Srijeda, 22. Septembra 2021.
Tuzlanski.ba logo

Bečarević: Turski tok je najveća prevara u energetskom sektoru FBiH, platiće je privreda i građani

Preuzmite sliku

Na adresu svih nadležnih institucija i organa poslata je analiza kojom se kako tvrdi ukazuje na najveću prevaru u energetskom sektoru FBiH. Analizu je poslao još uvijek aktualni savjetnik u upravi BH Gasa Almir Bečarević.

Ova analiza bi trebalo da potvrdi ranije tvrdnje iz BH Gasa da se prelaskom snabdjevanja plinom na Turski tok povećava cijena gasa i urušava pislovanje BH gasa. U svom obračanju izrazio je spremnost na javnu debatu s ministrom Nerminom Džindićem kojeg smatra najodgovornijim za nastalo stanje koje kako kaže treba biti predmet istraga. Bečarević je istakao i da je podnio krivičnu prijavu, piše Patria.

Ovim želim da pokažem svu razornost i brutalnost ministra energije, rudarstva i industrije koji obmanjuje javnost, a sve ovo sam najavio policiji da će se dešavati uz prezentaciju cijena koje će proizvesti štetne posljedice Prelazak na Turski tok je karakterisalo odsustvo bilo kakve analize i bilo kakvog odobrenja nadležnog organa obzirom da su u tom trenutku bili važeči ugovori sa transporterima kroz Mađarsku i Srbiju. Tog 30.12.2020. godine telefonski se odlučivalo o prelasku na Turski tok, a sve posljedice su bile poznate i u tom trenutku. Poseban segment ove kratke analize su e-mail poruke koje nedvosmisleno pokazuju kako neznanje upravlja našim životima i kako se stvari od krucijalne važnosti prebijaju preko koljena, napisao je Bečarević.

U analizi je navedeno kako je ruska cijena gasa u mjesecu martu 2021. godine prije prelaska na Turski tok iznosila

13,722 USD/MWh, što preračunato iznosi 145 USD/Nm3. Ruska cijena gasa je u mjesecu aprilu 2021. godine iznosila (prema fakturi Energoinvesta)280 USD/Nm3 (kurs 1,6). Po fakturi Energoinvesta ispada da je povećanje za mjesec bilo 100 posto.

Bečarević je kako tvrdi po fakturama Energoinvesta uporedio troškove novog i starog toka sa transportom kroz Mađarsku i Srbiju do Zvornika. Prema toj analizi turski tok je skuplji za 30 KM skuplji. Prema tome Bećaravić tvrdi da će do kraja 2021 troškovi vžbiti veći za 3 miliona maraka.

Istovremeno, kako nisu raskinuti ugovori kroz Srbiju i Mađarsku to je ostala obaveza plaćanja troškova po ovim ugovorima po principu puno za prazno. Po ovom osnovu od aprila do kraja godine je plaćeno/biće plaćeno cca do 9 mil. KM. Ovo znači da prelazak na Turski tok košta samo u ovoj godini više od starog pravca snabdjevanja za 12 miliona KM, navodi se u analizi.

Bečarević se u analizi dotiće i saopštenja Energoinvesta objavljenog na našem portalu. Iz tog saopštenja prema njegovom mišljenju se vidi da nije bilo konkretnih koraka ka regulisanju odnosa sa mađarskim transporterom kojem navodno Energoinvest plaća veće troškove od realnih.

Bečarević piše i da je najavljeno smanjenje cijene plina za 20 posto nakon prelaska na Turski tok bila obmana za opravdanje tog poteza. Umjesto toga privredi je već povečana cijena, s tim da bi se to desilo i ranije da BH Gas nije amortizovao povećanje dok je izdavao fakture.

Od jula mjeseca Energoinvest započinje da fakturiše gas prema potošačima i ta cijena prema industriji iznosi (juli mjesec) cca 340 USD.

– Kada znamo podatak da je na cijenu od 280 USD (april mjesec) ruski Gazprom Export (po formuli) povećao cijenu od 30 USD dobijemo da je cijena gasa za III kvartal (juli) 2021. godine trebala da iznosi 310 USD, a industriji se za juli fakturiše 340 USD.

Cijena od 340 USD preračunato po kursu iznosi 560 KM, a gas za distributivne kompanije i dalje iznosi BH-Gas-ovih 485 KM. Po ovome Energoinvest prodaje gas ispod cijene koštanja i ovo je glavni razlog svih napada na BH-Gas (čelnih ljudi) jer treba reći da je car go ili tražiti novce sa računa BH-Gasa, a koji su odlukama predviđene za razvojne projekte (Južna interkonekcija) ili iz budžeta, piše Bečarević.

Navodi i da se staralo sa cijenom gasa za industriju u prvom kvartalu 2021. godine od 260 USD, a u prvom kvartalu 2022. godine trebala bi/znosit će 390 USD (sada iznosi 340 USD) što je povećanje od 50%.

– Da li neko misli da će cijena za industriju biti 643 KM u odnosu za distribuciju 485 KM narednu godinu? Ako i hoće neko onda mora snositi razliku koja za godinu dana (2022. godina) distributivne potrošnje od 135 mil. Sm3 iznosi: 21.000.000 KM.

– Ovo je jedina istina zašto se BH-Gasu dalo samo 34 KM za troškove transporta gasa jer svaki veći iznos znači još veći gubitak na supstanci na distributivnim kompanijama. Ova razlika treba biti još povećana za troškove ugovora sa mađarskim transporteromi koji će iznositi u 2022. godini 7-8 mil. KM (ako se Energoinvest ne smisli da raskine ugovor ili ne plati raskidnu klauzulu ili ne pokrene arbitražu u Švicarskoj), piše Bečarević.

Prema njegovom mišljenju ono što treba znati je to da ovo nije kraj problemima u vezi sa prelaskom na Turski tok.

– Ovdje ću se fokusirati i na objavljeni Open seasons (zakup kapaciteta na srbijansko-mađarskoj granici) gdje se do kraja septembra mogu zakupiti kapaciteti kroz Turski tok, a za potrebe snabdjevanje potrošača u Mađarskoj. U slučaju da trgovci iz Mađarske zakupe sve količine preko Turskog toka onda se postavlja pitanje rasporeda količina u zimskom periodu jer će Turski tok biti gotovo u potpunosti popunjen. Zimske oscilacije Sarajevogasa su dramatične za svakog transportera i vrlo lako se može desiti da dnevne potrebe ne mogu biti zadovoljene iz Turskog toka, te se time otvara mogućnost kupovine gasa iz skladišta Banatski dvor (Srbija) čime će cijena gasa biti još veća. I na ovo smo upozorili, ali odbija se kao od zid. Treba znati da je brutalna laž da je Gazprom Export nešto uslovio jer i oni znaju da se gas mogao kupovati od njih, a onda transportovati kroz Ukrajinu, Mađarsku i Srbiju što je transportni put koji se koristi za ostale korisnike. Istovremeno, moglo se zakupiti kapaciteta kroz Ukrajinu (potpuno primjenili III energetski paket), ovdje mislim na BH-Gas i Energoinvest, te time se u potpunosti iskoristiti zakupljeni transportni put kroz Mađarsku i Srbiju.

Još da dodam, o cijeni transporta kroz Mađarsku i insinuacijama da je neko nešto plaćao više ili se ugradio je samo bacanje prašine u oči jer ugovor sa mađarskim transporterom je u primjeni od 1998. godine i o tom ugovoru bi mi trebalo puno više stranica kucanog teksta da ga objasnim, ali spreman sam svjedočiti pred bilo kojim organom kao i o svemu napisanom, napisao je Bečarević. Za potvrdu svojih navoda na relevantne adrese je dostavio i određene e- mail prepiske.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje