Subota, 20. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Abortus: Grijeh i zločin ili sloboda izbora?

Preuzmite sliku

Tema abortusa se diskutira s oprečnim stavovima religija i svjetovnih uvjerenja, a upravo o ovoj temi za Agenciju FENA govorili su doc.dr.sc. Zorica Maros, profesorica moralne teologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu, dr.sc. Osman Jahić, profesor u Behram-begovoj medresi Tuzla, profesor na Bogoslovskom fakultetu u Foči protojerej dr. Vladimir Stupar i predstavnik Jevrejske zajednice BiH Eli Tauber.

Profesorica Maros na početku razgovora jasno je kazala da je za Katoličku crkvu pobačaj i grijeh i čin usmjeren protiv samog Boga jer se vjeruje da život dolazi od Boga, ali i zločin jer Katolička crkva smatra da je dijete od trenutka začeća već ljudska osoba i zbog toga bi bio zločin koji prolazi nekažnjeno.

Ocijenila je da je najveći problem neinformiranost te je iznijela podatak da je broj pobačaja u posljednje vrijeme značajno smanjen upravo zato što ljudi imaju više informacija.

Zahvaljujući naučnom napretku sada se vidi šta se dešava u majčinoj utrobi i ljudi vide da je riječ o djetetu. Čak i ateisti, ne samo kršćani, i ginekolozi koji su prakticirali pobačaj sada ustaju i govore uime života jer postaje vidljivo šta se zapravo događa – naglasila je Maros.

  • abortus-ubistvo-deteta
  • S obzirom na to da Crkva jako vrednuje život, kaže Maros, diskriminacija bi bila kada bi se dopustilo odstranjenje začetog ploda koji nije, uvjetno rečeno, psihofizički savršen jer “ko određuje ko je zdrav na koncu”.

    Bilo bi znači da je život koji je na neki način deformiran manje vrijedan, a uz to se ne može stati. Ako je riječ o nekim deformacijama uvijek je za Katoličku crkvu riječ o zločinu – objasnila je Maros.

    Postoji izuzetak od ovog pravila, a to je kada žena ima oboljelu maternicu od karcinoma u slučaju da se mora odstraniti maternica u kojoj je plod. Ako je život majke u činjeničnoj i stvarnoj opasnosti onda se taj čin, kaže ona, dopušta kao neizbježno zlo. Taj čin se onda dopušta uime dobra.

    Profesor Jahić je podsjetio na hadis Božijeg poslanika Muhameda s.a.v.s. u kojem stoji da nakon 120 dana od začeća melek udahnjuje dušu i to se smatra živim bićem tako da je stajalište pravnika i teologa muslimana da abortus nije dozvoljen, odnosno da je zabranjen i smatra se zločinom.

    Izvršiti abortus i ubiti živo stvorenje čak su predviđene u islamskom pravu sankcije koje su vrlo stroge kao da se radi o ubistvu odrasle osobe. Čak se predviđa i smrtna kazna. Strogo je zabranjeno osim u izuzetnim slučajevima kada postoji razlog koji opravdava tako nešto kao npr. kada bi život majke bio ugrožen – pojašnjava za Agenciju FENA Jahić.

    Naglašava da se u ovom slučaju kada je život majke ugrožen smatra da je po pravu važnije sačuvati majku nego dijete jer je majka osnova, a dijete potomak.

    Jahić je također potvrdio podatak da je u posljednjih 15 do 20 godina smanjen broj abortusa te smatra da je razlog tome što se ovom pitanju pristupa na drugačiji način.

    Između ostaloga uključuje se i vjersko-moralni aspekt i nadam se da će se uvažavati stavovi crkava, vjerskih zajednica i smatram da je to dobro za društvo da doista ako nema razloga da se to i ne radi – mišljenja je Jahić.

    Ističe da postoje otvorena pitanja kako postupiti u slučaju da se otkrije neka anomalija djeteta, ali generalno stav savremenih muslimanskih učenjaka kad su ovakva pitanja posrijedi jest da prvo medicina i struka moraju da kažu svoju riječ i to ne jedan ljekar nego tim stručnjaka.

    Dakle da se pouzdano utvrdi da je riječ o takvim situacijama i tek potom bi oni mogli zauzeti neki svoj stav. Tu moramo također biti oprezni jer ni medicina nije kazala zadnju riječ po mnogim stvarima zbog čega ne treba ishitreno donositi odluke – stava je Jahić.

    Za primjer je naveo slučaj kada je islamski autoritet ispričao da mu je jedan roditelj iznio takav problem i učenjak mu je savjetovao da prepusti to Bogu neka On odluči te se dijete rodilo zdravo.

    Savjetnik za kulturu Jevrejske zajednice BiH dr. Eli Tauber ističe da je u judaizmu dozvoljen abortus do 40 dana, ali i kasnije ako ugrožava životno stanje trudnice.

    Tauber u izjavi za Agenciju FENA kaže da su kod Jevreja pobačaji bili vrlo rijetki i to je jedan od razloga malog broja talmudskih raspravljanja o ‎pitanju abortusa.‎

    U Talmudu se embrion u prvih 40 dana trudnoće označava kao “voda” i abortus je u ovom periodu, pod izvjesnim okolnostima, dozvoljen. Od četrdesetog dana trudnoće do kraja prvog trimestra plod se smatra organom majčinog tijela, pa su etičko-religiozni standardi u ovoj oblasti znatno restriktivniji.

    Profesor na Bogoslovskom fakultetu u Foči protojerej dr. Vladimir Stupar u razgovoru za Agenciju FENA naglasio je da je Pravoslavna crkva protiv abortusa jer prekid trudnoće u bilo kojoj etapi razvoja ljudskog bića u prenatalnom periodu predstavlja ubistvo, što se protivi šestoj Božijoj zapovijesti koja glasi “Ne ubij!”.

    Prenatalni period razvoja čovjeka je sastavni dio biološkog razvitka ljudskog bića i ako se on prekine, odnosno ako se vještačkim putem ili na bilo koji drugi način izvrši pobačaj, to znači da je ubijen čovjek – pojasnio je Stupar.

    Naglašava da je potpuno jasno da Pravoslavna crkva abortus smatra zločinom i ubistvom, odnosno ubistvom najvišeg stepena, jer djeca koja su ubijena abortusom imaju dušu od trenutka začeća. Stoga je jasno da se abortus ne može dopustiti niti dozvoliti, pogotovo ako se zna da je dijagnostika u savremenoj medicini toliko napredovala da se mogu predvidjeti i pravovremenim liječenjem spriječiti bilo kakve komplikacije u toku trudnoće.

    Ako se utvrde bilo kakve anomalije ni tada se ne dopušta ubistvo jer bi to značilo da ako je neko od nas s invaliditetom ili s nekom od tjelesnih anomalija, da u tom slučaju nema pravo na život. Praksa je pokazala da postoje pogrešne dijagnoze usprkos razvoju dijagnostike, odnosno da ljudski faktor može s namjerom ili bez nje da utiče na konačnu sudbinu nerođenog čovjeka, što otvara mogućnost za zloupotrebu – istaknuo je Stupar.

    Objasnio je i da pravilna emancipacija žena podrazumijeva da žene budu slobodne ne od moralnosti i odgovornosti za dar Božiji koji su dobile s mogućnošću da budu majke, što predstavlja punoću svake ženstvenosti, već da žene budu slobodne od grijeha ubistva nerođene djece.

    Dakle sloboda je u saradnji i ljubavi prema Bogu i životu, a ne prema grijehu i smrti. Zbog toga je ovo pitanje prije svega pitanje morala i duhovnosti pa tek onda pitanje ljudskih sloboda i prava -rekao je u razgovoru za Agenciju FENA dr. Stupar.

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , ,