoni ili posebna poglavlja u okviru jednog zakona, ponovno ukazujemo na potrebu sustavnog pristupa problematici reguliranja pitanja plaća i naknada svih zaposlenih u bh. institucijama”, navode oni.

U tom smislu Vijeće ministara je jučer utvrdilo je Prijedlog zakona o dopunama Zakona o plaćama i drugim naknadama u sudskim i tužilačkim institucijama.

Dodaju da su odredbama Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH propisani posebni dodaci na plaću za radna mjesta koja zahtijevaju posebne uvjete ili ovlaštenja za obavljanje dodijeljenih poslova. Odredbom članka 57. Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH, koji je stupio na snagu u lipnju 2008. godine, definirano je da će Vijeće ministara BiH donijeti, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona, podzakonske akte utvrđene ovim Zakonom.

Međutim provedenom revizijom u institucijama BiH utvrđeno je da podzakonski akt za isplatu posebnog dodatka policijskim službenicima Državne agencije za istrage i zaštitu BiH, Granične policije BiH i Direkcije za koordinaciju policijskih tijela BiH još uvijek nije donesen, a isplata dodatka je odobravana kroz sustav obračuna plaća i to na temelju akata koje su donijeli rukovoditelji tih institucija.

Napominju i to da pravo na ostvarivanje posebnog dodatka policijskim službenicima uposlenim u Direkciji za koordinaciju policijskih tijela BiH nije definirano Zakonom o plaćama i naknadama u institucijama jer je ista osnovana nakon stupanja na snagu spomenutog Zakona.

“Institucije nadležne za davanje mišljenja u proceduri donošenja akata od strane Vijeća ministara BiH (Ministarstvo pravde BiH, Ured za zakonodavstvo) zauzele su stav da je nužna izmjena Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH u dijelu vezanom za policijski dodatak, u smislu  navođenja Direkcije za koordinaciju policijskih tijela BiH kao korisnika predmetnog prava, te da je tek nakon toga moguće usvajanje podzakonskog akta o načinu isplate policijskog dodatka”, navode revizori.

Ministarstvo sigurnosti BiH je iniciralo pokretanje procedure izmjene i dopune Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH prema Ministarstvu financija BiH, kao ovlaštenom predlagaču izmjena i dopuna Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH.

Ministarstvo financija BiH je u srpnju 2017. godine Vijeću ministara BiH uputilo Nacrt zakona o izmjenama Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH koji se odnosi na utvrđivanje policijskog dodatka i za policijske službenike u Direkciji za koordinaciju policijskih tijela BiH.

Uzimajući u obzir vremensko razdoblje koje je prošlo od donošenja Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH, konstatacije i preporuke revizije u ranijem razdoblju i aktivnostikoje su poduzimane u pravcu dovođenja isplate policijskog dodatka u pravne okvire, činjenicaje da u vrijeme vršenja revizije pitanje isplate policijskog dodatka nije riješeno.

Naime, u cijeloj  2016. godini navedene institucije su vršile isplatu predmetnog dodatka iako nije donesen podzakonski akt iz članka 19. stavak 4. Zakona o plaćama i naknadama u institucijama BiH. Preporučamo da sve nadležne institucije intenziviraju aktivnosti vezane za rješavanje pitanja policijskog dodatka sukladno relevantnim propisima, s obzirom na to da je prisutno nedopustivo kašnjenje u izvršavanju zakonima propisanih zadataka, a da seradi o značajnim sredstvima koja se isplaćuju po osnovu policijskog dodatka.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje