Subota, 20. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Blokada cestogradnje u FBiH: Gdje je novac od akciza, na čije se odluke čeka?

Preuzmite sliku

Iako su izmjene seta zakona o akcizama u primjeni već više od mjesec, za cestogradnju u FBiH još nije izdvojena niti jedna marka. Kako saznajemo, Javno preduzeće Autoceste su čak ostale i bez novca kojeg su na osnovu naplaćenih akciza dobijali prije usvajanja izmjena ovog zakona.

Vlada FBiH je stavila van snage raniju odluku o raspodjeli novca od akciza na osnovu koje se ovaj novac uplaćivao prije izmjena Zakona o akcizama. Međutim, još nije donesena odluka o raspodjeli na osnovu usvojenih izmjena Zakona o akcizama, tako da JP Autoceste FBiH uopće ne dobija novac iz ovog izvora.

Iz Vlade FBiH za Faktor je rečeno da ovu odluku treba pripremiti Ministarstvo finansija FBiH, te da prijedlog ove odluke još iz Ministarstva nije došao u Vladu na usvajanje.

Na ovaj način je ministarstvo na čijem je čelu Jelka Milićević, po svoj prilici, pronašlo novi model blokiranja cestogradnje.

Iz JP Autoceste su rekli da je trenutno spremno 15 projekata za gradnju. Od tog broja, 13 ih je na čekanju, od čega se 11 odnosi na izgradnju dionica na Koridoru Vc, a dva na gradnju brzih cesta.

Ukupna vrijednost ovih projekata koji su na čekanju je veća od milijardu maraka. Od 11 dionica na Koridoru Vc, samo jedna čeka na saglasnost Evropske investicijske banke (EIB), a ostalih 10 su na čekanju zbog Vlade FBiH, odnosno Federalnog ministarstva finansija, koji treba da donesu odgovarajuće odluke.

Prema informaciji koju smo dobili iz JP Autoceste FBiH trenutno su u toku samo dva tendera i to za dionicu Buna-Počitelj vrijednu oko 80 miliona KM, te Vraca – Donja Gračanica, koja je vrijedna oko 120 miliona KM.

Izgradnja ovih dionica finansirat će se dijelom od granta Investicionog fonda za Zapadni Balkan (IFZB), a dijelom od kredita Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).

– Tenderi koji su spremni ili su već objavljeni, ali su na čekanju već godinu do potpisivanja ugovora o zajmu su: Kvanj – Buna, kojeg će finansirati EIB u vrijednosti od oko 200 miliona KM, Ponirak – Vraca, kojeg također finansira EIB sa oko 100 miliona KM i IFZB sa blizu 40 miliona maraka, Vranduk – Ponirak kojeg finansira OPEC-ov fond OFID sa blizu 100 miliona, te Nemila – Vranduk kojeg finansira kuvjatski fond KFAED sa više od 70 miliona KM. Osim toga, postoje i tenderi koji već godinu dana čekaju na saglasnost Vlade FBiH da bi bili objavljeni, a odnose se na dionice Mostar Sjever – Mostar Jug i Tunel Prenj – rečeno za Faktor u Press službi JP Autoceste FBiH.

Prema njihovim navodima postoje i tri dionice za koje su pripremljeni tenderi, ali je prije njih potrebno dobiti saglasnost od EBRD-a i EIB-a.

Međutim, ove banke ne mogu dati svoju saglasnost prije nego domaće vlasti pokrenu inicijativu za zaduživanje. Radi se o dionicama Tarčin – Ivan, za koju novac, u iznosu od oko 100 miliona maraka osigurava EIB.

Isti iznos novca osigurava EBRD za izgradnju tunela Ivan, a ove dvije banke zajedno su planirale izdvojiti i još oko 360 miliona KM za izgradnju dionice Poprikuše – Nemila.

– Za dionicu Počitelj – Zvirovići raspisat će se ponovljeni tender, ali se trenutno čeka na saglasnost EIB-a. Za pripremu tendera za dionicu Doboj jug – Poprikuše, koja će se graditi po modelu koncesije, konsultant IFC čeka na saglasnost Vlade FBiH – dodaju iz Autocesta FBiH.

Dionice brzih cesta, za koje je također spremna dokumentacija, su Lašva – Nević Polje i tunel Hranjen prema Goraždu.

– Za projekat Lašva – Jajce, odnosno prvu fazu Lašve – Nević Polje, čeka se na raspodjelu prihoda od akciza od Vlade FBiH. Za tunel Hranjen čeka se na raspodjelu dobiti od BH Telecoma – saopćeno je iz JP Autoceste FBiH.

Kako saznaje spomenuti portal, za tunel prema Goraždu novac se već nalazi na računu, ali Vlada FBiH još nije donijela odluku o njegovoj raspodjeli, dok za novac dobijen naplatom klirinškog duga Rusije prema BiH, koji je također trebao biti korišten za gradnju dionice Lašva – Nević Polje, postoje informacije da je navodno već potrošen za druge namjene.

– Projekti koji su ranije čekali na pozitivno mišljenje Ministarstva finansija FBiH su dobili to mišljenje i proslijeđeni su Ministarstvu finansija BiH, s obzirom da bi ministar Vjakoslav Bevanda trebao biti potpisnik ugovora o zajmu. Sada se ta procedura “razvlači” u državnom Ministarstvu finansija, prikupljaju se potrebna mišljenja i slično. Uglavnom, malo je vjerovatno da će ti tenderi biti i raspisani u skorije vrijeme – napomenuli su izvori Faktora.

Osim toga, Vlada FBiH još nije usvojila Poslovni plan JP Autoceste, koji je pripremljen još krajem prošle godine, a koji predstavlja osnovu za zaduživanja i planiranje izgradnje i bez njegovog usvajanja nije moguće raspisati tendere za izgradnju. Kako su nam kazali naši izvori, dionice Tarčin – Ivan i tunel Ivan uopće nisu uvršteni u listu projekata koji će se graditi, iako je novac za njih osiguran prije godinu. (Faktor)

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje