Petak, 15. Novembar 2019.
Tuzlanski.ba logo
Preuzmite sliku

Novi prijedlozi: Vozački ispit učiniti javnim i snimati ga

Novi zakon o saobraćaju je čista kozmetika i opasnost će i dalje vrebati na svakom ćošku, kažu dva stručnjaka iz Banjaluke iz oblasti saobraćaja, koji daju nekoliko prijedloga koje bi trebalo uvesti, kao što je da se polaganje vozačkog ispita učini javnim i da se snima, te da fokus više bude na prevenciji nego na kaznenoj politici.

Zakon o izmjenama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja u BiH trebalo je prije nekoliko dana da stupi na snagu, ali je vraćen na doradu. Kao prvi i osnovni problem naši sagovornici su naveli vozački ispit, koji je, kako kažu, ” smiješan” po aktuelnosti, prilagođenosti trenutnom stanju, kvalitetu i regularnosti. Predlažu da se uvede obaveza da se postave dvije kamere u automobil u kojem se polaže vozački ispit, pišu Nezavisne novine.

“Vrlo jednostavno, zašto ispit ne bude javan, da se prekontroliše regularnost? Zbog toga se događa da neki ljudi ni ne izađu na vožnju, a polože”, rekao je Vitomir Tošić, sekretar Udruženja auto-škola grada Banjaluka.

Tošić smatra da se u BiH polaže i vozi po pravilima koja su odgovarala stanju na putevima prije pola vijeka. “Oblast edukacije nije prerađena i usklađena s potrebama modernog saobraćaja, to je veliki problem i to je sve zato što o tako važnim zakonima odlučuju ljudi koji nisu dorasli ni vožnji na biciklu”, smatra Tošić.

Tošić, koji je jedno vrijeme učestvovao u izradi novog zakona, te se povukao kada je vidio, kako kaže, u kom to smjeru ide, smatra da se saobraćajna edukacija treba podići na viši nivo. On ističe da se broj stradalih u udesima mora porediti s okruženjem, a ne s prošlogodišnjom statistikom iz BiH, kako se inače radi.

“U tim proračunima se koriste dva parametra smrtnost i potrošnja goriva. Kada onda uzmemo smrtnost, koja je kod nas tri puta veća nego u zemljama EU, i potrošnju, koja je tri puta manja, pa pomnožimo, vidimo koliko smo gori i to alarmantno gori”, kaže Tošić.

Zdravko Ivić, predsjednik Udruženja auto-škola iz Banjaluke, kaže kako je struka novim zakonom htjela da spriječi nesreće i smrti na putevima, dok su se političari uhvatili kako što više kazni da naplate. Kao što su naši sagovornici rekli, najveći akcenat u novom zakonu je stavljen na kazne, a ne na prevenciju.

“Ako je neko zaslužio da bude oboren 15 puta, onda ga i treba oboriti 15 puta na polaganju vozačkog. Ali, ne bi kandidat toliko puta polagao, jer bi prije ispita naučio i bio već obučen vozač, a ne kao sada kada ne odvezu ni 100 km 30 na čas tokom obuke. Ne može se to tako raditi, djeca duže uče voziti bicikl”, kaže Ivić. Veliki problem koji je takođe naglasio je to što je u novom zakonu predviđeno da se do najteže kategorije D može doći direktno sa B kategorije. Prije je, navode, situacija bila drugačija, D ste mogli polagati samo ako prije toga imate položenu C kategoriju, nakon čega ste morali imati i određen broj godina iskustva u vožnji.

“Znači, vi sa auta ili malog kombija do 16 mjesta odmah prelazite na vožnju 70 ljudi, to je isto kao kada biste iz osnovne škole prešli na fakultet”, objašnjava Ivić.

Planirane kazne

100 do 300 KM kazne za vozače koji budu pričali na telefon tokom vožnje od

400 do 1.000 KM za prekoračenje brzine od 30 km na čas

40 KM ako na mjestu suvozača bude pijana osoba

40 KM ako pješak ima slušalice na pješačkom prelazu.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , , ,