Petak, 19. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Faruk Hadžić: Ove hitne mjere treba poduzeti kako bi se značajno smanjila cijena goriva u BIH

Preuzmite sliku

Benzinske pumpe širom Bosne i Hercegovine nastavljaju s dizanjem cijena goriva. Vozači su ogorčeni, no i dalje skoro niko ne gasi motore bez obzira na poskupljenja.

Federalno ministarstvo trgovine nedavno je zaprimilo 250 obavijesti o promjeni cijena i marži i iste se odnose na povećanje cijene benzina i dizela na benzinskim pumpama.

Ekonomista Faruk Hadžić osvrnuo se na novonastala poskupljenja te dao svoj prijedlog mjera kako bi se cijene goriva snizile.

“Cijene goriva nastavljaju rasti i u našoj državi. Početkom marta ove godine sam upozorio da moramo usporiti rast cijene goriva, kroz manje poresko opterećenje, jer ćemo na taj način usporiti i lančani rast cijena drugih proizvoda. Također sam upozorio da što duže budemo čekali, kasnije će biti sve bolnije i teže pomoći građanima i privredi.
U Kantonu Sarajevo, najniža cijena benzina je danas 3,31 KM po litri, a dizela 3,41 KM, s tim da se možda može negdje naći i jeftinije, ako je u pitanju stara zaliha. Danas ću izaći sa novim prijedlogom kako uticati na značajno smanjenje cijene goriva u BIH.

Dvije su simultane mjere.

Prva mjera je pod hitno i bez odlaganja privremeno suspendovati akcize na gorivo. Ovo je toliko urgentna mjera, da nikakvi izgovori od strana donosioca odluka nisu mogući. Na ovaj način se smanjuje cijena litre goriva između 0,30 do 0,40 KM zavisno od vrste goriva.

Druga mjera uključuje obračun PDV ne na trenutnu vrijednost litre goriva, već na iznos maloprodajne cijene od 2,01 KM koja je bila prije godinu dana. Pri cijeni od 2,01 KM, država uzima sebi po litri goriva 0,29 KM PDV-a, dok pri cijeni od 3,31 KM uzima 0,48 KM. Dakle, samo zbog više cijene goriva, država ekstra zarađuje na PDV-u 0,19 KM po litri benzina. Cilj ove mjere je samo da država uzima isto na PDV-u kako je to bilo prije rasta cijena, a ne da ekstra zarađuje zbog inflacijske krize.

Dakle, ako bi se ova mjere usvojila, cijena litre goriva bi odmah bila niža za 0,54 KM po litri benzina, ili 2,77 KM. Slično smanjenje bi se moglo očekivati i po litri dizela.
Država ne bi imala bilo kakav gubitak ili smanjenje u naplati indirektnih poreza. Po osnovu akciza, za šest mjeseci bi smanjenje u naplati bi bilo oko 250 miliona KM. Međutim, podaci UIO BiH pokazuju da su prihodi od indirektnih poreza u prvih pet mjeseci 2022. godine veći za 739 miliona KM ili 23,88% u odnosu na isti period 2021. godine. Čak i sa smanjenjem akciza, već su sada u plusu gotovo 500 miliona KM, a imaju još za naplatu sedam mjeseci.

Građanima i privredi se mora pomoći, a ovo je najbolji način da se bude fer prema svima. Priča da će samo bogati imati koristi od smanjenja cijene goriva, jer siromašni ne voze auta je vrlo neozbiljna i ne vrijedi je uopšte komentarisati. Probajte samo zabraniti registraciju auta sa EUR 1 i 2 normom, pa će te vidjeti koliko je “bogatih” što voze auta u našoj državi.” navodi Hadžić.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje