Ponedjeljak, 22. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Lumiwings napustio Tuzlu: Šta se desilo i ko je za isto kriv?

Preuzmite sliku

Sada je potpuno jasno Lumiwings je napustio Tuzlu. Pa da pokušamo ustvrditi što se desilo i ko je za isto kriv. Da odmah riješimo zamaaero neće sudjelovati u čerečenju direktora Dževada Halilčevića oko odlaska Ryanaira i Wizz Aira.

Prvo svi su mu klicali i smatrali ga nacionalnim herojem kada je u Tuzlu doveo Ryanair, te bitno povećao broj linija Wizz Aira (prošlog ljeta) nakon 5 godina stagnacije, sada je odjednom najgori direktor na svijetu.

Ryanair je otišao zbog takse od 1,50 eura koju nije postavila Tuzla nego BHDCA. Halilčević je mogao, kao i Banja Luka ne prijavljivati putnike BHDCA i riskirao bi sudsku tužbu i odgovornost. Banja Luka je pristala na rizik sudske tužbe, Tuzla nije htjela ići protiv pravila. I Ryanair je otišao. Tu krivica nije Tuzle.

A Wizz Air. Koliko je na njega utjecala ta taksa? Možda je, možda nije. No, činjenica je da je Wizz Air sa Tuzlom pregovarao oko baziranja 3. aviona radi čega je aerodrom radio i 3. gate. A onda je odjednom naglo, nenajavljeno i neplanirano Wizz Air ukinula bazu.

Je li Wizz Air bio isprovociran silnim i višegodišnjim obećanjima za treći gate (obećava se od 2020). Isto tako obećava se osvjetljenje centralne linije. Ovo je i te kako važno za zimske operacije. A, Wizz Air si više ne može dozvoliti treći backup avion u Tuzli koji je imao prošle dvije zime jer ima manjak aviona radi Pratt & Whitney motora.

  • Atrij i parkiralište se grade godinama. Da, ako je Wizz Air otišao radi te isprovociranosti konstantnim prolongiranjima onda je odgovornost direktora i te kako jaka. No, moguće je da je Wizz Air samo pokupio krpice i otišao jer ima manjak aviona i jer su mu drugdje avioni isplativiji. Ne bi Tuzla bila ni prva ni zadnja. Napravio je to i u Sarajevu, a i u Banja Luci je smanjio broj linija na pola. A na to ne mogu utjecati ni direktori daleko većih aerodroma od Tuzle. Wizz Air je zatvorio 1/4 svojih baza. To je jednostavno takva kompanija.

    No, Lumiwings je potpuno druga priča. Ovu kompaniju je očajnički pronašao direktor Halilčević. Nakon što je dobio odbijanac od Trade Aira i Air Montenegra. E sad, beggers can’t be choosers. Kad si očajan loviš se za slamku. Postignut je sporazum sa Lumiwingsom. Sporazum koji nije baš puno toga definirao.

    No, ono što je više nego loše je da su karte stavljene u prodaju puno prekasno. Potencijalni putnici su tada već imali alternativu. Naravno, prodaja je bila loša i u I. i II. mjesecu. Logično. Pa to su mjeseci koji su mrtva sezona. No, letovi Lumiwingsa su istinski bilo katastrofalno loše popunjeni. I da, potrošili su 1,27 miliona eura u samo dva mjeseca. Da je prodaja bila iole bolja linije bi izdržale do proljeća. Ali, eto nije. Lumiwings si je lijepo napunio blagajnu u najgorim zimskim mjesecima, i fino se, bez imalo grižnje savjesti, pokupio sa Tuzle. Ništa čudno. Puca njima za Tuzlu. Nema više novaca, do viđenja.

    Ono što ovdje treba brinuti je zašto su odabrane linije koje su imale toliko tragičnu popunjenost i zašto su se karte stavile u prodaju puno prekasno. I tu je odgovornost Aerodroma. Aerodrom je linije dogovorio sa Lumiwingsom, no njegova je bila zadnja. I pogriješio je. Trebali su nastaviti linije koje je već utabao Wizz Air, gdje su ljudi imali naviku putovanja. No, aerodrom mi kaže da su najslabiju popunjenost imali upravo za Stockholmu Skavsti, liniju koju je operirao i Wizz Air. To mi je potvrdio i Lumiwings, ova linija je imala najlošiju popunjenost. Čudno.

  • Na kraju je direktor Halilčević rekao da Lumiwings ne odlazi iz Tuzle nego da odlazi samo na servis u Italiju. No, kompanija je zapravo dislocirala avion i prekinula operacije. Je li Halilčević lagao zamaaero? To bi bilo jako blesavo, pa znao je da će se istina razotkriti u dva dana. Halilčević je danas za portal zamaaero rekao da je avion zaista otišao na servis, no da su se tokom servisa odlučili prekinuti operacije jer više nije bilo sredstava za iste. Hm, hm, hm… Ne drži ovo vodu. Prije će biti da su sami povukli za nos Tuzlu. Zar je moguće da je sam direktor tako namagarčen.

    Lumiwings je napisao saopćenje u kojem potvrđuje da prekida sve operacije od 27.2. No, Lumiwings jasno ističe da više ne leti jer više nema potporu aerodroma, dakle više nema novaca. Kako i zašto, pobogu. Zašto aerodrom nije logičnije trošio novac. Morali su shvatiti da prekasno kreću u prodaju i da im je load faktor ekstremno loš. Samim time su već krajem XII. mjeseca znali da neće biti dovoljno novaca. Zašto onda već 7.1. nisu smanjili broj letova na 4-5 tjedno (po jedan let na svakoj liniji). Ovo su mogli prezentirao kao planirano smanjenje, a novac bi dostajao do kraja III. mjeseca i nove subvencije. Zašto su inzistirali na 10 letova do kraja II. mjeseca, pobogu?

    Halilčević me danas zamolio da napišem kako je aerodrom napravio apsolutno sve što je mogao i pružio je maksimalnu uslugu i podršku Lumiwingsu, a da sama subvencija nije predmet aerodroma, da on nije odlučivao o načinu raspodjele novaca i visini poticaja, nego da je to do lokalne vlasti Tuzlanskog kantona. OK, vjerojatno je i tako, ali pobogu, zašto se nije reagiralo na vrijeme, zašto se od 7.1. nisu smanjili letovi pa da novac dostane do kraja III. mjeseca. Do vraga. Da se to napravilo bilo bi novaca za smanjene operacije sve do sredine III. mjeseca kada su se operacije ponovo mogle povećati, a kada bi bilo i bitno više putnika. Konačno, zašto se aerodrom nije potrudio prikupiti još novaca za operacije još mjesec dana.

  • Ovako se izgubilo povjerenje i ono malo putnika. Lumiwings je bio noname kompanija od koje putnici zaziru bojivši se ja će biti preveslani. Toliko puta su bili preveslani u regiji, pa pušu i na hladno. A eto, ovdje se pokazalo da ne pušu na hladno. Jednostavno ovdje su i još jednom bili preveslani. Pobogu, pa kako će ti putnici onda vjerovati kompanijama i aerodromu u budućnosti? Uništena je zadnja šansa da se stvori povjerenje putnika. Nepovratno uništena. Kako će ti putnici vjerovati nekim operacijama u budućnosti. I zato se to nije smjelo desiti. Do vraga. Tu odgovornost snosi uprava aerodroma. Iskreno bolje da se nije ulazilo u takav deal. Jednostavno trebalo se logičnije raspodijeliti novac (na manje linija ili frekvencija), trebalo se više poraditi na boljem load faktoru. Ali ovo se desiti nije smjelo.

    Halilčević je rekao da Lumiwings pregovara sa Kantonom oko letova na proljeće (od 31.3.), no da nije zadovoljan ni sistemom subvencija, niti sporosti provođenja javnog poziva. No, koja je korist od toga sada? Nema više povjerenje prema Lumiwingsu. Load faktor bi sada bio i manji jer ljudi kompaniji ne vjeruju. A Lumiwings je jedini koji je pokazao preliminarni interes za te letove. Nema drugih zainteresiranih. Desili se taj deal to bi sada bilo istinsko bacanje novaca.

    Navodno je Lumiwings ostao dužan velik novac za gorivo. Ako je to tačno takva kompanija se tu više ne planira vračati. Jer si je ovime zatvorila sva vrata. Tako da je nisam nimalo optimističan u povratku Lumiwingsa od IV. mjeseca. A što je ona ostalo Tuzli? Osam letova Wizz Aira. Nije dobro, nikao nije dobro. Nisam optimističan za Tuzlu. (Piše analitičar: Alen Šćuric)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , ,