Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru, posebno kod starijih vozila, jer često odgađanje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača.

Turbo punjači se danas ugrađuju u gotovo sve dizelske motore, a sve češće i u benzinske, gdje postaju dominantna opcija. U nastavku teksta su neki od najčešćih kvarovi turbo punjača, te upute kako ih prepoznati, piše Revija HAK.
Neispravnost ležajeva rotora turbo punjača
Najčešći kvar turbo punjača dešava se nakon pređenih 120.000 kilometara. Simptomi uključuju pad snage motora i paljenje lampice koja označava neispravnost motora, zatim naglo povećanje potrošnje ulja, što često prati gust dim iz auspuha. Ubrzo se može upaliti i crvena lampica za ulje, što je znak da vozilo treba odmah zaustaviti i ugasiti motor kako bi se spriječila ozbiljna šteta, uključujući i blokadu motora zbog gubitka podmazivanja.
Ako dođe do potpunog raspadanja turbo punjača, moguće je trenutno gašenje motora bez mogućnosti ponovnog pokretanja. Djelovi koji se raspadnu mogu začepiti protok zraka do motora, a sitni ostaci mogu se raspršiti po cijelom sistemu turbo punjenja, što može zahtijevati kompletnu zamjenu cjevovoda – i znatno povećati troškove popravke.
Pucanje crijeva, cijevi ili hladnjaka turbo punjača
Zbog stalnih opterećenja, može doći do pucanja dijelova sistema. Simptomi uključuju gubitak snage, paljenje lampice motora i izlazak crnog dima kod vozila bez filtera čestica. Kod onih s filterom, dolazi do ubrzanog zasićenja filtera.
Ako pri naglom dodavanju gasa čujete šištanje iz motornog prostora, moguće je da je došlo do pucanja cijevi na strani usisa pod pritiskom. U nekim slučajevima nećete čuti zvuk, ali se može primijetiti uljna maglica na mjestu gdje zrak izlazi. Ako simptoma nema, kvar se može otkriti vizualnim pregledom ili tlačnim testom.
Kod ovakvih problema, često se privremeno rješenje može pronaći na licu mjesta – krpanjem crijeva ili vraćanjem ispale cijevi na svoje mjesto. U mnogim slučajevima moguće je vozilo dovesti do najbližeg servisa, iako sa smanjenom snagom.
Neispravnost regulacije pritiska punjenja turbo punjača
Simptomi uključuju pad snage, paljenje lampice motora i prelazak u tzv. prinudni režim rada. Iako se s ovakvim kvarom često može stići do servisa, priroda kvara može varirati – od manjih problema koje može riješiti pomoć na cesti, do ozbiljnijih kvarova koji zahtijevaju zamjenu cijelog turbo punjača.
Zviždanje koje se javlja prilikom naglog ubrzavanja može ukazivati na istrošene ležajeve osovine turbo punjača. Iako motor još može normalno raditi, ovaj znak ne treba zanemarivati jer može dovesti do potpunog kvara i ozbiljnih oštećenja na motoru. Prednost je što postoji "najavna faza" – zviždanje koje može trajati danima ili mjesecima prije nego što turbo potpuno otkaže.
Preventiva: redovna zamjena ulja
Za dug životni vijek turbo punjača, važno je redovno mijenjati motorno ulje. Produžavanje servisnog intervala negativno utiče na ležajeve. Kod vozila sa preko 120.000 km preporučuje se zamjena ulja najmanje jednom godišnje, odnosno svakih 8.000 do 12.000 km, što značajno usporava trošenje komponenti turbo punjača.