Svake godine na putevima život nažalost izgubi mnogo ljudi, dok mnogi budu povrijeđeni. Zato je važno čuvati i sebe i druge, a posebno dobro je znati koji položaj tijela dok sjedimo u kolima može da smanji rizik od povreda u slučaju sudara.
Thomas Hartka, docent i doktor hitne pomoći na Univerzitetu Virdžinija koji proučava saobraćajne nesreće, smatra da rizik od povrede zavisi od godina, opšteg zdravlja i vrste sudara. Hartka kaže da su najčešće povrede prelomi rebara, povrede glave, krvarenje u mozgu, prelomi kostiju, oštećenje organa (crijeva, jetre i bubrega). On posebno ističe da treba paziti na vazdušne jastuke. Koliko god da mogu da spasu život, mogu da budu opasni.
„Ljudi se mogu povrijediti vazdušnim jastucima ili zadobiti ogrebotine, ali takođe mogu i da prolete kroz njega i udare u volan. I često nije lako razlikovati da li je povreda nastala od vazdušnog jastuka ili od volana.“
Zato iz američkog Instituta za bezbjednost na putevima (IIHS) navode da u slučaju sudara treba imati kontrolu, ali biti podalje od volana, oko 25 cm, što je otprilike udaljenost između ručnog zgloba i lakta. Sve manje od toga može povećati rizik od povreda gornjeg dijela tijela.
Kičma i lopatice uz naslon sjedišta
I nekadašnji predsjednik ove institucije Adrien Lund, biohevioralni naučnik, kaže da je vrlo važno kako sjedite u autu u slučaju udesa.
„Koji god auto da vozite, maksimalna zaštita od trzajne povrede je pravilno postavljen naslon za glavu. On treba da seže najmanje do vrha vaših ušiju, po mogućnosti do vrha glave, i da bude relativno blizu — manje od 10 centimetara od potiljka. Mnogi ljudi to ne čine, što povećava rizik od ozbiljnih povreda.“
Korisne savjete imaju i doktori iz Centra za kičmu i rehabilitaciju iz Sjeverne Alabame.
„Obratite pažnju na svoje držanje jer sve te prednosti automobila o kojima se priča korisne su samo ako sjedite u dobrom položaju. To znači da su obje noge ravne na podu, sjedište je pravilno podešeno, a kičma u dobrom prirodnom položaju.“
To znači da se ne treba naginjati na jednu stranu, savijati, ne treba prekrštati noge ili jednu nogu podići – već uspravno sjediti leđima oslonjenim na sjedište. To dobro držanje može značiti razliku između i smrti ili doživotnog invaliditeta.
Sjedište treba da bude potpuna podrška vašim leđima i kičmi, što je važno za smanjenje povreda u slučaju nesreće. Podesite sjedište tako da u potpunosti podupire kičmu (u uspravnom, nepognutom položaju) i da se možete udobno nasloniti na njega tokom vožnje. Na kraju, ne zaboravite da naslon za glavu podesite na sredinu potiljka da biste spriječili trzajnu povredu kosti koja može biti fatalna.
Zadnje srednje sjedište najbezbjednije mjesto
Što se mjesta u kolima tiče koje je najmanje rizično, o tome govore doktori sa Klinike Premier Injury Dallas. Oni su kiropraktičari specijalizovani za povrede od sudara.
„Zadnje sjedište je bezbjednije kod čeonih sudara nego prednja sjedišta. Ali zadnja sjedišta su i dalje podložna bočnim udarima. Zato je srednje sjedište pozadi najsigurnije mesto, pošto je zapravo centar automobila. Međutim, ono je bezbjedno samo kada je putnik vezan pojasom preko krila i ramena. U suprotnom rizik od povrede i smrti raste, prenosi nova.rs